Puheenaihe

"Audi- ja BMW-kuskit ovat muita röyhkeämpiä!" Professori kertoo, miksi yleinen väite voi olla totta

Mika Fagerström uskoo, että BMW:hen kohdistuva maine voi osin johtua myös jonkinlaisesta kateudesta, vaikka merkki ei hänen mukaansa enää edes ole sanottavasti perusautoa kalliimpi.

Sauvo Jylhä

Taas Audi-kuski asialla!Yllätys, että BMW!

Kun tiettyjen automerkkien kuljettajat ovat osallisina kuohuttavissa liikenneonnettomuuksissa tai läheltä piti -tilanteissa, keskustelupalstojen pyövelit teroittavat mestauskirveitään.

Liikennepsykologian professori Heikki Summala antaa ymmärtää, etteivät ihmisten ennakkoluulot automerkeistä ole välttämättä täysin perusteettomia. Summala väittää, että automerkillä voi ainakin jossain määrin olla vaikutusta siihen, miten liikenteessä käyttäydytään.

Väitettään Summala perustelee sillä, että tietyntyyppiset ihmiset suosivat tiettyjä automerkkejä. Summalan mukaan huonosta maineesta useimmin kärsivät Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat keskimääräistä kalliimpia autoja, minkä vuoksi niillä ajavat usein johtavissa tehtävissä työskentelevät ihmiset.

– Päällikköaseman takana taas voi olla sellaisia työhön liittyviä ominaisuuksia ja persoonallisuustekijöitä, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen liikenteessä. Sosiaalinen status voi johtaa itsekkääseen tapaan ajatella. Esimerkiksi hitaampia autoja edessä voi silloin olla vaikeampi sietää, Summala miettii.

Riskien ottamisesta liikenteessä on tehty useita tutkimuksia. Ne osoittavat, että johtajat, yrittäjät ja myyntimiehet, jotka ajavat paljon työkseen, ovat muita taipuvaisempia ajamaan ylinopeutta.

Taustalla voi olla ajattelutapa, jonka mukaan aika on rahaa. Johtavassa asemassa olevilla ihmisillä on myös varaa maksaa mahdollisia ylinopeussakkoja.

– Autot voivat myös olla ominaisuuksiltaan sellaisia, että niillä tulee ajettua kovempaa. Jos auto on iso, tehokas ja siinä on vaikkapa parempi pito kaarteissa, se voi näkyä ennen pitkää ajotavassa. Kun tulee tilanteita joissa joutuu miettimään, menenkö vai en – esimerkiksi ennen suojatietä, jonne on ehkä tulossa kävelijä – auton ominaisuudet voivat vaikuttaa siihen, että kuski päättääkin odottamisen sijasta mennä, Summala näkee.

Summala myös muistuttaa, että isompia ja kalliimpia autoja hankitaan muita useammin työsuhdeautoiksi. Takavuosina tehtyjen tutkimusten mukaan työsuhdeautoilla ajetaan tavallista kovempaa.

Professori kuitenkin varoo vetämästä yhtäläisyysmerkkejä automerkin ja sitä kuljettavan ihmisen käytöksen välillä. Hän uskoo, että erot kuljettajien ajotavoissa eri automerkkien välillä eivät lopulta ole suuria.

Yhtä hyvin Toyotallakin voi törttöillä.

Asiasta kertoi ensin Keski-Uusimaa-lehti.

Ovatko kalliiden autojen kuljettajat muita röyhkeämpiä?

Kyllä
66% (869 ääntä)
Ei
35% (464 ääntä)
Ääniä yhteensä: 1317

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu