Ruoka

Varaudu koulujen alkuun – nämä välipalat lapsi osaa tehdä itse

Tuorepuuron voi tehdä aamulla jääkaappiin. Puuro on valmis iltapäivällä.

Anikó Lehtinen

Pienikin koululainen oppii tekemään välipalaa itse, kun ohjeet ovat riittävän helppoja. Välipalat kannattaa suunnitella niin, ettei varsinkaan nuorempien tarvitse käyttää veistä tai liettä. Kokosimme tähän joukon hyväksi havaittuja vaihtoehtoja.

Täytetyt leivät ja hedelmäsalaatit

Klassikkovälipalat ovat erilaiset täytetyt leivät.

Niihin saa vaihtelua vaihtelemalla täytettäviä leipiä.

Hyvä vaihtoehto ovat pitaleivät ja focacciot, joihin voi leikata valmiiksi kolon täytteelle jo etukäteen. Näin koululainen voi täyttää leivän itse haluamillaan täytteillä. Toinen hyvä vaihtoehto on varata lapselle valmiiksi rullattavia rieskoja tai pehmeitä tortilloja, joihin täytteet kääräistään.

Terveellinen välipala on myös hedelmäsalaatti, jonka voi tehdä jo edellisenä iltana valmiiksi. Salaatin liemenä voit käyttää vaikka omenamehua, jos hedelmäsalaatti on tehty tuoreista hedelmistä, tai hedelmäsäilykkeen lientä. Pieni puristus sitruuna- tai limemehua pitää hedelmien värit kuosissa ja piristää myös makua.

Smoothiet ja tuorepuurot

Myös smoothiet ovat mainio välipalavaihtoehto. Ne on hauska pyöräyttää tehosekoittimella, kun ainekset on laitettu valmiiksi jääkaappiin.

Ainesten ei tarvitse olla monimutkaisia. Banaani ja mansikka maistuvat useimmille muksuille. Nesteenä voi käyttää maitoa tai mantelimaitoa, tai jos smoothiesta haluaa täyttävämmän, jogurttia.

Tuorepuurot ovat koululaiselle helppo välipalavaihtoehto, koska niitä ei tarvitse keittää ja ne voi laittaa turpoamaan jo aamulla.

Helppo tuorepuuro syntyy esimerkiksi kaurahiutaleista, joiden joukkoon lisätään nesteen lisäksi esimerkiksi raejuustoa, rahkaa, raastettua omenaa tai vaikka täysmehua.

Puuroon voi myös laittaa pähkinöitä tai siemeniä sekä maun makeuttajaksi hunajaa.

Isompien bravuuri: Välipalapatukat, mikromunakas

Itse tehdyt välipalapatukat ovat nekin terveellisempi vaihtoehto kuin kaupasta ostetut.

Patukat voi tehdä etukäteen vaikka viikonloppuna niin, että koululainen voi ottaa niitä mukaan myös harrastuksiinsa välipalaksi.

Isommat koululaiset voivat opetella ruuanlaittoa esimerkiksi itse tehtävällä pizzalla tai mikromunakkaalla.

Nopean mikropizzan voi tehdä ruisleivästä tai rieskasta, jonka pinnalle levitetään tomaattikastiketta, kasviksia tai kinkkua ja juustoraastetta.

Munakkaaseen tarvitaan vain pari kananmunaa, lorauksen maitoa ja hyppysellisen suolaa. Munakas valmistuu reunallisella lautasella mikrossa. Munakasta kuumennetaan mikrossa noin puolen minuutin jaksoissa, kunnes se on hyytynyt.

Testaa nämä

erilaiset täytetyt leivät (katso ohje tästä)

smoothiet (katso ohje tästä)

hedelmäsalaatti

tuorepuuro ja myslit (katso ohje jutun lopusta)

itse tehty mikropizza ja -munakas

itse tehdyt energiapatukat (katso ohje tästä)

Pikkukokki auttaa verkossa

Pikkukokki-sivusto on Marttojen tekemä sivusto lapsille ja Pikkukokki-kerhojen ohjaajille.

Sivuilta löytyy neuvoja ja reseptejä ruokiin, joita lapset voivat kokata itse.

www.pikkukokki.fi

Vanhemmille

UKK-instituutin Terve koululainen -sivuilta löytyy tietoa muun muassa lasten ja nuorten ruokavaliosta. Mukana on neuvoja myös aktiivisesti urheilevan nuoren ravinnosta. 

www.tervekoululainen.fi/elementit/ravinto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu