Tutkimusjohtaja: Äly ja yhteiskäyttö muuttavat liikenteen

- Liikennettä on pakko tehostaa, jotta maapallon elinolot säilyvät nykyisellään, Arto O. Salonen sanoo.

Jukka Hämäläinen

ÄLYLIIKENNE   Kolmasosalla nykykuluista saadaan tehokkaampi liikenne. Onnettomuudet ja päästöt vähenevät.

Henkilöauto seisoo keskimäärin 92 prosenttia ajasta käyttämättömänä. Kaupunkitilaa vievä pysäköinti maksaa sekin.

– 50 vuoden päästä ihmetellään, miten meillä oli varaa tähän, naurahtaa Metropolian tutkimusjohtaja Arto O. Salonen.

Taloudellisuus ja ympäristösyyt johtavat hänen mukaansa siihen, että autojen yhteiskäyttö yleistyy.

Suomalaisten voi olla aluksi vaikea hyväksyä muutosta, koska elimme vielä muutama vuosikymmen sitten köyhyydessä."

Toinen liikenteen uudistava tekijä on automaatio.

– Kehitys johtaa itse ajavaan liikenteeseen. Teknologia lyö läpi vuonna 2021, Salonen ennustaa.

– Meistä on kiinni, miten nopeasti olemme valmiita hyvästelemään lapsen treenikasseineen itse ajavaan autoon, jolla hän pääsee jääkiekkoharjoituksiin.

Salonen vertaa autoliikenteen muutosta siihen, että hissejäkin opittiin nopeasti käyttämään ilman kuljettajaa.

Hän uskoo, että automaation ansiosta liikenteessä päästään lähes eroon onnettomuuksista.

– Itse ajavat autot priorisoivat turvallisuutta. Ne eivät ota riskejä, vaan antavat tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Yhteiskäyttö puolestaan vähentää ilmastopäästöjä, joihin liikenne on suuri syyllinen.

Kehitystä hidastavat Salosen mielestä vain tavat ja tottumukset. Auto on ollut monelle statussymboli.

– Suomalaisten voi olla aluksi vaikea hyväksyä muutosta, koska elimme vielä muutama vuosikymmen sitten köyhyydessä, Salonen pohtii.

Tukholmassa enää joka kymmenes 18 vuotta täyttäneistä ajaa ajokortin. Sama ilmiö on tunnistettu Suomessakin.

– Hiljainen vallankumous on pinnan alla käynnissä. Sen nopeutta ei tiedetä. Kasvissyömisestäkin tuli trendi viidessä vuodessa, Salonen muistuttaa.

Hänen mukaan arvomme ovat jo paljolti jälkimaterialistisia, vaikka käytännössä toimimmekin vielä niin kuin vanhassa maailmassa.

Salonen uskoo, että auton omistamisen tarve vähenee, kun liikenteestä tulee uudistusten myötä paljon parempaa kuin nyt.

– Kyse on omistamisen päivittämisestä käyttöoikeuteen ja saatavuuteen.

– Autoteollisuus on edellä meitä. Se lähtee jo siitä, ettei vuonna 2040 juuri valmisteta muita kuin yhteiskäytössä olevia itse ajavia autoja.

Suomi on Salosen mukaan maailman johtavia maita älyliikenteen kehittämisessä.

– Meillä on kovassa imussa olevia start up -yrityksiä, joita pääsemme nyt avittamaan eteenpäin tutkimustiedolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Arto O. Salonen

Kasvatustieteen tohtori, Helsingin yliopiston dosentti.

Aloitti äskettäin Metropolian tutkimusjohtajana, joka kehittää joustavan, saasteettoman ja käyttäjälähtöisen liikenteen tutkimusta.

Rahoittajina ovat liikenne- ja viestintäministeriö, Trafi, Liikennevirasto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Vuokra-auto, taksi ja HSL-bussi 249 e/kk – tämän kaiken paketti pitää sisälläänAnne Berner Kauppalehdessä: Autoilun kustannukset laskevat, ratkaisuna teiden käyttömaksut1000 ihmisen asuinalue robottibusseineen, 3 kertaa nykyrakentamista edullisemmin – ex-yritysjohtajalla huima hankeTyrmäys Bernerin tiemaksusuunnitelmille – "Suomessa on liikkumisvapaus"Robottibussien koekäyttö liikenteessä jatkuu – "Uusi reitti huomattavasti vaativampi"Helsingissä tarjotaan vaihtoehtoa auton omistamiselle: Kuukausimaksulla taksit, bussit ja vuokra-autoHelsingin kaduilla ajelee pian 2 robottibussia – ilman kuljettajaa ja ohjauspyörääKuskittomat älybussit pääsevät kohta tositoimiinÄlykäs henkivakuutus tekee tuloaan: 6 kuukauden rannekeseuranta saattaa poikia bonusta