Puheenaihe

Ruuhkamaksut käyttöön ehkä jo 2020 – Kartta: Näin ne vaikuttavat sinuun

LIIKENNE Selvitys valmistui: autoilijan ruuhkamaksu olisi keskimäärin 340 euroa vuodessa. Eniten maksaa pitkiä työmatkoja kehyskunnista ajava.

Ruuhkamaksuista on vasta tehty selvitys. Toteutus vaatii lakimuutoksia, joten käyttöönotto olisi arvioiden mukaan mahdollista aikaisintaan vuonna 2020.

Päivi Tuovinen

Ruuhkamaksua joutuisi maksamaan arviolta 40 prosenttia henkilöautolla ajavista.

Maksu perittäisiin ruuhka-aikoina, kun autoilija ylittää säädetyn vyöhykerajan. Ruuhkamaksun periminen alkaisi aamukuudelta ja päättyisi illalla kello 18. Keskellä päivää hinta olisi alempi.

Poikittaiset vyöhykerajat eli "portit" sijaitsisivat Helsingin kantakaupungin rajalla ja Kehä III:lla.

Lisäksi Helsingin seutu lohkottaisiin muutamaan vyöhykkeeseen myös lännestä itään.

Vyöhykerajat ovat vielä summittaisia. Helsingin kantakaupungin raja kulkisi todennäköisesti Hakamäentietä pitkin.

Tiemaksu on yksi tehokas ohjauskeino."

Tiedot ilmenevät Helsingin seudun liikenteen (HSL) selvityksestä, jossa tutkittiin, onko seudulla edellytyksiä ottaa käyttöön tiemaksut.

Selvitys puhuu nimenomaan tiemaksuista. Korvausta perittäisiin arkipäivisin, mutta ei iltaisin eikä viikonloppuisin.

Tiemaksulla on kaksi päätavoitetta. Ensimmäinen on leikata yksityisautoilua niin, että liikenne sopisi paremmin rajalliseen katuverkkoon.

Selvitys ennustaa, että tiemaksut lyhentäisivät nykyisiä matka-aikoja kymmenyksellä. Matka-ajoista tulisi ennustettavampia ja liikenneturvallisuus paranisi.

Toinen selkeästi lausuttu tavoite on, että tiemaksuilla kerättäisiin rahaa liikenneinvestointeihin.

Helsingin seudulla on pakko tehdä jotakin liikenteen kehittämiseksi, sillä alueelle arvioidaan muuttavan 200 000 uutta asukasta vuoteen 2025 mennessä.

Pelkillä katujärjestelyillä se ei olisi mahdollista – etenkään nyt kun Helsingin keskeisistä pääväylistä aiotaan tehdä asumisen kaupunkibulevardeja.

– Liikennejärjestelmää tulee kehittää monilla tavoilla. Tiemaksu on yksi tehokas ohjauskeino kokonaisuudessa, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Tiemaksu kurittaa eniten kehyskunnista pitkiä työmatkoja ajavia. Kalleimmaksi autoilu näyttäisi käyvän kirkkonummelaisille, nurmijärveläisille ja sipoolaisille, kun taas helsinkiläisille rasitus olisi kevyempi.

Tiemaksun suuruus olisi portista ja ajasta riippuen 0,40–1,60 euroa. Maksu perittäisiin portilla joko sähköisen tunnisteen tai rekisterikilven tunnistamisen avulla.

Keskimääräiseksi tiemaksuksi HSL arvioi 340 euroa vuodessa (200 edestakaisella matkalla). Osalla se olisi vähemmän, osalla enemmän.

HSL:n selvitys toimii pohjana sekä kunnalliselle että valtiolliselle päätöksenteolle.

Aikaisimmaksi mahdolliseksi tiemaksun käyttöönottoajankohdaksi HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen ennustaa vuotta 2020.

Seudun ruuhkat hälvenisivät

Matka-ajat lyhenisivät 2–7 minuuttia.

Bussiliikenteen palvelutaso kasvaisi ruuhkien vähetessä.

Julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuus liikenteestä kasvaisi 4 prosenttiyksikköä.

Onnettomuudet vähenisivät 8 prosenttia eli 150 henkilöonnettomuutta vuodessa.

Melu- ja ympäristöhaitat pienenisivät 5 prosenttia.

Tiemaksuilla voitaisiin kerätä vuodessa 80 miljoonan euron nettotulot, jotka voitaisiin käyttää seudun liikenneinvestointeihin.

Summa vastaa 13-kertaisesti raitiolinjan 3 liikennettä vuodessa.

Lisää aiheesta: 

Tehoavatko ruuhkamaksut? Uusi liikenneraportti paljastaa yllätyksen31.3.2015 08.39
Jopa 30 prosentin kasvu liikenteessä – pahenevat ruuhkat rassaavat kehäteillä26.11.2015 06.29
Kehätie uhkaa puuroutua – Liikennevirasto: Suosikaa kimppaa ja julkisia9.2.2016 15.42
Sipilä hautoo yllätystä autoilijoille? – KL: Tietullit ja veronkorotukset mahdollisia25.5.2015 10.45
Tehoavatko ruuhkamaksut? Uusi liikenneraportti paljastaa yllätyksen31.3.2015 08.39
”Ruuhkamaksut saataisiin käyttöön nopeasti”2.4.2014 11.18
Vihreät keksivät uuden nimen ruuhkamaksuille4.4.2013 16.13
Näille autoille tulee tienkäyttömaksu29.5.2015 14.48
Tiemaksut tulevat – halusit tai et6.9.2014 05.30
Tienkäyttömaksu vaatisi valtavia panostuksia: lisää liityntäpaikkoja ja pidempi metro4.9.2013 16.29

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu