Puheenaihe

Uusi palvelumalli suisti terveysaseman kaaokseen – "Puhelimella ei ole päässyt läpi ollenkaan"

PALVELUT Vuosaaren terveysaseman siirtyminen uuteen palvelumalliin on aiheuttanut jättiruuhkat.

Vuosaarelaisella Kirsi Kurjella on äitinsä asioiden hoitajana kokemusta Vuosaaren terveysaseman uudesta palvelumallista. - Lääkäriaikoja on ollut todella vaikea saada.

Sanna Jompero

Vuosaaren terveysaseman pahasti ruuhkautuneen soittopalvelun jonoja pyritään purkamaan lisäämällä puheluihin vastaavien hoitajien määrää.

Terveysaseman ollessa tämän ja ensi viikon poikkeuksellisesti auki kello 8–16, kaikki paikalla olevat terveyden- ja sairaanhoitajat ovat vastaamassa puheluihin tai toimistopalveluissa aamupäivisin.

– Olemme tehneet joulukuun aikana saatujen kokemusten perusteella korjausliikkeitä. Myös tiimien koostumukseen on tehty muutoksia, jotta voimme paremmin vastata asiakkaiden tarpeisiin, sanoo johtava ylilääkäri Lars Rosengren.

Terveysasemalla palataan laajennettuun aukioloaikaan, kello 7–20, jälleen 16. tammikuuta.

Asemalla on 24 puhelinpistettä, kuten myös hoitajia. Soittoihin vastataan nyt kaikella käytettävissä olevalla työvoimalla.

Terveysaseman jonotilanne alkoi puuroutua joulukuun alun jälkeen, kun terveysasemalla siirryttiin uuteen terveys- ja hyvinvointikeskus -palvelumalliin.

Jonotusajat ovat venyneet pahimmillaan jopa muutamaan tuntiin. Ajan on saanut parhaiten menemällä paikan päälle.

– Lääkäriaikoja on ollut vaikea saada. Puhelimella ei ole päässyt läpi ollenkaan. Takaisinsoitossa on voinut mennä 3–4 päivää. Se on pitkä aika vanhukselle, sanoo äitinsä asioita hoitanut vuosaarelainen Kirsi Kurki, joka asioi viikolla terveysasemalla.

Takaisinsoiton ruuhkautumisen takia järjestelmä otettiin pois käytöstä joulukuun puolessa välissä. Asiakkaita neuvottiin soittamaan uudestaan.

– Tilanne on ollut suorastaan kaoottinen, kertoo terveysasemalle tullut Pekka Havisalmi.

Asiasta on käyty vilkasta keskustelua myös Vuosaaren Facebook-sivuilla.

Vuosaaren lisäksi uuteen palvelumallin siirtyivät joulukuun alussa myös Vallila ja Töölö. Vuosaaren asemalla on Helsingin suurin väestöpohja ja asiakkailla tiheä käyntiväli, joten yllätyksiltä ei ole voitu välttyä.

– Emme varautuneet, että palvelunumeroon tulee näin paljon soittoja kerralla. Siksi järjestelmä ruuhkautui ja olemme siitä pahoillamme, Rosengren jatkaa.

Uuteen palvelumalliin siirtymisen tarkoituksena on tehdä järjestelmästä aikaisempaa joustavampi. Potilaan soittaessa yhteyshenkilölle tämä voi konsultoida lääkäriä, joka puolestaan voi jopa potilasta näkemättä kirjoittaa reseptin esimerkiksi virtsatietulehduksesta apteekkiin.

– Tämä siis siinä tapauksessa, jos esitiedot ovat riittävät päätöksentekoon, Rosengren painottaa.

Rosengren arvioi, että Vuosaaren 38 000 asukkaasta noin tuhannella on jo nimetty hoitaja. Vuosaarelaisista noin puolet on terveysaseman käyttäjiä.

Viime viikolla soittoja asiakaspalveluun tuli Rosengrenin mukaan edellisviikkoa vähemmän. Ylilääkäri ei osaa sanoa, onko soittojen vähenemisen syynä esimerkiksi lomat vai se, että yhä useampi potilas on jo järjestelmän piirissä ja ottaa jatkossa yhteyttä suoraan nimettyyn hoitajaan.

Joulunalusviikolla keskimääräinen odotusaika puhelimessa oli Rosengrenin mukaan 15–20 minuuttia.

Myös vuosaarelainen kaupunginvaltuutettu Ville Jalovaara (sdp.) kertoo Vuosaaren FB-sivuilla olevansa huolissaan jonotilanteesta ja käyneensä joulukuussa tutustumassa aseman tilanteeseen.

Jalovaaran mukaan suurin ongelma on se, että terveyspalveluiden tarvetta on Vuosaaressa enemmän kuin tarjontaa. Asemalle on jatkossa ohjattava enemmän vielä enemmän resursseja, Jalovaara kirjoittaa blogissaan.

Nimetty yhteyshenkilö – joustavampi palvelu

Vuosaaren terveysaseman lisäksi myös Vallila ja Töölö siirtyivät joulukuun alussa uuteen terveys- ja hyvinvointikeskus -palvelumalliin.

Soittaessaan terveysasemalle asiakas saa oman yhteyshenkilönsä tiedot.

Asiointi tapahtuu asiointi jatkossa sähköisen asioinnin tai yhteyshenkilön numeroon soittamalla.

Yhteyshenkilönä voi toimia muun muassa terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri, mielenterveys- ja päihdehoitaja, fysioterapeutti, sosiaaliterapeutti ja jatkossa myös sosiaaliohjaaja.

Palvelumalliin siirtymisen tarkoituksena on tehdä järjestelmästä aikaisempaa joustavampi.

Yhteyshenkilö voi konsultoida lääkäriä, joka voi joissain tapauksissa kirjoittaa reseptin apteekkiin potilasta näkemättä.

Vuosaaren terveysaseman numero on 09–310 60850.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Terveysaseman takaisinsoitto tökkii Vuosaaressa – uusi palvelumalli käyttöön tänään1.12.2016 09.55

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu