Ruoka

Näin korvaat viljat kotikeittiössä

RUOKA   Esimerkiksi näkkileivän pystyy tekemään itse erilaisista siemenistä ja pähkinöistä. 

Rapea siemennäkkäri.

Anikó Lehtinen

Kaipaatko vaihtelua viljattomaan ruokavalioon? Jos, ei hätää, gluteenittomia ruokia voi tehdä myös kotikeittiössä.

Esimerkiksi näkkileivän pystyy tekemään itse erilaisista siemenistä ja pähkinöistä. Usein joukkoon tarvitaan vähän psyllium-kuitua, joka on jänönratamon kuivatuista siemenistä valmistettua jauhetta. Psyllium-jauhe on kuitupitoista, ja se antaa gluteenin tapaan taikinaan sitkoa. Jauhe on täysin hajutonta ja mautonta.

Myös pastalle löytyy vaihtoehtoja. Esimerkiksi parsakaali, suikaleiksi leikattu kaali tai pitkiksi nauhoiksi leikattu kesäkurpitsa ja porkkana on oivallinen pastan korvike. Pitkittäin leikattu munakoiso sopii puolestaan lasagnelevyjen korvaajaksi.

Jälkiruokaleivonnaisia ei tarvitse niitäkään unohtaa, vaikka noudattaisi gluteenitonta ruokavaliota.

Esimerkiksi hirssi-, maissi-, riisi- tai tattarijauhot käyvät kaikki gluteenittomaan leivontaan. Myös peruna- ja soijajauhoja voi testata.

Koska gluteeni tekee sitkon taikinaan, monet perinteiset leivonnaiset, kuten pullat, ovat kuitenkin hieman hankalia leipoa. Siksi kannattaakin satsata leivonnaisiin, jossa jauhoilla on vähäisempi rooli.

Erilaiset tummasta suklaasta tehdyt, tuhdin makuiset mutakakut ja browniet ovat käytännössä jauhottomia.

Marenkikakut ovat puolestaan oiva vaihtoehto perinteisille kakuille, ja niitä voi täyttää mielensä mukaan. Makean leivonnaisen korvikkeeksi kelpaavat myös jälkiruokavaahdot, jäädykkeet ja hedelmäsalaatit.

Suolaisia leivonnaisiakin voi leipoa ilman jauhoja. Niiden pohjana voi käyttää juuresraastetta tai siemeniä.

Voit myös parantaa näiden leivonnaisten rakennetta lisäämällä taikinaan valkuaisainepitoisia ruoka-aineita, kuten kananmunaa, maitorahkaa, raejuustoa ja juustoraastetta.

Testaa nämä:

Suikaloi kesäkurpitsaa tai porkkanaa pastaksi. Kypsennä kiehuvassa vedessä pari minuuttia.

Käytä siemennäkkileipää suolaisen leivonnaisen pohjana

Tee helppoja gluteenittomia suolaisia keksejä: Raasta juustoa keoiksi uunipellille ja paista niitä viitisen minuuttia.

Tee gluteenittomia kuppikakkuja paistamalla jauhotonta suklaakakkua muffinssivuoissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu