Asuminen

Uusi silta aloittaa Hakaniemen rannan myllerryksen – alueelle jopa 2 500 uutta asukasta ja hotelli

UUDISTUS Kaupungin kuuluukin kasvaa, sanoo asukasaktiivi.

- Kaupungin kuuluukin muuttua ja kasvaa. Seuraan mielenkiinnolla kaupunkisuunnittelun uusi tuulia, sanoo merihakalainen aktiivi Joonika Kaukoranta. Kerrostalojen (taustalla) vieressä kulkee Hakaniemen rantatie, joka muuttuu ratikkareitiksi, kun Kruunusillat otetaan käyttöön.

Sanna Jompero

Hakaniemen silta ympäristöineen joutuu lähivuosina ison ja ainakin yli kymmenen vuotta kestävän myllerryksen kouriin: silta puretaan ja viereen rakennetaan uusi, ratikkalinja Kruunuvuoresta kolistelee kohta ikkunoiden ohi ja uusia asukkaitakin saattaa tulla noin 2 500.

– Elämme todella jännittäviä aikoja, koska täällä ei ole tapahtunut lähes 40 vuoteen mitään muutoksia. Kaupungin kuuluukin muuttua ja kasvaa, ja mielenkiinnolla seuraan kaupunkisuunnittelun uusi tuulia, sanoo merihakalainen ja yksi Facebookin Mahtava Merihaka -sivun ylläpitäjistä Joonika Kaukoranta.

Merihaan maamerkkeinä tunnetut betoniset kerrostalot valmistuivat 1970-luvulla.

Uuden sillan rakentaminen on tulevien muutosten listalla ensimmäisenä. Uusi silta rakennetaan vanhan sillan itäpuolelle. Vasta sen jälkeen vanha silta puretaan.

– Sellaista tilannetta ei voi olla, että liikenne Pohjoisrantaan katkeaisi, sanoo arkkitehti Perttu Pulkka kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Hakaniemen siltaa pitkin kulkee vuorokaudessa yli 40 000 ajoneuvoa.

Hakaniemen uuden sillan rakentaminen alkaa noin vuoden 2020 paikkeilla, sillä liikenne Kruunusilloilla alkaa neljä vuotta myöhemmin. Siihen mennessä sillan on oltava valmis, sillä ratikkalinja kolistelee aivan sillan kupeesta.

Laajasalosta keskustaan suuntautuvan ratikkayhteyden viimeinen siltaosuus tulee Mustikkamaalta Merihakaan, josta ratikka jatkaa matkaa nykyisin puiden viitoittamaa Hakaniemen rantatietä pitkin kohti keskustaa.

– Kruunusillat jakaa mielipiteitä, sillä Hakaniemen rantatie on meidän rantabulevardimme. Yleiskaavassa puut on jo kaadettu, Kaukoranta toteaa.

Asukkaat ovat toivoneet, että ratikkayhteys olisi kulkenut jo autoliikenteen käytössä olevan Sörnäisten rantatien vieressä.

Ratikoiden lisäksi siltaa pitkin kulkevat pyöräilijät ja kävelijät. Ratikkapysäkit sijaitsevat Merihaassa ja Hakaniemessä.

Suvilahdesta Merihakaan ja siitä Katajanokan kautta keskustaan kulkee rantareitti.

Hakaniemen vanhan sillan purkaminen tuo tilaa asuinrakentamiselle.

– Hakaniemenrannassa asunnoissa olisi keskimäärin kahdeksan kerrosta. Sörnäisten rantatien varressa voisi olla korkeampiakin, yksi 16-kerroksinen ja kaksi 12-kerroksista taloa, Pulkka kertoo.

Suunniteltu rakentaminen alueelle on merkittävä, sillä Merihaassa asuu tällä hetkellä noin 2 000 asukasta.

Uusien asuinrakennusten viereen, lähemmäksi Pitkäsiltaa on varaus hotellille.

Silta vapauttaa tilaa rakentamiselle

Hakaniemen silta on elinkaarensa päässä ja se tullaan korvaamaan uudella sillalla.

Vanha silta on rakennettu vuonna 1961.

Sillan purkamisen myötä Merihaassa vapautuu alueita, joille on mahdollista rakentaa.

Muutosten myötä alue voidaan liittää tiiviimmin osaksi muuta kaupunkia.

Samalla tutkitaan mahdollisuuksia Sörnäisten rantatien muuttamisesta kaupunkibulevardiksi.

Hakaniemenrannan ja Sörnäistenrannan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on esillä 10.10.–4.11.

Suunnitelma on nähtävillä info- ja näyttelytila Laiturilla, Kallion kirjastossa ja osoitteessa www.hel.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Asuminen

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu