Liikenne

Aiotko ostaa moottoripyörän? Jos, lue nämä vinkit ensin

OSTO-OPAS Moottori kokosi yhteen yksitoista vinkkiä pyöräostoksille.

Kun mietit moottoripyörän ostoa, päätä ensin, hankitko uuden vai käytetyn kulkupelin. Sen jälkeen katso peiliin: aloittelijan kannattaa hankkia erilainen pyörä kuin kokeneen harrastajan, Moottorin asiantuntijat neuvovat.

Jari Saarentaus, Moottori.fi

Teksti: Janne Huhtala, Moottori.fi
Kuva: Jari Saarentaus, Moottori.fi

Moottoripyöräostoksilla on vaikea pitää pää kylmänä. Säästät kuitenkin selvää rahaa, jos maltat vertailla ja pysähtyä hetkeksi miettimään vaihtoehtoja. Moottori kokosi avuksesi yhdentoista kohdan muistilistan.

1. Ostaisinko uuden vain käytetyn?

Uuden pyörän tehdastakuu ja matkamittarin pyöreä nollalukema kiinnostavat. Korjauskuluja ei ole odotettavissa. Muista kuitenkin, että ensimmäinen huolto tehdään yleensä jo tuhannen kilometrin kohdalla. Uudessa moottoripyörässä ei ole varusteita edellisen omistajan jäljiltä. Ota laskelmissa huomioon, että huollot ja varusteet maksavat.

Käytetty on edullisempi vaihtoehto. Sen arvo laskee hitaammin. Pyörässä saattaa olla valmiina sinulle tarpeellisia varusteita, kuten laukut, kahvanlämmittimet tai ulkonäköä parantavia varusteita. Nykyiset moottoripyörät ovat laadukkaita, muutaman kesän ajettu yksilö saattaa olla lähes yhtä hyvä kuin uusi, kunhan se on huollettu säännöllisesti.

2. Pyörätyypin valinta

Jos vasta aloittelet harrastusta, vältä äärimmäisyyksiä kuten 200-hevosvoimaista sporttia tai pitkäkeulaista customia. Selkeä peruspyörä on aloittelijalle paras vaihtoehto. Rennon pysty ajoasento ja miellyttävän tasaiset moottorin ominaisuudet helpottavat pyörän hallinnan opettelua.

Mitä edullisempi moottoripyörä, sitä helpompi se on vaihtaa toiseen tai myydä suoraan.

Mieti etukäteen muutama perusasia pyörävalinnasta: ajatko yksin vai matkustajan kanssa? Koostuvatko kilometrit huviajelusta, matka-ajosta, sorapoluilta vai moottoriradalta? Mikä on budjettisi? Onko sinulla tietty suosikkimerkki? Kuinka paljon sinulla on tähän mennessä ajokokemusta? Näillä tiedoilla myyjä osaa jo huomattavasti paremmin kartoittaa mitä tarjoaa sinulle.

Useimpien pyörämallien istuinkorkeutta on mahdollista laskea vaihtamalla ”koiranluut” taakse ja laskemalla etupään liukuputkia etukolmion läpi. Kustannuksia pyörän madaltaminen aiheuttaa vain noin 150 euroa, joten älä kiinnitä liikaa huomiota tarjolla olevien vaihtoehtojen istuinkorkeuteen.

3. Tarpeeksi vai liikaa tehoa?

Liian tehokkaalla moottoripyörällä ajotaitojen kartuttaminen on vaikeaa. Jos taas tehoa on liian vähän, tulee pyörän vaihto nopeammin ajankohtaiseksi. 500–800-kuutioinen pyörä on hyvä kompromissi, se tarjoaa monipuoliset ominaisuudet aloittelijalle ja kokeneemmalle kuljettajalle.

Jo 80-hevosvoimainen moottoripyörä kiihtyy parhaimmillaan sadan kilometrin tuntinopeuteen alle viidessä sekunnissa ja saavuttaa yli 200 kilometrin huippunopeuden.

Kolminumeroinen teholukema edellyttää kuljettajalta malttia ja vankkaa ajokokemusta. Jos ajokorttiluokkasi on A2, saat ajaa korkeintaan 35-kilowattista (47 hv) moottoripyörää. Maksimissaan 70-kilowattisen pyörän saa lain mukaan kuristaa A2-korttiluokkaan sopivaksi.

4. Yksityiseltä vai liikkeestä?

Yksityishenkilöltä ostettaessa moottoripyörän saattaa saada edullisemmin. Aikaisemmalta omistajalta saa hyödyllisiä neuvoja pyörään liittyen ja voit kysellä myös pyörän historiasta.

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa kuluttajasuoja ei ole voimassa. Liikkeessä käytettyjen kaksipyöräisten korkeampi hinta perustuu siihen, että asiakas saa moottoripyörälle joko takuun tai ainakin kuluttajasuojan mukaisen kuuden kuukauden turvan.

Liikkeestä on mahdollista ostaa myös rahoituksella tai antaa vaihdossa vanha moottoripyörä. Useimmille moottoripyöräliikkeille käyvät myös veneet, mönkijät ja moottorikelkat vaihdossa moottoripyörään. Jos oston yhteydessä hankkii samasta liikkeestä myös ajovarusteet, on niistä helpompi tinkiä alennusta.

5. Ajokilometrit ja huoltokirja

Nykyiset moottoripyörät ovat laadukkaita, joten 10 000 tai 20 000 kilometrin erot eri yksilöiden mittarilukemassa eivät välttämättä merkitse kovin paljoa. Jos pyörällä ajetaan oikein vähän, saattaa ongelmaksi muodostua stefojen ja tiivisteiden kuivuminen ja siitä seuraavat vuodot kun pyörä taas otetaan käyttöön.

Kiinnitä enemmän huomiota pyörän yleiskuntoon ja historiaan, kuin pelkkään mittarilukemaan. Huoltokirja kertoo moottoripyörästä, mutta myös omistajan huolellisuudesta. Samoin huoltokirjan puute.

6. Tarkista kulutusosien kunto

Moottoripyörän etu- ja takarengas maksavat yhteensä 250–400 euroa. Jarrupaloja ostettaessa köyhtyy keskimäärin satasella ja ketjuja sekä rattaita hankkiessa parilla sadalla eurolla. Mitä edullisemman hintaluokan pyörästä on kyse, sitä enemmän kannattaa kiinnittää huomiota kulutusosien kuntoon.

Jos olet ostamassa käytettyä pyörää liikkeestä ja huomaat kulutusosien uusintatarvetta, kannattaa yrittää tinkiä tarvittavia kulutusosia samaan kauppaan tai ainakin hyvillä alennuksilla.

7. Huoltojen ja varaosien hinta

Eri merkkien ja mallien huolto- ja varaosahinnat vaihtelevat suuresti. Nyrkkisääntöjä voi pitää, että mitä harvinaisempi merkki, sitä kalliimmat huollot ja osat. Joihinkin vanhempiin tai harvinaisempiin malleihin voi olla vaikea saada osia edes rahalla. Varasosien saatavuuden voi tarkistaa esimerkiksi kysymällä merkkiliikkeestä tiettyjen osien hintaa ja toimitusaikaa.

8. Vakuutusten hinta vaihtelee

Vakuutusten hinta ei määräydy pelkästään moottoripyörän teho–paino-suhteen perusteella. Pyörämalli, paikkakunta sekä omistajan ikä ja sukupuoli saattavat vaikuttaa myös vakuutusmaksun suuruuteen. Jos kiikarissasi on muutama eri pyörämalli, kysy vakuutusyhtiöstäsi näiden mallien liikenne- ja kaskovakuutusten hintaa.

Vaikka saisit alennusta keskittämällä vakuutuksesi yhteen vakuutusyhtiöön, kannattaa silti kilpailuttaa moottoripyörän vakuutukset. Hintaerot eri yhtiöiden välillä saattavat olla selvästi suuremmat kuin mahdollinen keskittämisalennus. Vaikka et olisi vaihtamassa pyörääsi, kannattaa vakuutusten hinnat kilpailuttaa joka kevät ennen ajokauden alkua.

Liikennevakuutuslaki määrittää liikennevakuutuksen sisällön, mutta vapaaehtoisten kaskovakuutusten sisältö ja laajuus vaihtelevat yhtiöittäin. Jos aiot esimerkiksi harjoitella ajamista moottoriradalla, tarkista eri vakuutusyhtiöistä mitkä ovat niiden korvausehdot rataharjoittelussa tapahtuvissa onnettomuuksissa.

9. Kaveri mukaan

Varsinkin aloittelevan motoristin kannattaa ottaa kokeneempi kaveri mukaan moottoripyöräostoksille. Hän tuntee sekä sinut että moottoripyörät, joten saat hyödyllisiä vinkkejä pyörän ostoon ja samalla vältät yleisimmät sudenkuopat. Ulkopuolisen on myös helpompi hillitä liiallista vauhtisokeutta ostotilanteessa.

10. Hintavertailu kannattaa

Käytettyjen moottoripyörien hintoja on helppo verrata internetissä. Esimerkiksi www.mpkauppa.fi, www.nettimoto.fi ja www.motopalsta.com -sivustoilla on runsaasti tarjontaa käytetyistä moottoripyöristä.

11. Varusteetkin maksavat

Muista varata moottoripyörän lisäksi rahaa myös ajovarusteisiin.

Ajaminen on turvallisempaa ja nautit siitä enemmän, kun päälläsi on kunnon kypärä, ajopuku, ajosaappaat ajokäsineet ja selkäsuoja. Onnettomuustilanteessa selkäsuoja on motoristille lähes yhtä tärkeä kuin kypärä.

Alle 200 eurolla ei saa laadukasta kypärää.

Vedenpitävien ajopukujen hinnat alkavat noin 400 eurosta. Saappaiden sekä selkäsuojien alkaen-hinnat ovat noin 100 euron luokkaa. Ajokäsineiden hinnat alkavat noin 50 eurosta. Noin 800–1 000 eurolla saa siis perusvarusteet.

Niskatukien hinnat vaihtelevat 200–600 euron välillä. Niskatuki saattaa onnettomuudessa estää halvaantumisen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Näin pakkaat moottoripyörän – parhaat vinkit5.6.2015 19.30
Moottori selvitti: moottoripyörien vakuutuksissa hurjat hintaerot28.1.2015 22.00
Motoristi hyötyy mobiilipysäköinnistä – tässä syy13.6.2015 23.00

Aiheesta muualla: 

Seuraa autoalan tuoreimpia uutisia Moottorin sivuilta

Haluatko lisää tätä? Vastaa Iltamakasiinin lukijatutkimukseen!

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat