Paikalliset

Kerjäläis-lehti työllistää asunnottomia

Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti suunnittelee mittavaa ja Suomessa ainutlaatuista hanketta. Liiton jäsenlehdet kokoavat asunnottomuutta ja köyhyyttä sivuavia, jo julkaistuja juttuja kertaluonteiseen Kerjäläinen-julkaisuun. Lehti annetaan pientä korvausta vastaan asunnottomien myytäväksi rajoitetuksi ajaksi. Idean liitto sai brittiläisestä Big Issue -lehdestä, jota asunnottomat myyvät tienatakseen rahaa itselleen.

Kultin hallituksen puheenjohtajan Måns Broon mukaan kiinnostusta asian toteuttamiseksi löytyy, heidän on saatava vain rahoitus kuntoon. Ensisijaisena kohderyhmänä olisivat romanian kerjäläiset, mutta muitakin kohderyhmiä liitolla on jo mielessä.

– Haluamme tunnustaa kerjäämisen ja asunnottomuuden. Emme voi vain päättää, että kerjäläiset lähtevät. Nostamme kampanjalla asian keskusteluun ja annamme kerjäläisille keinon tienata rahaa toisella tavalla kuin kerjäämällä. Samalla saamme näkyvyyttä omille pienlehdillemme.

”Bassosta joko tykätään tai sitten sitä inhotaan”

Kultin jäsenlehdet kaipaavat tunnettuutta. Joukosta nousee Broon mukaan vuosittain muutamia lehtiä suuren kansan tietoisuuteen. Liitto palkitsee vuoden laatulehtikilpailussa joka vuosi yhden ansioituneen lehden.

– Vuonna 2008 palkittu pohjoisuudesta kertova Kaltio-lehti nousi myös Etelä-Suomessa mielenkiinnon kohteeksi.

Lehti on ilmestynyt Oulussa säännöllisesti vuodesta 1945 lähtien. Viime vuonna potin vei sata vuotta ilmestynyt kirjallisuuslehti Nuori Voima.

– Raati kiitti erityisesti lehden uudistumiskykyä, ja että se on onnistunut säilyttämään paikkansa kriittisenä yhteiskunnallisena keskustelijana.

Musiikkilehti Basso on Broon mukaan herättänyt tunteita lukijoidensa keskuudessa. Basso on urbaanimusiikkiin ja kaupunkikulttuuriin keskittyvä julkaisu, jonka ulkoasu yllättää.

– Bassosta joko tykätään tai sitten sitä inhotaan, Broo naurahtaa.

Suurimman ryhmän kultin sisällä muodostavat yleiskulttuurilehdet, kuten savolainen Aakusti ja feministilehti Tulva. Muita isoja ryhmiä ovat yhteiskuntapoliittiset lehdet, kuten Vihreä Lanka ja Voima ja kirjallisuus- ja kritiikkilehdet, kuten verkkolehti Kiiltomato.

Kultti juhlii 20-vuotista taivaltaan tänä vuonna. Liitolla on lähes 200 jäsenlehteä. Lehtien määrä on viime vuosina ollut kasvussa.

Google helpottaa verkkolehtien irtonumeromyyntiä

Hakujätti Google on kehittänyt uuden One Pass -palvelun, jonka avulla verkkolehtien lukijat voivat ostaa palveluita digitaalisista lehdistä. Vaihtoehtoina ovat jatkuvat tilaukset, viikkopassit tai yksittäisten juttujen ostaminen verkkosivujen lisäksi myös mobiilisovelluksissa. Osa palveluista voidaan tarjota alennuksella tai ilmaiseksi.

Palvelu toimii yhtiön kehittämissä Android-käyttöjärjestelmää käyttävissä matkapuhelimissa ja tablet-laitteissa sekä verkkopalveluna. Google hoitaa palveluiden ostamiseen liittyvän kirjautumis- ja maksuliikenneteknologian.

– Google on sitoutunut korkealaatuisen journalismin tukemiseen, kertoi Eric Schmidt Berliinissä, Humboldtin yliopistossa järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa.

Aikaisemmin lehdet ovat markkinoineen sisältöään esimerkiksi First Click Free, Fast Flip ja Living Stories Google News -palveluiden avulla. Google One Pass -palvelun ovat ottaneet käyttöön jo Axel Springer AG, Hubert Burda Media, Stern, El Pais, La Presse ja The Daily Mail. Google One Pass on tällä hetkellä saatavilla Kanadassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu