Puheenaihe

Hämeentiestä tunnelmallinen asiointikatu? – Seitsemän pointtia pyöräkaistojen puolesta

Voisiko Hämeentie olla joskus ihmisten katu? Kesän 2015 Block Festivaalilla Sörnäisten Kurvissa näytti tältä.

Mete Sasioglu

Hämeentien rajoittaminen yksityisautoilulta ja pyöräkaistojen rakentaminen jakavat voimakkaasti mielipiteitä.

Nyt asiaan on ottanut kantaa Helsingin kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs (vihr.), joka luettelee blogissaan seitsemän pointtia Hämeentien uudistamisen puolesta.

Kivekkään mukaan suunnitelma tekee Hämeentiestä Kallion pääkadun.

– Hämeentie voisi olla vilkas asiointikatu ja Kallion pääkatu, jonne mennään shoppailemaan, istumaan ravintolassa tai kävelemään. Se ei kuitenkaan ole, koska liikenteen melu ja saasteet tekevät siitä epämukavan.

– Suunnitelma on pitkä askel tähän suuntaan. Se ei tee Hämeentiestä vielä Aleksanterinkatua, mutta selvästi nykyistä mukavamman ja lähestyttävämmän, Kivekäs kirjoittaa blogissaan.

Suunnitelmalla on myös laaja tuki. Esimerkiksi 22 kadun varren ja lähistön yrittäjää ovat tukeneet kuntalaisaloitetta. Kaikkiaan aloitteen allekirjoitti yli 10 000 ihmistä.

Kivekäs puolustaa Hämeentien uudistamista myös sillä, että suunnitelma on osa kaupungin strategian toteutusta ja joukkoliikenne parantuu. Ratikoiden kulku nopeutuu 1,5–2 minuuttia, bussien minuutin.

Samalla pyöräilystä tulee turvallista ja mukavaa.

– Nykyisellään Hämeentien pyöräily on jonkinlainen extremelaji. Se vaatii jatkuvaa valppautta, suurta nopeutta ja sitä, että nauttii vaarasta.

Kivekkään mukaan suunnitelma myös maksaa itsensä takaisin.

– Kun ratikat pääsevät Hämeentien läpi nopeammin ja pysyvät paremmin aikataulussa, voidaan sekä kutosta että seiskaa ajaa yhdellä ratikalla vähemmän, hän perustelee.

Yhtenä plussana Kivekäs pitää sitä, että suunnitelman haitat ovat vähäisiä. Hänen mukaansa ainoa haitta on se, että autoilijat ohjataan Sörnäisten rantatielle, jolloin tutkimuksen mukaan matka pitenee keskimäärin 28 sekuntia.

Tästä Hämeentien uudistamisessa on kyse

Kaupunginhallitus hyväksyi 11.4. äänin 10–5 ehdotuksen Hämeentielle rakennettavista yksisuuntaisista pyöräteistä ja henkilöautojen läpiajokiellosta.

Ehdotuksen mukaan henkilöautojen läpiajoa rajoitettaisiin Hämeentiellä Hakaniemen torin ja Helsinginkadun välisellä osuudella. Pyöräilijöille rakennettaisiin jalkakäytävästä erotellut yksisuuntaiset pyörätiet.

Toteutus maksaisi 14,1 miljoonaa euroa.

Raitovaunuliikenne etelään nopeutuisi kaksi minuuttia ja pohjoisen suuntaan 1,5 minuuttia. Bussiliikenne nopeutuisi noin minuutin.

Nykyään Hämeentiellä kulkee 10 000–13 500 ajoneuvoa päivässä, joista 3 000 on busseja. Jatkossa Hämeentielle jäisi henkilöautoja bussien lisäksi noin 1 000–2000.

Autot ohjattaisiin Sörnäisten rantatielle, jossa nyt kulkee 42 000 autoa päivässä.

Liikennesuunnittelun mallinnuksessa Hämeentien sulkeminen hidasti siirtyvää autoliikennettä keskimäärin 28 sekuntia.

Kuntalaisaloitteen Hämeentien pyöräteiden puolesta on allekirjoittanut yli 10 000 ihmistä. Tukensa osoittanut 22 kadun varren yrittäjää ja mm. Hakaniemen hallin kauppiasyhdistys.

Muutosta ovat vastustaneet kokoomus ja perussuomalaiset. Perusteena mm. Kalasataman keskeneräiset liikennejärjestelyt.

Hämeentietä käsitellään kaupunginvaltuustossa 24. huhtikuuta.

Mikäli ehdotus menee läpi, alustavat toteutusvuodet ovat 2017–2019.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Punkkari puolustaa rajusti yksityisautoilua – "Hämeentietä ei pidä muuttaa luontopoluksi"13.4.2016 13.35
Kaupunginhallitus hyväksyi Hämeentien pyörätiet 11.4.2016 18.24
"Helsinki tekemässä virheen, jota korjataan parinkymmenen vuoden kuluttua"11.4.2016 11.14
Hämeentiestä tulee pian pyöräkansan paratiisi8.12.2015 21.27
Tältä näyttäisi uusittu Hämeentie – jopa seitsemät liikennevalot poistuisivat30.11.2015 19.14

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu