Puheenaihe

Työkkäri lähetti työttömälle nuorelle 12-sivuisen selvityspyynnön vanhempien yrityksestä

EPÄKOHTA   ”TE-toimistossa tehdään joskus päätöksiä perstuntumalla.”

TE-keskus kyykytti työtöntä nuorta vaatimalla selvityksen vanhempien yritystoiminnasta.

Sirpa Repo

Vantaalaisen yrittäjäperheen täysikäinen poika jäi kesän jälkeen työttömäksi ja ilmoittautui työnhakijaksi. Poika on koulutukseltaan puualan artesaani ja hän oli töissä rakennuksilla. Vanhemmilla on maahantuontialan yritys.

Kuukausi työhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen pojalle soitettiin TE-toimistosta ja häneltä kyseltiin vanhempien yritystoiminnasta.

– Poikamme oli kysymyksistä todella hämmentynyt. Miksi hänen pitäisi tietää meidän yritystoiminnastamme, kummastelee yrittäjä-äiti Ann-Mari Patshijew .

Puhelun jälkeen poika sai postitse 12-sivuisen selvityspyynnön vanhempiensa yritystoiminnasta.

– Aivan hullua. Pojallamme ei ole ollut yritystä, eikä hän ole ollut mukana yritystoiminnassa.

Paperirumbasta tuohtunut Patshijew kysyy, miksi yrittäjän asema on aina niin huono.

– Tuntuu, että viranomaiset olettavat yrittäjän työllistävän koko perheensä. Tiedän tapauksen, jossa kampaamoyrittäjän mieheltä evättiin työttömyysturva, koska hänen katsottiin työllistyvän vaimonsa yritykseen. Mies oli it-alan insinööri.

Ongelma on tuttu myös Suomen Yrittäjien lainopilliselle asiamiehelle Harri Hellsténille .

– TE-toimistossa saatetaan olettaa yrittäjän lähisukulaisen joko työllistyneen yritykseen, tai sitten kysytään, miksi et mene sinne töihin.

Utelun taustalla saattaa olla pojan aiempi työskentely vanhempien yrityksessä tai hänelle otettu YEL-vakuutus, kommentoi työ- ja elinkeinoministeriön vanhempi hallitussihteeri Timo Meling.

Poika oli vanhempiensa yrityksessä kesätöissä kolme vuotta sitten. Kesätyöjakso kesti kaksi viikkoa.

– Hänellä oli tavallinen kesätyöntekijän vakuutus, ei YEL-vakuutusta tai vastaavaa, kertoo Patshijew.

Hakija on joutunut aloittamaan jopa vuoden kestäneen valitusrumban.”

Yrittäjiä neuvovan Hellsténin mukaan ongelmana on erityisesti se, että asian käsittely riippuu virkailijasta.

– Päätöksiä tehdään TE-toimistossa joskus perstuntumalla.

Asiassa on tapahtunut parannusta, lohdutetaan ministeriöstä.

– Koulutuksella on saatu TE-toimistot käyttämään enemmän harkintaa. Asiaa koskeva lainsäädäntö on myös kohdillaan, kommentoi Meling.

Patshijew ihmettelee , mikseivät eri viranomaisten tietokannat keskustele keskenään.

– Poikamme viimeisimmästä kesätyöpaikasta löytyy tieto verottajalta. Hänen lyhyestä kesätyöstään yrityksessämme löytyisi myös tieto viranomaistietä.

Meling vastaa, ettei asian selvittämiseksi ole kattavaa rekisteriä. Lähtökohtaisesti asian ratkaisuun vaadittavien tietojen toimittaminen on hakijan vastuulla. TE-toimisto ei pyydä tietoja esimerkiksi verottajalta.

TE-toimistot tulevat Melingin mukaan tässäkin asiakasta vastaan aiempaa enemmän.

– Nykyään luotetaan hakijan selvitykseen. Enää ei vaadita liitteitä, kuten vielä muutama vuosi sitten.

Paperinivaska on nyt täytetty. Patshijew pelkää, että työttömäksi jäänyt nuori joutuu odottamaan asian ratkaisua pitkään.

Hellstén tietää tapauksia, joissa päätös on ollut vääränlainen ja hakija on joutunut aloittamaan jopa vuoden kestäneen valitusrumban.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu