Makumaailma

Samppanjaa pizzaan ja pastaan yhdistävä ketju kovassa kasvussa – 4 uutta ravintolaa Helsinkiin

RAVINTOLAT Laadukkaalla palvelulla ja kohtuuhintaisella luksuksella riittää tänä päivänä kysyntää.

Merja Rahkola-Toivanen haluaa tarjota hemmotteluhetkiä asiakkaiden arkeen.

Marketta Karjalainen

Samppanja on alkanut virrata vilkkaasti myös arkena. Laadukasta kuplivaa voi nauttia vaikkapa shoppailukierroksen lomassa tai ateriajuomana. Valikoima on kasvanut nopeasti uusien ravintoloiden myötä. Yhä useampi myös haluaa piristää arkeaan ripauksella luksusta.

Classic Pizza ja Hangon Makaronitehdas ketjun yrittäjä Merja Rahkola-Toivaselle ja ravintolatoimenjohtaja Tommi Aaltoselle ilmiö on tuttu.

– Myimme marraskuussa 417 pulloa samppanjaa. Se on huikea määrä, kun suurin osa meni laseittain.

Classic Pizzan ja Makaronitehtaan ravintoloille arjen luksus on koko toiminnan punainen lanka.

– Meidän tehtävämme on hemmotella. Luksuksen ei tarvitse olla kallista. Se on sitä, että palvelu on laadukasta ja huolehtivaa, Rahkola-Toivanen sanoo.

Jotta hinta pysyy alle 10 eurossa, laseittain myytävä samppanja tuodaan itse maahan.

– Meidän Champagne Legras Grand Cru Blanc de Blancs valittiin 2014 yhdysvaltalaisessa Forbes-lehdessä maailman parhaaksi pientilasamppanjaksi, Rahkola-Toivanen iloitsee.

Yltiöpäisenä pidetty liikeidea istuu tähän aikaan."

Kun Classic Pizza kaksikymmentä vuotta sitten syntyi Hangossa, mallia otettiin Rahkola-Toivasen ja Juha Toivasen fine dining -ravintola Jonathanista.

– Päätimme tarjota laatua järkevään hintaan. Kehitimme gourmetpizzat ja myöhemmin artesaanipastat. Samppanja tuli aluksi mukaan yllätyksellisyyden vuoksi, Rahkola-Toivanen muistelee.

Helposti lähestyttävän laaturavintolan ideaan kuuluu myös olla helposti saavutettavissa paikoissa kuten hyvissä kauppakeskuksissa. Itiksen, Stockmannin, Jumbon ja Ison Omenan jälkeen molemmat ravintolat avaavat myös Kalasataman Rediin. Suunnitelmissa on myös avata molempien konseptien ravintolat Helsingin keskustassa mahdollisimman pian.

Aluksi yltiöpäisenä pidetty liikeidea istuu tähän aikaan niin hyvin, että ketju kasvaa vauhdilla.

– Moni piti mahdottomana, että voisimme myydä samppanjaa, käsin tehtyä pastaa ja gourmetpizzoja kauppakeskuksissa, mutta meille jopa jonotetaan, Aaltonen toteaa.

Kasvun myötä ketju on lähdössä myös ulkomaille. Tavoitteeksi on kirjattu vuonna 2021 kaikkiaan 50 ravintolaa 4–5 maassa.

Nopeasti kasvava ketju

Yhteensä 16 ravintolaa eri puolilla Suomea.

1996 Classic Pizza Hanko

2002 Classic Pizza Iso Omena
2005 Classic Pizza Jumbo
2009 Classic Pizza Sello
2009 Classic Pizza Itis

2010 Classic Pizza Ruka

2010 Hangon Makaronitehdas

2011 Classic Pizza Katinkulta
2012 Classic Pizza Stockmann Helsinki

2012 Classic Pizza Tampereen Kylpylä

2015 Classic Pizza Mylly

2016 Classic Pizza Saimaa

2016 Classic Pizza Caribia
2016 Makaronitehdas Jumbo
2016 Makaronitehdas Iso Omena

2016 Classic Pizza Levi

2018 Classic Pizza Redi
2018 Makaronitehdas Redi
 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Näin skumppa raivasi tiensä ruokapöytään28.11.2014 10.30

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Makumaailma

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu