Puheenaihe

Karhu-oluelle uusi markkinavaltaus – "Suuret kasvumahdollisuudet"

Vientijohtaja Mats Perander esittelee Sinebrychoffin vientivaltteja. Vastoin monien oletusta myös Crowmoor-siideri on täysin keravalainen juoma.

Anton Soinne

Sinebrychoffin Keravalla valmistama Karhu-olut on menestynyt yllättävällä suunnalla – nimittäin Kiinassa. Emoyhtiö Carlsberg valitsi Karhun satojen oluiden joukosta yhdeksi Kiinan laajoilla ravintolamarkkinoilla myytävistä oluista.

Karhu esiteltiin syksyllä Shanghain olutfestivaaleilla. Toistaiseksi myyntipisteitä on yli 50 ja määrä kasvaa. Vuonna 2016 Kiinaan viedään Keravalta satoja tuhansia pulloja Karhua. Ja nimenomaan uudenlaisia lasipulloja.

– Profiililasipullo on avainasemassa vientimarkkinoiden avaamisessa. Tölkit eivät ulkomailla käy kaupaksi, koska niitä pidetään päivittäistavaratuotteina, selittää Sinebrychoffin vientijohtaja Mats Perander.

Osittain Kiinan-valloituksen vuoksi Keravalle rakennetaan miljoonia euroja maksavaa profiililasipullolinjastoa, joka otetaan käyttöön keväällä.

Menestys Kiinassa on kirkastanut Karhu-oluen asemaa Sinebrychoffin vientiveturina eli litramääräisesti suurimpana vientituotteena.

– Brändissä ja karhun naamassa on jotain, joka viehättää ihmisiä. Olimme taannoin elintarvikemessuilla Ranskassa. Siellä kaikki tuntuivat haluavan maistaa Karhua, Perander kertoo.

Kansainvälisin keravalaisjuoma on kuitenkin energiajuoma Battery. Sitä viedään tätä nykyä yli 20 maahan.

Sinebrychoffin juomatuotannosta Keravalla menee vientiin noin 5 prosenttia. Siitä suurin osa suuntautuu kuitenkin Viroon, josta suomalaiset hakevat juomat pääosin takaisin Suomeen.

Varsinaisen viennin osuus koko Keravan-tuotannosta on noin prosentin luokkaa eli muutamia miljoonia litroja.

– Tavoitteenamme on nostaa "oikean viennin" osuutta merkittävästi. Oluet kiinnostavat Kiinassa ja muualla idässä, kun taas Batteryllä on vahvat markkinat Etelä-Amerikassa.

– On selvää, että suurimmat kasvumahdollisuudet meillä ovat nimenomaan viennissä, Perander sanoo.

Asiasta kertoi ensin Keski-Uusimaa-lehti.

Kerava näkyy maailmalla

Sinebrychoffin vienti käynnistyi kunnolla energiajuoma Batteryn kansainvälisen menestyksen jälkeen.

Keravalla kehitetty Battery tuli markkinoille vuonna 1997. Sitä on enimmillään myyty yli 40 maassa.

Vientiä oli ennen Batteryakin. Olutta, lähinnä Koffia, vietiin lähimarkkinoille Ruotsiin ja Venäjälle jo vuosikymmeniä sitten.

Vientipakkaukset ovat pääosin samanlaisia kuin Suomessa, mutta esimerkiksi Batterysta on viety versiota, jossa ristiksi tulkittu plusmerkki on vaihdettu salamaan.

Kaikissa ulkomaille vietävissä Sinebrychoffin juomissa lukee valmistuspaikkakunta eli Kerava.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu