Vaalikoneemme on nyt avattu!

Liikenne

Autiosta metroasemasta 17 miljoonan lasku – ei varmuutta tuleeko ikinä käyttöön

PASILA   Autiosta metroasemasta voi tulla tilapäisesti liikunta- tai elämyskeskus.

Työsuojelupäällikkö Erno Martin kertoo, että työmaalla on vältytty vakavilta onnettomuuksilta. Metroaseman raakatila tulee kauppakeskus Triplan kellarin alimpaan tasoon.

Mika M. Niskanen

Keskellä Pasilaa on kuoppa, jonka yhdestä osasta koituu Helsingille 17 miljoonan euron kulut, vaikka sitä ei ehkä ikinä tarvita alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Kyseessä on Pasilan metroaseman raakatila, jota tehdään varmuuden varalta, vaikka itse metrolinjan rakentamisesta ei ole tehty päätöksiä. Pasilasta Töölön kautta Kamppiin kulkeva metro toteutuisi aikaisintaan 2040-luvulla.

Urakkasopimuksessa raakatilan hinta on 13 miljoonaa, mutta kaupungin kulut kohoavat yhteensä 17 miljoonaan, kun mukaan lasketaan muun muassa indeksikorotukset sekä jo louhittu työtunneli. Rakentamisesta vastaa rakennusyhtiö YIT.

Raakatila tarkoittaa tarvittavan kokoisen tilan kaivamista ja perusrakenteiden toteuttamista. Laitureita tai muita metroliikenteen osia ei tehdä.

Rakentamista on perusteltu ennen kaikkea sillä, että tila täytyy raivata ennen kuin kauppakeskus Tripla rakennetaan päälle.

Metroasema on myös haluttu mahdollisimman lähelle Pasilan rautatieasemaa ja maanpintaa.

– Pasilan rautatieaseman vieressä kallionpinta on muinaisen Töölönjärven vuoksi paikoin hyvin syvällä. Tästä syystä metroasemaa ei rakenneta kalliotunneliin, vaan Tripla-keskuksen kellarin alimpaan tasoon, sanoo projektinjohtaja Niina Puumalainen Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Minkäänlaista varmuutta metrosta ei ole. Yleiskaavassa kerrotaan, että Töölön metro -nimellä kulkeva linja kannattaa ottaa käyttöön, jos tila ja ajonopeudet maanpäälliselle pikaraitiotielle eivät keskustan alueella riitä.

Puumalainen kokee kuitenkin todennäköiseksi, että metroasemalle tulee liikennettä. Kyseessä voi olla myös pikaraitiotie.

– Jossain vaiheessa tulee kuitenkin tilanne, että halutaan tehdä poikittainen linja Pasilasta pohjoiseen tai koilliseen päin, Puumalainen ennustaa.

Puumalainen korostaa, että kustannukset on pyritty pitämään mahdollisimman pieninä. Kaupungin arvion mukaan raakatilan rakentamisen kokonaiskustannukset nousevat jopa 30 miljoonaan euroon.

Osana korvausta kaupunki on antanut raakatilan rakennuttaja YIT:n toteuttaman kauppakeskus Triplan käyttöön vuoteen 2040 asti ilman lisämaksuja. Tila on mahdollista esimerkiksi vuokrata eteenpäin.

YIT:n kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto kertoo, että tila otetaan varmasti käyttöön.

Varmuutta siitä, mitä raakatilaan tulee, ei ole. Aalto kertoo, että kyseessä voi olla esimerkiksi liikunta- ja elämystoimijoita.

– Pääasia on, ettei tehdä metron raakatilaa, joka on 20 vuotta käyttämättä, Aalto kuvailee.

Tila aiotaan avata samaan aikaan kauppakeskuksen kanssa vuonna 2019.

Helsingissä on tällä hetkellä neljä keskeneräistä ja käyttämätöntä metroasemaa: Kampissa, Hakaniemessä, Munkkivuoressa ja Asematunnelissa.

Pasilaa kehitetään

Pasilan aluetta ollaan uudistamassa.

2040-luvulla Pasilassa ennustetaan olevan jo 25 000 asukasta, kun nyt Pasilassa asuu yli 10 000 henkeä.

Työpaikkojen määrä kasvaa 23 000:sta 50 000:een.

Keski-Pasilaan rakennetaan muun muassa kauppakeskus Tripla ja sen viereen Keski-Pasilan tornialue. Myös asematerminaali rakennetaan kokonaan uudestaan.

Uudistuksia tehdään myös muualla Pasilassa, kuten Ilmalassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu