Puheenaihe

Pienyrittäjillä välähti: Taksilla halvemmalla ilman Uberia

Itsekin paljon taksia käyttävä Lauri Lankinen uskoo, että Suomessa valitaan mieluiten perinteinen taksi. –Suomessa taksinkuljettajiin luotetaan.

Johanna Erjonsalo
PALVELU Pieni yritys keksi tavan jakaa taksikulut kätevästi.

Taksi on kätevä ja tiettyyn aikaan myös ainoa tapa liikkua pidempiä matkoja ilman omaa autoa. Taksikyydissä on monen mielestä vain yksi vika – hinta. Siitä tosiasiasta kumpusi muutaman opiskelijan idea taksimaksuja alentavasta mobiilisovelluksesta.

Sovellus ei ole kilpailija taksialalle."

Yksi sovelluksen kehittäjistä on Lauri Lankinen. Hän haluaa heti alkuun tehdä selväksi, ettei kyseessä ole kilpailija taksialalle.

–Emme ole Uber, emmekä aio olla. Me haluamme tarjota taksiyrittäjille lisää keikkoja.

Lisää asiakkaita taksiyrittäjille sovelluksen kehittäjät aikovat tuoda kohtuullistamalla taksikyytien hintaa. Se onnistuu jakamalla taksikulut useamman samaan suuntaan matkaavan kesken.

–Kännykkään ladattava sovellus yhdistää tietystä lähtöpaikasta samaan suuntaan kulkevat.

Lankinen uskoo, että sovellukselle on paljon käyttöä esimerkiksi isojen yleisötapahtumien jälkeen.

–Sovelluksen käyttäjän pitää vain valita lähtöpaikka. Systeemi kertoo, keitä muita on samasta paikasta matkalla samaan suuntaan.

Neljän hengen start up -yrityksen idea halventaa hintaa ja ratkaisee myös kiistan maksajasta. Koko kimppakyydin maksajaksi kun yleensä päätyy hän, joka matkustaa pisimmälle tai joka on kiltein.

–Sovelluksemme veloittaa jokaiselta matkustajalta hänelle kuuluvan osuuden matkasta. Vapaamatkustajista ei näin ole pelkoa.

Lankinen uskoo suomalaisten turvautuvan mielellään ihan perinteiseen taksikyytiin.

–Suomessa taksikuljettajiin luotetaan. Täällä ei tarvitse pelätä, että kuski huijaa.

Taksiliitto näyttää sovellukselle vihreää valoa."

Suomen Taksiliitto näyttää sovellukselle vihreää valoa.

–Tämä on loistava avaus, joka toivottavasti lähtee lentoon, hehkuttaa Taksiliiton osastopäällikkö Jouni Mutanen.

Mutanen kuvailee sovellusta tavaksi jakaa laillinen resurssi, tässä tapauksessa taksikyyti.

–Ei pyörää tarvitse keksiä uudestaan. Meillä on Suomessa laadukas taksijärjestelmä, jota sovellus hyödyntää. Ei tänne tarvita Uberin kaltaista laitonta liikennettä, jonka halvempi hinta perustuu verojen välttelyyn.

–Sovelluksessa on vielä sekin hyvä puoli, että se hyödyntää nykyvempaimpia. Taksinkuljettajan ei tarvitse hankkia autoon mitään uutta laitetta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Villi kortti tulossa: Kuka tahansa saa ajaa taksia alle 10 000 euron liikevaihdolla4.5.2016 11.22
Taksipomo myöntää: "Alalla on tämä suuri ongelma"20.4.2016 11.22
Ministeri vapauttaa taksit: Vapaa hinnoittelu, Uber mukaan järjestelmiin18.4.2016 12.51

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu