Asuminen

Lentomelualue Helsinki-Vantaalla pitenee 5 kilometriä – "Trafi ylitti harkintavaltansa"

Lentomelualue Helsinki-Vantaan ympärillä kasvaa, kun liikenne lisääntyy. Kuvituskuva.

Riitta Ketola

Tuusula käyttää kovaa kieltä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia vastaan.

Se epäilee Trafin käyttäneen harkintavaltaansa väärin.

Trafi poisti lentoliikenteeseen tulossa olevat yölentorajoitukset, vaikka se itsekin myöntää lentomelun olevan ongelma ja vaikka lentoasemasta vastaava Finavia Oyj ei edes vaatinut rajoitusten poistamista.

Sanasota liittyy niin sanottuun lentomelukiistaan. Tuusula jatkaa siihen liittyviä valituksiaan. Se ihmettelee, miksi Trafi on lupaviranomaisena enemmän Finavian puolella kuin Finavia itse.

– Mikäli melu koetaan laajasti ongelmaksi jo nykytilanteessa, on vaikea tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen, että rajoitukset melun torjumiseksi olisivat suorastaan välttämättömiä, Tuusula toteaa Helsingin hallinto-oikeudelle.

Kunta valitti Helsingin hallinto-oikeuteen."

Lentokentän toiminnasta ja kehittämisestä vastaava Finavia Oyj määritteli itse yölentorajoitukset lentoaseman laajentamiseen liittyneen ympäristöluvan yhteydessä, mutta silti Trafi poisti ne.

– Tästä syystä voidaan nostaa esiin kysymys harkintavallan väärinkäytöstä, Tuusula tykittää.

Ympäristöluvassa oli keskeistä lentomelualueiden laajentaminen.

Melualueet pitenevät tulevaisuudessa muun muassa Tuusulan Rykmentinpuiston ja Keravan yllä estäen uusien asuntojen rakentamisen Rykmentinpuiston itäosaan ja Keravalla Sompioon ja Saviolle.

Korkein hallinto-oikeus (KHO) vahvisti ympäristöluvan pitkän valituskierroksen jälkeen tammikuussa 2015.

Samassa yhteydessä huomattiin, että myös Trafi on toimivaltainen viranomainen asiassa. Sen jälkeen Trafi alkoi myös käyttää valtaansa. Se poisti yölentorajoitukset, jotka Finavia oli itse määritellyt eli myös hyväksynyt.

– Trafilla on hankaluuksia asettaa mitään ehtoja millekään toiminnalle, Tuusulan rakennuslakimies Sakari Eskelinen muotoili viime vuonna.

Finavian mukaan lentoliikenne kaksinkertaistuu vuoteen 2025 mennessä. Lisääntyvä liikenne laajentaa lentomelun niin sanottuja verhokäyriä.

Kiitoteitä ei pidennetä, mutta Finavian mukaan Kiitotie 3:n melualue pitenee yli viisi kilometriä Tuusulan ja Keravan suuntaan.

Asiasta kertoi ensin Keski-Uusimaa-lehti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Asuminen

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu