Kulttuuri

Ooppera tulee alas norsunluutornista

Mezzosopraano Essi Luttinen ja säveltäjä Visa Oscar toivat konemusiikin oopperaan.- Alun perin lavalla piti olla jopa DJ, Oscar kertoo.

Mete Sasioglu

Mitä jos yhdistäisi konemusiikkia ja Vivaldin klassista barokkimusiikkia? Kombinaatio kuulostaa aluksi kornilta, mutta Ooppera Skaala on saanut liiton toimimaan.

Aiemminkin klassisen musiikin kaappeja tuulettanut ryhmä esittää La Furia delle Costellazioni -teosta parhaillaan Kaapelitehtaalla.

– Tämä ei ole enää klassista musiikkia, vaan elektrodancea klassisen musiikin melodioilla, idean äiti, mezzosopraano Essi Luttinen kuvailee.

Tämä on ensimmäinen kerta ainakaan muutamaan vuoteen kun Vivaldin tuotantoa esitetään Suomessa.

– Teos on luotu poimimalla aarioita eri Vivaldin oopperoista. Niiden ympärille on pitänyt luoda tarina, joka pitää sisällään kolmiodraaman ja hyvän ja pahan taistelun. Maan päältä lähetetään astronautti selvittämään, miksi tähdet ovat joutuneet pois paikoiltaan. Kaikki vuorosanat lauletaan, mikä on jo todella tyyliteltyä, Luttinen kertoo.

Haluamme ravisuttaa nero-ajattelua."

Musiikin säveltämisestä ja tuottamisesta vastaa jazzmuusikkona parhaiten tunnettu Visa Oscar, jonka käsissä Vivaldi on taipunut EDM:ksi (Electronic Dance Music).

– Olen aina nähnyt eri musiikkityylit kuin eri kielinä. Italiaa voidaan kääntää englantiin, mutta ei samoilla sanoilla vaan se itse merkitys pitää kääntää. Musiikilliset ilmiöt voivat samalla tavalla matkustaa toiseen kieleen, Oscar uskoo.

Sekä hän että Luttinen kiittelevät kollektiivista työtapaa, jolla Janne Lehmusvuon ohjaama ja lavastama esitys syntyi. Kun valmistelut aloitettiin joulukuussa, ei vielä tiedetty mitä musiikkia esitykseen tulee. Sellainen on klassiselle musiikille yhä harvinaista.

– Valloillaan on yhä romantiikan aikainen käsitys, jossa säveltäjä luo myrskyisässä kammiossaan ja tuo sitten valmiin sävellyksensä orkesterin harjoiteltavaksi. Se on vuosisatoja vanha työtapa, Oscar ihmettelee.

– Haluamme ravisuttaa nero-ajattelua, Luttinen sanoo.

Molemmat näkevät asian osana osana oopperan laajempaa kriisiä. Ooppera Skaala yrittääkin tuoda taidemuotoa enemmän tähän päivään.

– Alun perin oopperataide syntyikin reagoimaan nopeasti tapahtumiin. Nyt olisi minusta nopeammin yhteiskuntaan ja aikaan kantaa ottavan teoksen ja tekotavan aika, Oscar miettii.

Luttisenkin mielestä olisi aika laskeutua norsunluutornista ja kysyä miksei ooppera sellaisenaan enää kiinnosta.

– Minusta barokkimusiikki on yhä mitä ilmaisuvoimaisinta musiikkia. Kun oopperan koodisto tuodaan elektronisen tanssimusiikin genreen, se on varmasti helpompi ottaa vastaan.

La Furia delle Costellazioni Kaapelitehtaan Turbiinisalissa (Tallberginkatu 1, Helsinki) 2. ja 3.5. klo 19.

Ooppera Skaala

Perustettu vuonna 1996.

Nykyoopperaan keskittynyt ammattilaisryhmä

Tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa suomalaista oopperataidetta.

Vakiinnuttanut paikkansa uuden oopperan esittäjänä ja tilaajana Suomessa.

Tuottanut tähän mennessä 20 kantaesitystä.

Katso trailer: 

www.oopperaskaala.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu