Puheenaihe

Pääseekö Helsingin jättisiltaa yöllä taksikyydillä, kun ratikka ei kulje? Näin sanoo projektipomo

KRUUNUSILLAT Kruunusillat tulevat olemaan esimerkiksi baarien sulkemisaikaan tyhjillään, kun ratikatkaan eivät kulje. Hankkeen projektinjohtaja ei lämpene ajatukselle, että taksit voisivat ajaa siltaa pitkin.

Kruunusilloille ei tule pääsemään todennäköisesti yöaikaan edes taksit, vaikka ratikat olisivat jo lakanneet kulkemasta. Näkymä Korkeasaaren pysäkiltä.

Helsingin kaupunki

Hakaniemen ja Kruunuvuorenrannan välille rakennettavalla Kruunusilloilla sallitaan ainoastaan raitiovaunujen sekä kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikkuminen, mutta miksi siltaa eivät voisi käyttää esimerkiksi taksit silloin kun raitiovaunut eivät enää kulje?

Muun muassa tätä kysymystä pohditaan nyt sosiaalisessa mediassa. Kysymys vilahti myös kaupunginvaltuuston kokouksessa keskiviikkona, kun siltojen rakentamisesta käytiin keskustelua ja lopulta päätettiin.

Hankkeen projektinjohtaja Ville Alajoki ei lämpene ajatukselle.

– Taksiliikenne olisi aika hallitsematonta, jos taksit sinne pääsisivät. Jos jollain kellonajalla taksit sinne sallitaan, niin riski on, että säännöissä lähdettäisin sitten joustamaan. Pääasiallinen kulkumuoto sillalla on raitiovaunu.

Raitiovaunun hyöty tulee Alajoen mukaan juurikin siitä, että sillalla ei ole muuta liikennettä.

– Auto voi vaikkapa rikkoutua keskelle kiskoja ja silloinhan raitiovaunut eivät pääsisi kulkemaan. Jos mikä tahansa muu liikenne tuodaan sinne, niin ratikkaliikenteen hyöty kärsii ja hyöty on silloin pois. Tämä on sellainen keskustelunaihe, josta varmasti vielä puhutaan.

Keskustan ja Laajasalon välille on suunniteltu kaksi ratikkalinjaa: Rautatieasema – Hakaniemi – Nihti – Kruunuvuori – Yliskylä sekä Kolmikulma – Rautatieasema – Kruunuvuori – Haakoninlahti.

Kruunusiltojen yleissuunnitelmassa viimeinen raitiovaunu Rautatieasemalta Yliskylään lähtee sekä arkisin että viikonloppuisin kello 01.30 ja Kolmikulmasta kello 23.30 Haakoninlahteen. Molemmat linjat aloittavat aamulla kello 05.30. Alustavan suunnitelman mukaan ratikoiden kulkemisessa olisi yöllä siis neljän tunnin tauko puoli kahden ja aamun puoli kuuden välillä.

Alajoen saaman palautteen mukaan ratikoiden on toivottu kulkevan yöaikaan vieläkin myöhempään.

– Myös tämä on kysymys, jota pitää jatkossa pohtia.

Ratikoiden liikennöintiväli vuonna 2025 ruuhka-aikaan olisi kymmenen minuuttia ja vuonna 2040 enää viisi minuuttia.

Täysin ja ehdottomasti vain ratikoille siltaa ei ole suunniteltu tässäkään vaiheessa. Ratikoiden lisäksi siltaa saavat käyttää hälytysajossa olevat ajoneuvot, tehtävästä palaavat sen sijaan eivät voi.

– Emme ole tekemässä paloautoillekaan mitään omaa baanaa. Se on raitiovaunuyhteys, korostaa Alajoki. 

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi keskiviikkona loppuun asti kiistellyn ja jättimäisen kalliin siltahankkeen.

Kolmesta sillasta koostuvan Kruunusiltojen rakentaminen sekä yhteys keskustasta tulee raiteineen maksamaan noin 260 miljoona euroa. Monessa pöydässä on jo ehditty povata, että kustannukset tulevat nousemaan tästä vielä roimasti. Lisäksi kalustohankintaan on varattu noin sata miljoonaa euroa.

Kruunusillat kulkee Kalasatamasta Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Sillan rakentaminen alkanee vuonna 2018 ja päätyy vuonna 2026.

Tarkennus 2.9. kello 11.14: Hälytysajossa oleva ajoneuvo saa käyttää siltaa molempiin suuntiin.

Tavallista nopeampaa kyytiä

Raitiovaunun suurin sallittu nopeus Kruuvuorensillalla on 60 kilometirä tunnissa.

Keskinopeus uudella linjalla on noin 22 km/h.

Nykyisin ratikoiden keskinopeus katuverkossa on 14,5 km/h, joten uusi linja kuljettaa matkustajia paikasta paikkaan huomattavasti nykyisiä linjoja nopeammin.

Matka-aika keskustasta Yliskylään on arviolta 24 minuuttia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Kaupunginvaltuusto päättää tänään huippukalliin Kruunusiltojen kohtalosta – muistatko nämä vaihtoehdot?31.8.2016 08.00
Kruunuvuorenrannassa asutaan jo – "Aika paljon haastavampaa kuin osasin odottaa"23.11.2015 18.15
Suurin osa ehti tuhoutua – Laajasalon viimeiset huvilat yritetään pelastaa25.5.2016 20.15
Helsingin kaupunginhallitukselta vihreää valoa Kruunusilloille – pian on valtuuston vuoro22.8.2016 18.06
Tässä on Helsingin uusin jättisilta – Hintalappu: yli 25 loton jättipottia15.2.2016 18.47

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu