Puheenaihe

Nyt se selvisi: Tämän takia Myllypuron ostarilla on tyhjää

ILMIÖ   Myllypuron ostoskeskuksen ongelmiin pureuduttiin osana Helsingin yliopiston tutkimusta.

– Kyllä semmoistakin puhetta asukkailta kuultiin, että vähän fiini uusi ostari on, mutta aika tavallaan hoitaa sitä asiaa. Ja tietenkin uusi pytinki näyttää uudelta ja uuden karhealta, sanoo yliopistotutkija Pasi Mäenpää.

Jani Jakonen

Nyt on tutkittu, miksi Myllypuron uusi moderni ostoskeskus ei toimi ihan niin hyvin kuin alun perin ajateltiin.

Yhtenä syynä on se, että osa asukkaista ei koe vuonna 2012 valmistunutta ostaria omakseen. Lisäksi ostari ei ole kaikkien myllypurolaisten päivittäisten kulkureittien varrella.

Suositun asukastalon ja kirjaston läheisyys ei liioin tue ostarin kaupallista toimintaa riittävästi.

– Varmaan on niin, että se aktiivinen porukka joka Myllypuron asukastaloa käyttää, ei ole se sama porukka, joka kuluttajina on se merkittävin porukka. Tutkimuksessa selvisi, että esimerkiksi lapsiperheet käyvät hyvin paljon Itiksessä ja muualla. Heidän ostoksensa eivät kohdistu siihen omalle ostarille, kertoo yliopistotutkija Pasi Mäenpää Helsingin yliopistosta.

Tehtiinkö uudesta ostarista liian fiini?

Osa asukkaista on sitä mieltä, että ostarista tehtiin liiankin fiini.”

– Kyllä semmoistakin puhetta asukkailta kuultiin. Mutta ei hienous ole tässä ongelmana vaan enemmän se, että hienon arkkitehtuurin ja kaupallisen toimivuuden yhdistäminen ei ole mennyt aivan nappiin, Mäenpää vastaa.

Citycon Oyj:n kaupallinen johtaja Ulla-Maija Kemppi ei usko, että myllypurolaiset kokisivat uuden ostarin liian fiiniksi.

– Uskoisin, että myllypurolaiset enemmän viihtyvät tässä mukavassa ympäristössä ja muistelevat kauhulla sitä vanhaa ostaria.

Kemppi tähdentää, että vaikeudet koskevat nimenomaan erikoiskaupan pienyksiköitä. Ostarin asuintalojen kivijaloissa ei saada yrityksiä pysymään, vaan vaihtuvuus on suurta ja liiketiloja on tyhjillään.

– Päivittäistavaramyymälät ja kaikki muut normaalin sujuvan arjen kumppanit pärjäävät täällä erittäin hyvin. Ihan puhtaasti yksittäiset muotiin, kenkiin tai sen tyyppisiin erikoistuneilla liikkeillä on vaikea menestyä. Eli ne, joilla on hyvin kapea sortimentti, eivät ole löytäneet asiakaskuntaa täältä.

Yliopistotutkija Mäenpää kiinnostui Myllypuron uudesta ostoskeskuksesta, koska sitä pidettiin esikuvallisena lähiöostareiden uudistushankkeena, jota voitaisiin mallintaa muuallakin.

Uuden ostarin ideana oli yhdistää kaupalliset ja julkiset palvelut asuintalojen kivijalkoihin toriaukion ympärille.

Missä myllypurolaiset asioivat?

Ensisijainen ruokaostosten tekopaikka:

1. Myllypuron ostari 57%.

2. Itäkeskus 19%.

3. Viikin Prisma 11%.

4. Kontulan ostoskeskus 5%.

5. Jossakin muualla 8%.

Muiden kuin ruokaostosten ensisijainen tekopaikka:

1. Itäkeskus 72%.

2. Helsingin keskusta 10%.

3. Myllypuron ostari 7%.

4. Kontulan ostoskeskus 4%.

5. Jossakin muualla 8%.

Kyselyyn vastasi 253 ihmistä. Lisäksi järjestettiin ryhmäkeskustelu, johon osallistui yrittäjiä ja asukkaita.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu