Uusi bussilinja sai jopa oman tunnelin – nyt ajetaan tyhjillään

Runkolinjan 560 vuoro kello 8.07 Rastilasta Myyrmäkeen. Paloheinän tunnelin kohdalla bussi on täysin tyhjä.

Jani Jakonen

Runkolinjan 560 vuoro kello 17.04 Myyrmäestä Rastilaan. Ala-Malmin kohdalla bussissa on melko paljon matkustajia.

Jani Jakonen

Runkolinjan 560 vuoro kello 8.07 Rastilasta Myyrmäkeen. Vuosaaren Kallvikintien kohdalla bussissa on runsaasti matkustajia.

Jani Jakonen

LIIKENNE Uusi runkolinja sai jopa oman tunnelin Paloheinän alle. HSL kiistää, että matkustajamäärät olisivat pettymys.

Runkobussilinjalla 560 saa körötellä Malmilta Myyrmäkeen kuin yksityiskyydissä.

Viimeiset matkustajat jäävät pois Malmin sairaalan pysäkillä, ja siitä eteenpäin bussi ajaa täysin tyhjänä yli kymmenen kilometrin matkan Vantaan Myyrmäkeen.

– Ei tämä mitenkään harvinaista ole, vahvistaa kuljettaja.

Helsingin Uutiset testasi neljä viikkoa toimineen runkolinjan 560 ajamalla koko reitin läpi neljä kertaa. Kahdesti ruuhka-aikana Rastilasta ja kahdesti ruuhka-aikana Myyrmäestä.

Rastilan ja Malmin välisellä reittiosuudella linja kerää molempiin suuntiin paljon matkustajia, mutta tämä hyvin kuormittuva reittiosuus kattaa vain puolet linjan koko reitistä, joka on 28 kilometriä.

Suuri osa reitistä kuormittuu heikommin, ja se tiedostetaan myös liikenteen järjestävässä HSL:ssä.

– Toivomme, että matkustajia olisi enemmän. Selkeästi reitin itäosalla on matkustajia enemmän kuin reitin länsiosalla. Tämä oli tiedossa linjaa suunniteltaessa koska Kuninkaantammen uusi asuinalue on vasta rakenteilla. Reitin itäosassa linja kulkee tiiviimmässä kaupunkirakenteessa, kertoo ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi .

Myös Tuomarinkylän tyhjät pellot osaltaan vaikuttavat matkustajamääriin.

– Sieltä ei juuri matkustajia kyytiin tule.

Helsingin Uutiset kertoi jo muutama vuosi sitten, että bussilinjan rakentaminen todennäköisesti edesauttaa Haltialan ja Tuomarinkylän peltoalueiden rakentamista asumiseen.

Kuukankorpi kiistää, että linjan matkustajamäärät olisivat täysi pettymys. 30 miljoonaa maksaneen Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen ei liioin ollut virhe.

– Ei missään nimessä ollut virhe. Varmasti tulevaisuudessa, kun Kuninkaantammi rakentuu, matkustajia tulee enemmän. On parempi, että joukkoliikennepalvelu on alueella valmiina kun ihmiset sinne muuttavat. Näin oman auton käyttö ei ehdi muodostua vakiintuneeksi.

Linjan perustamisesta päättivät Helsingin kaupunginvaltuusto ja HSL:n hallitus. Keskeisinä perusteluina olivat linjan tuomat mittavat aikasäästöt matkustajille sekä joukkoliikenteen suosion kasvattaminen pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteessä.

Arttu Kuukankorven mukaan HSL ei ole ryhtymässä toimenpiteisiin vähäisten matkustajamäärien vuoksi. Vuoroja ei aiota vähentää eikä osaa vuoroista katkaista Malmille.

Matkustajamääriä yritetään kuitenkin kasvattaa.

– Linjan markkinointia tehdään jatkuvasti.

Käyttäjän Jani Jakonen kuva
Jani Jakonen