Itäkeskuksen uimahallissa välikohtauksia päivittäin – valvojille uhka- ja väkivaltakoulutusta

– Turvallisuuskoulutus on todella tarpeellista nykypäivänä, koska häiriötilanteet ovat lisääntyneet, sanoo Itäkeskuksen uimahallin laitospäällikkö Teemu Raatikainen.

Sanna Jompero

Itäkeskuksen uimahallissa tiistaiaamuisin käyvä Eira Ahonen (oik.) ei ole kokenut häirintää. Ystävätär Riitta Toikanter kertoo yhtä lähestymisyritystä lukuunottamatta saaneensa pulikoida rauhassa. – Viime aikoina on ollut rauhallista.

Sanna Jompero

Kyltti tallentavasta videovalvonnasta on näkyvästi esillä.

Sanna Jompero

UIMAHALLI Itäkeskuksen uimahallin henkilökunta saa tammikuussa uudet ohjeet kohdata asiakkaat.

Itäkeskuksen uimahallin henkilökuntaa ryhdytään tammikuussa kouluttamaan uhka- ja väkivaltatilanteiden varalle. Koulutus tapahtuu yhteistyössä poliisin ja vartiointiyrityksen tai vartiointiyrityksen kanssa.

Uimahallissa on jatkuvasti ollut tilanteita, joissa asiakkaat eivät piittaa hallin järjestyssäännöistä.

– Meillä on aikaisemmin ollut puhejudoa. Nyt koulutus on konkreettisempaa ja kohdistuu enemmän tiettyihin ryhmiin, kuvaa hallin laitospäällikkö Teemu Raatikainen.

Liikuntavirasto sai loppuvuodesta valmiiksi uudet uhka- ja väkivaltatilanteiden ohjeet, joiden sisällöstä työsuojelupäällikkö Markus Terämaa ei halua kertoa tarkemmin.

– Se sisältää lähinnä juridiset perusteet toimintamalleille, mitä pitää tehdä kun tilanne kärjistyy ja jälkihoito siihen, tiivistää Terämaa.

Itäkeskuksen lisäksi myös muutaman muun liikuntapaikan henkilökunta tulee saamaan vastaavanlaista koulutusta, mutta Terämaa ei kerro paikkojen nimiä.

Itäkeskuksessa henkilökunta on aikaisemminkin saanut vastaavanlaista koulutusta, mutta sitä ei ole kohdennettu näin selkeästi maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kohtaamiseen.

Välikohtauksia on syntynyt hallissa sekä henkilökunnan kanssa että asiakkaiden välillä.

– Se on huutamista ja epäasiallista käytöstä. Isoimmat kahnaukset asiakkaiden välillä syntyy, jos joku menee uimapuvussa saunaan tai ei käy suihkussa. Tilanteissa suomalainen saunakulttuuri kohtaa usein uskonnon, Raatikainen tiivistää.

Kahnauksia Itäkeskuksen uimahallissa syntyy päivittäin. Hälytysnapin päässä olevaa vartijaa on tarvittu paikalle noin joka toinen viikko.

– Työnkuva on muuttunut. Ennen riitti hyvät pelastustaidot. Nyt työ on enemmänkin järjestyksenpitoa, Raatikainen toteaa.

Ongelma on myös se, ettei asiakkaiden kanssa löydy välttämättä yhteistä kieltä.

– Henkilökunnassamme on arabian ja venäjän kielen osaajia, mutta siltikään yhteistä kieltä ei aina löydy. Osa häiriötilanteista johtuu väärinymmärryksestä ja osa siitä, ettei asiakas ole koskaan käynyt uimahallissa.

Ongelmia on ollut erityisesti viikonloppuisin ja iltaisin.

Tiistaisin Itäkeskuksessa uimassa käyvä Eira Ahonen ei ole kokenut häirintää.

– En ole koskaan käynyt uimassa iltaisin, mutta päivisin ei ole ollut ongelmia.

Ystävätär Riitta Toikanter kertoo kokeneensa epämiellyttävän lähestymisyrityksen porealtaassa, mutta siitä on jo aikaa.

– Viime aikoina on ollut rauhallista.

Aamupäiväuimariksi tunnustautuva Veijo Vatka ei ole myöskään kuullut häiriötilanteista.

– Pötypuhetta. Ei täällä mitään ole.

Hallissa käy päivittäin noin 1 500 asiakasta.

Raatikainen uskoo, että tammikuussa alkavasta koulutuksesta on hyötyä henkilökunnalle.

– Koulutus selventää asioita. Henkilökunnassa on ollut epätietoisuutta, mitä saa ja mitä ei saa tehdä sekä se, miten pitää tehdä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Käyttäjän Sanna Jompero kuva
Sanna Jompero