Puheenaihe

Jopa 2000 kuolee ennenaikaisesti pakokaasumyrkkyihin – Tutkimus: autojen kehitys ei ole auttanut

Autojen pakokaasupäästöt eivät ole vähentyneet Helsingissä moottoritekniikan kehittymisestä huolimatta.

Sirpa Repo

Ajoneuvojen pakokaasupäästöistä peräisin olevat pienhiukkaset eivät ole vähentyneet Helsingissä, vaikka autojen moottoritekniikka on vuosien varrella kehittynyt.

Ilmatieteen laitos on viimeisten 15 vuoden aikana tehnyt Helsingissä useita vähintään vuoden kestäviä pienhiukkasmittauksia liikenneympäristössä. Ilmanlaatumittausten mukaan pakokaasupäästöjen pienhiukkaspäästöt eivät ole vähentyneet oletetulla tavalla.

Pienhiukkaset ovat edelleen kaupunkien ilmanlaadun suuri ongelma, vaikka moottoriteknologia ja polttoaineet ovat kehittyneet. Ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Hilkka Timonen arvioi tähän olevan useita syitä.

– Ajoneuvomoottoreiden polttoaineenkulutusta on pyritty vähentämään etenkin hiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi. Tästä on aiheutunut diesel-moottoreiden lisääntyminen, mikä auton teknologiasta riippuen on voinut lisätä nokihiukkaspäästöjä. Toisaalta myös pakokaasupäästöjä tuottavien ajoneuvojen kokonaismäärä on kasvanut ja autojen päästömittauksissakin keskitytään vain tietyn kokoluokan pienhiukkasiin.

Laitoksen mukaan ajoneuvoliikenteen pakokaasupäästöt likaavat kaupunki-ilmaa ja aiheuttavat sekä terveys- että viihtyvyyshaittoja. Merkittävä osa ihmisten terveydelle kielteisistä vaikutuksista syntyy juuri pakokaasujen sisältämistä pienhiukkasista.

– Pienhiukkasten on arvioitu aiheuttavan Suomessa yli 2000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman vuodessa. Kun pienhiukkasista aiheutuu lisäksi myös eriasteisia terveysvaikutuksia, voidaan puhua yhteiskunnallisesti merkittävästä ongelmasta, Timonen korostaa.

Päästöjen arviointia vaikeuttaa se, että nykystandardien mukaisesti laboratoriossa tehdyillä päästömittauksilla ja mallituksella ei saada selville ajoneuvopäästöjen vaikutusta varsinaiseen kaupunkien ilmanlaatuun. Autojen pakokaasupäästöt sisältävät muun muassa hiilidioksidia, pienhiukkasia ja typen oksideja, mutta niiden mittaaminen ei kerro kokonaiskuvaa ilmanlaadun kannalta, sillä päästöt muuntuvat ilmakehässä.

Liikenteen osuutta pienhiukkasten määrässä ja koostumuksessa voidaan seurata ainoastaan pitkäaikaisilla mittauksilla ja uusilla kehittyneillä mittalaitteilla. Helsingissä tällaista seurantaa ovat yhteistyössä tehneet Ilmatieteen laitos ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu