Junien myöhästymiset kasvaneet 170 prosenttia – HSL joutui myöntämään kehäradan ongelmat

Etenkin kehäradan junat ovat takkuilleet pahasti.

Armi Suojanen

Kehäradan tulon myötä kaupunkirataa käyttävien lähijunien myöhästymiset ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Heinäkuun kolmella ensimmäisellä viikolla myöhästyneitä junavuoroja on ollut 2,7-kertainen määrä kesäkuun määrään verrattuna.

Kesäkuussa kaupunkiratojen junat eli A-, I-, K-, M-, N- ja P-junat olivat ajoissa 96,5 prosentin varmuudella. Heinäkuussa luku on pudonnut 89,8 prosenttiin. Pudotus ei kuulosta paljolta, mutta koska kaupunkiradalla kulkee kuukausittain yli 15 000 junavuoroa, käytännössä ero on valtava.

Uudella rataverkolla aiempiin täsmällisyyslukuihin pääseminen tulee olemaan haastavaa.”

Helsingin seudun liikenteen sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalon mukaan HSL on keskustellut ongelmista.

– Emme tietenkään ole tuohon tyytyväisiä. Toimintaa pitää kehittää, Sinisalo sanoo.

Heinäkuun 19. päivään mennessä lähijunia on myöhästynyt tai peruttu lähes 900, kun koko kesäkuun aikana myöhästymisiä ja perumisia tuli 542. Tasaisella vauhdilla myöhästymisiä ja perumisia tulisi heinäkuussa 1 460.

Liikenneviraston projektipäällikkö Aki Mankin mukaan koko lähijunaliikenteen täsmällisyys oli kesäkuussa 95,4 prosenttia ja heinäkuussa se on ollut 90,4 prosenttia.

– Liikenneviraston käyttämä kuukausittainen täsmällisyystavoite koko lähiliikenteelle on 97,5 prosenttia. Tämä on erittäin kova tavoite. Esimerkiksi tänä vuonna täsmällisyys on vaihdellut kuukausittain 91,4 ja 95,4 prosentin välillä.

Mankin mukaan yksittäiset turvalaite- tai sähköviat voivat aiheuttaa todella suuria myöhästymispiikkejä koko lähijunaliikenteessä. Esimerkiksi 17. heinäkuuta tapahtuneen turvalaitehäiriön seurauksena päivän aikana myöhästyi satakunta junaa.

Viat ovat sotkeneet lähiliikennettä heinäkuussa pahasti. Sinisalon mukaan viat ovat olleet toisiinsa liittymättömiä, joten HSL on ollut epäonnekas.

– En muista, että aikaisemmin olisi ollut tämmöistä putkea, hän sanoo.

Varsinkin kehäradan vuorot ovat yskineet pahasti. I- ja P-junat ovat olleet ajallaan vain 86,6 prosentin varmuudella. Myöhästyneitä tai peruttuja vuoroja oli yli 450 yhteensä noin 3 400 junavuorosta.

– Kehärata on aiempaa haastavampi, sillä se kytkee muut radat yhteen. Uudella rataverkolla aiempiin täsmällisyyslukuihin pääseminen tulee olemaan haastavaa, Sinisalo sanoo.

Esimerkiksi entisen M-junan vuorot Helsingin ja Vantaankosken välillä ovat olleet todella varmasti ajoissa, sillä rata on muusta junaliikenteestä erillinen.

Tilastoissa on huomioitu ne junat, jotka ovat olleet myöhässä kolme minuuttia tai enemmän.

Kommentit

Jossain vaiheessa sitten joudutaan myöntämään sekin, että metron suunnitelmat perustuivat ylioptimismiin. Tyylikkäämpää olisi, jos metron suhteen voitaisiin myöntää etukäteen, etteivät lyhyet junat tule riittämään.

Hyvää kaupunkia toivova

Todella junat on olleet myöhässä jo pitkään tai talvella on jäänyt monta väliin ! Työmatkoja ajatellen
on aiheuttanut myöhästymisiä monelle työpaikalleen !

Autollako ?

Olisi pitänyt tehdä lentorata tämän paikallisradan sijaan. Lentorata ei olisi sekoittanut kahden kaupunkiradan liikennettä, vaan päinvastoin vapauttanut Keravan radalle lisää kapasiteettia.

Lobbarit vedättivät

HSL on tehnyt virheitä paitsi lähijunien myös bussien aikatauluttamisessa. Virhe on molemmissa sama. Vedetään aikataulut liian kireiksi. Ongelma ratkeaa vaihtamalla HSL:n johtajia ja aikatauluttajia.

acc

Ensihoitona voisi jättää Vehkalan aseman pysähdyksen pois. Siellä ei ole lähelläkään asutusta tai liiketoimintaa (eikä muutakaan ns. maankäyttöä).

Toinen, pidempiaikainen lääke voisi olla K-junien muuttaminen N-juniksi ja asemien Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila poistaminen I- ja P-junilta. Noilla toimenpiteillä lentokenttäjunien kulkua voitaisiin sujuvoittaa vähintään 3 minuuttia.

Joukkoliikenteen oikea asiantuntija

Edistystä.....HSL myöntää ensimmäistä kertaa ongelmat julkisesti, mikä tarkoittaa sitä, että asialle viimeinkin toivottavasti tehdään jotakin. Myönnettäköön, että HSL:n rooli on vaikea mutta kyllä HSL:n väellä on taipumusta vähän ylimielisyyteen. Nyt sitten vain HSL:ssä kääritään hihat ja aloittakaa tiukat neuvottelut ja tutkimukset ongelmien syistä. Lycka till ja luotan, että saatte vielä hommat kuntoon.

Räpätäti

VR:n monopoli on vihdoin purettava. Johtoa ei kiinnosta muu kuin omien bonusten nostaminen. HSL joutuu karvaasti kokemaan nyt sen mitä saavat kun menivät VR:n miinaan monopolin pidennyksen kanssa.

Sääntelyä purettava