Puheenaihe

Länsisataman terminaali yritetään saada valmiiksi etuajassa – syynä Tallinkin uusi jättilaiva

LAIVALIIKENNE   Satamaterminaali on suunniteltu matkustajien ehdoilla.

Tältä termaalihalli näyttää merelle päin.

Jukka Hämäläinen

Länsiterminaali 2:n työmaalla on armoton meteli.

Ylös–alas kulkevat henkilönostimet piippaavat, kun kattoon asennetaan visuaaliseksi ja akustiseksi elementiksi lämpökäsiteltyjä mäntylankkuja. Ulkona kulkee jos minkälaista kuorma-autoa ja jyrää.

Tänne tulee Itämeren pisin baaritiski.”

Työmaalla on kiire, sillä uuden Tallinnan-liikenteen laivaterminaalin valmistumista yritetään aikaistaa maaliskuusta, joka oli alkuperäinen tavoite.

– Syynä on Tallinkin Megastar-laivan valmistuminen etuajassa. Yritämme saada sen tammikuussa vakituiselle laituripaikalleen, Helsingin Sataman matkustajaliikenteen johtaja Kari Noroviita perustelee.

– Mutta tämä on vielä monesta kiinni. Varajärjestelynä matkustajat voidaan ohjata laivaan vanhan terminaalin kautta.

Länsiterminaali 2 on isomman luokan tapaus laivaliikenteessä, sillä se on ensimmäinen puhtaalta pöydältä matkustajaterminaaliksi suunniteltu rakennus sitten Olympiaterminaalin avaamisen 1952.

– Kaikki muut on muunneltu varastorakennuksista, Noroviita huomauttaa.

Uusi terminaali on välttämättömyys, sillä Helsingin ja Tallinnan välinen merireitti on Euroopan vilkkaimpia.

Arkkitehti Tuomas Silvennoisella on ollut terminaalista kaksi visiota: liikennevirtojen sujuvuus ja positiivinen matkustajakokemus.

Satamassa matkustajien ei tarvitse kävellä pitkiä käytäviä päästäkseen laivaan, sillä ne ankkuroivat suoraan päähallin kylkeen.

Jatkoyhteydet ovat jouhevat, sillä raitiovaunupysäkki tulee suoraan terminaalin eteen. Nurkalla on taksiasema eivätkä bussilaituritkaan ole kaukana.

Terminaalista on komeat näkymät suoraan merelle, joten matkustajat ovat sisään tultuaan ikään kuin jo astuneet laivaan.

– Tänne tulee Itämeren pisin baaritiski, josta voi katsella merelle,Silvennoinen lupaa.

Ikkunaseinän ulkopuolella on terassiparveke.

Uudessa terminaalissa on toteutettu useita nokkelia ratkaisuja, jotka helpottavat laivan kiinnittymistä, purkamista ja lastaamista.

– Aluksen kiinnittyminen tapahtuu laiturin alipaineistetuilla imukupeilla. Köysiä käytetään enää kovilla tuulilla, projektinjohtaja Ari Parviainen kertoo.

Matkustajakäytävät ovat kaksikerroksisia, joten laivaan voidaan kulkea kahdelta kannelta.

Megastar-alukseen autot voidaan ajaa kahdelta eri tasolta, mikä nopeuttaa huomattavasti lastausta.

Tallinnan oma terminaali

Länsiterminaali 2 palvelee erityisesti nopeaa Tallinnan liikennettä.

Laivat purkavat ja lastaavat tunnissa.

Helsingistä lähtee Tallinnaan päivittäin kymmenkunta pika-alusta.

Uuden matkustajaterminaalin kustannusarvio on 45 miljoonaa euroa. EU tukee uudistamista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Menetkö Länsisatamaan? – Uudet tietyöt hankaloittavat matkantekoa21.10.2016 09.31
Laivakävijät jättävät kaduille roskien meren – taiteilija kokosi pellen 600:sta tölkistä13.11.2016 19.39
Melu piinaa Jätkäsaarta – asukkaat aloittivat omat desibelimittaukset9.11.2016 06.25
Tallinnaan lähtö nopeutuu Länsisatamassa – reittiliikenne kasvussa7.6.2016 19.15
Tallink myllää laivareittinsä: Kolme alusta uudelle reitille13.9.2016 06.37
Ostitko Tallinnasta viinat ja tarjosit kaverille talkoissa? – "Tämä tulee monelle yllätyksenä"6.10.2016 10.19

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu