Puheenaihe

Yhä useampi koulu ei jaa joulutodistuksia – numerotodistus voi lykkääntyä 8. luokalle

KOULU Yhä useampi koulu korvaa joulutodistuksen arviointikeskustelulla. Osa opettajista on kokenut keskustelut aikaa vieviksi.

Yhä useammassa helsinkiläiskouluissa joulutodistus korvataan uuden opetussuunnitelman myötä arviointikeskustelulla. Kuvituskuva.

Armi Suojanen

Valtaosa helsinkiläisistä alakouluista hylkää jo tulevana jouluna perinteisen numerotodistuksen.

Syksyllä käyttöönotettu uusi opetussuunnitelma (OPS) on tuonut numerotodistuksen rinnalle myös muita vaihtoehtoja oppimisen arvioimiseksi.

– Koulut saavat itse päättää. Arviointikeskustelu on hyvin yleinen arvioinnin muoto. Jouluna valtaosa 1. – 6 -luokkien opettajista käyttää sanallista arviointia, toteaa linjajohtaja Marjo Kyllönen.

Perinteisestä numerotodistuksesta sanalliseen arviointiin siirtyneiden alakoulujen määrä on tulevana jouluna suurempi kuin mitä opetusvirasto etukäteen arvioi.

– Se on positiivinen asia, koska sanallinen arviointi on numeroarvostelua monipuolisempaa. Numerolla pystytään kertomaan vain taso, Kyllönen jatkaa.

Uusilla arviointitavoilla pyritään siihen, että oppilas pystyisi arvioimaan itse omaa opiskeluaan ja tekemään suunnitelmia suoritustensa parantamiseksi.

– Arvioinnin tehtävänä on kehittää oppilasta ja auttaa löytämään omat vahvuudet. Jos oppilas saa matikasta vaikkapa seiskan, hän ei ymmärrä välttämättä, mistä numero on muodostunut tai miten omaa opiskelua voisi parantaa.

Osa kouluista on kokenut keskusteluaikojen sopimisen oppilaiden ja vanhempien kanssa työläiksi ja keskustelut aikaa vieviksi. Kyllönen uskoo, että tilanne helpottuu aikaa myöden.

– Ehkä alkuun työ on isompi, mutta kun on löydetty keskusteluille oma ja toimiva tapa, se ei loputtomasti kuormita opettajan työtä.

Jollaksessa sijaitsevassa Poikkilaakson ala-asteen koulussa oppilaat eivät saa jouluna erillistä todistusta. Oppilaat saavat lukuvuoden puolivälissä arvioinnin sanallisesti arviointikeskusteluissa, johon osallistuvat oppilas, luokanopettaja ja huoltaja.

– Keskustelussa arvioidaan lukuvuoden alussa asetettujen tavoitteiden toteutumista. Myös oppilaiden itsearviointi on keskeinen osa keskusteluita, jotka käydään joulu–tammikuussa, kertoo rehtori Sauli Jukkala.

Arviointikeskustelut otettiin koulussa käyttöön koulun perustamisvuonna 2001. Keväällä oppilaat saavat sanallisen lukuvuositodistuksen.

Uuden OPS:in mukaan 1–7-luokilla lukuvuositodistukset voidaan antaa sanallisesti tai numeroarvosanoin. Viimeistään kahdeksannella luokalla tulee antaa numeroarvosana jokaisesta oppiaineesta.

Uusi OPS muuttaa työtapoja

Uusi opetussuunnitelma (OPS) otettiin käyttöön viime syksynä.

Ops:in uudistuksella pyritään varmistamaan, että koulutuksen taso pysyy sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Uudistuksen yksi keskeisimmistä tavoitteista on vahvistaa oppilaan aktiivisuutta.

Uudistuksessa on kehitetty etenkin peruskoulun oppimisympäristöjä ja työtapoja.

Opiskelussa käytetään yhä enemmän koulun ulkopuolisia tiloja: liikutaan luonnossa ja vieraillaan museoissa tai yrityksissä.

Teknologialla on yhä suurempi merkitys koulun arjessa. Virtuaaliset ympäristöt kuuluvat myös oppimisympäristöihin.

Lähde: Opetushallitus

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu