Liikenne

Uusi bussilinja sai jopa oman tunnelin – nyt ajetaan tyhjillään

LIIKENNE Uusi runkolinja sai jopa oman tunnelin Paloheinän alle. HSL kiistää, että matkustajamäärät olisivat pettymys.

Runkolinjan 560 vuoro kello 8.07 Rastilasta Myyrmäkeen. Paloheinän tunnelin kohdalla bussi on täysin tyhjä.

Jani Jakonen

Runkobussilinjalla 560 saa körötellä Malmilta Myyrmäkeen kuin yksityiskyydissä.

Viimeiset matkustajat jäävät pois Malmin sairaalan pysäkillä, ja siitä eteenpäin bussi ajaa täysin tyhjänä yli kymmenen kilometrin matkan Vantaan Myyrmäkeen.

– Ei tämä mitenkään harvinaista ole, vahvistaa kuljettaja.

Helsingin Uutiset testasi neljä viikkoa toimineen runkolinjan 560 ajamalla koko reitin läpi neljä kertaa. Kahdesti ruuhka-aikana Rastilasta ja kahdesti ruuhka-aikana Myyrmäestä.

Rastilan ja Malmin välisellä reittiosuudella linja kerää molempiin suuntiin paljon matkustajia, mutta tämä hyvin kuormittuva reittiosuus kattaa vain puolet linjan koko reitistä, joka on 28 kilometriä.

Suuri osa reitistä kuormittuu heikommin, ja se tiedostetaan myös liikenteen järjestävässä HSL:ssä.

– Toivomme, että matkustajia olisi enemmän. Selkeästi reitin itäosalla on matkustajia enemmän kuin reitin länsiosalla. Tämä oli tiedossa linjaa suunniteltaessa koska Kuninkaantammen uusi asuinalue on vasta rakenteilla. Reitin itäosassa linja kulkee tiiviimmässä kaupunkirakenteessa, kertoo ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi .

Myös Tuomarinkylän tyhjät pellot osaltaan vaikuttavat matkustajamääriin.

– Sieltä ei juuri matkustajia kyytiin tule.

Helsingin Uutiset kertoi jo muutama vuosi sitten, että bussilinjan rakentaminen todennäköisesti edesauttaa Haltialan ja Tuomarinkylän peltoalueiden rakentamista asumiseen.

Kuukankorpi kiistää, että linjan matkustajamäärät olisivat täysi pettymys. 30 miljoonaa maksaneen Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen ei liioin ollut virhe.

– Ei missään nimessä ollut virhe. Varmasti tulevaisuudessa, kun Kuninkaantammi rakentuu, matkustajia tulee enemmän. On parempi, että joukkoliikennepalvelu on alueella valmiina kun ihmiset sinne muuttavat. Näin oman auton käyttö ei ehdi muodostua vakiintuneeksi.

Linjan perustamisesta päättivät Helsingin kaupunginvaltuusto ja HSL:n hallitus. Keskeisinä perusteluina olivat linjan tuomat mittavat aikasäästöt matkustajille sekä joukkoliikenteen suosion kasvattaminen pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteessä.

Arttu Kuukankorven mukaan HSL ei ole ryhtymässä toimenpiteisiin vähäisten matkustajamäärien vuoksi. Vuoroja ei aiota vähentää eikä osaa vuoroista katkaista Malmille.

Matkustajamääriä yritetään kuitenkin kasvattaa.

– Linjan markkinointia tehdään jatkuvasti.

Vilkkaimmat pysäkit

HU:n testikerroilla bussin 560 suosituimmat pysäkit olivat Malmin juna-asema ja Vuosaaren metroasema.

Seuraavaksi vilkkaimmat pysäkit olivat Kontulassa, Mellunmäessä, Vuosaaren Kallvikintiellä, Kallahdessa ja Meri-Rastilassa.

Vähiten tai ei lainkaan matkustajia nousi kyytiin Vantaan Kaivokselassa ja Silvolassa sekä Helsingin Kuninkaantammessa, Hakuninmaalla, Paloheinässä ja Tuomarinkylässä.

Lisää aiheesta: 

Uusi poikittainen runkolinja aloittaa 2017 – Ei aja Itäkeskukseen asti7.9.2015 15.59
Uusi runkolinja kerää kehuja ja risuja13.8.2015 18.00
Uusi runkobussilinja aloittaa, työt kesken29.4.2015 06.00
Autoruuhkat uhkaavat uuden runkolinjan 560 sujuvuutta5.8.2015 19.00
Tässä tunnelissa bussi 560 sukeltaa hiihtolatujen alle – katso kuvat29.9.2014 10.00
Rakentaminen uhkaa napsia Helsingin kulttuuripeltoja13.11.2012 12.04
Penttilän asuntoehdotukset kypsyivät pikavauhtia27.11.2012 11.52

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu