"Teollisen mittakaavan ihmissalakuljetusta" – Ajatushautomo selvitti, mitä Välimerellä tapahtuu

Ajatushautomo Gefiran viime vuoden lopulla tekemä seuranta osoitti, kuinka lähelle Libyaa kansalaisjärjestöjen alukset kulkevat houkuttaen salakuljettajia pakkaamaan siirtolaiset yhä huonokuntoisimpiin veneisiin.

Kuvakaappaus

Eurooppamielinen ja unionikriittinen ajatushautomo Gefira arvostelee kovin sanoin eri kansalaisjärjestöjen ja viranomaisten toimintaa osana Välimeren ihmissalakuljetusbisnestä.

Libyasta on kuljetettu Italiaan 150 000–180 000 siirtolaista vuodessa sen jälkeen, kun EU:n ja Italian rahoittamat meripelastusoperaatiot aloitettiin Välimerellä 2014.

Välimeren reitistä on tullut keskeinen mutta vaarallinen väylä Eurooppaan EU:n ja Turkin solmittua sopimuksen siirtolaisten palauttamisesta Turkkiin.

Pelastusoperaatioiden rungon muodostavat yhdeksän kansalaisjärjestön alukset, jotka operoivat Italian ja Libyan välillä.

Gefira-ajatushautomon mukaan järjestöjen hyvää tarkoittava toiminta ei ole ratkaisu, vaan osa ongelmaa.

Gefiran mukaan avustusjärjestöjen toiminta aivan Libyan rannikon tuntumassa on käytännössä "teollisen mittakaavan ihmissalakuljetusta", sillä se toimii houkuttimena sekä salakuljettajille ja siirtolaisille.

Gefira on seurannut kansalaisjärjestöjen laivojen liikkeitä yhdistämällä tiedot YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n ja merialusten liikkeitä seuraavan marinetraffic.comin datasta.

Katso video laivaliikenteestä alta (Lähde: Gefira Channel, Youtube)

Kahden kuukauden seurantajakson aikana Italiaan kuljetettiin vajaat 37 000 siirtolaista. Avustuslaivat toimivat tiiviissä yhteistyössä Italian rannikkovartioston kanssa. Gefiran mukaan eräässä tapauksessa viranomaiset ohjasivat pelastusaluksen pelastuspaikalle ennen kuin täyteen pakattu siirtolaisten vene Libyasta oli lähtenyt liikkeelle.

Gefiran mielestä järjestöjen toimintaa voi pitää "rikollisena", sillä suurin osa Libyan kautta tulevista ihmisistä ei ole oikeutettu turvapaikkaan, vaan päätyy Eurooppassa laittomaan maassa oleskeluun, johon voi liittyä hyväksikäyttöä ja ihmiskauppaa.

EU-instituutioiden päätökset kuitenkin korostavat, ettei järjestöjä voida syyttää pelastustoiminnasta.

Siirtolaisia merestä pelastavat kansalaisjärjestöt vetoavat auttavansa epäinhimilliseen ja epätoivoiseen asemaan joutuneita ihmisiä.

EU on yrittänyt useaan otteeseen löytää ratkaisun Välimeren siirtolaisvirtaan, mutta toistaiseksi yritykset ovat valuneet hiekkaan. Viranomaishavaintojen mukaan ihmissalakuljettavat ovat alkaneet pakata siirtolaisia entistä huonokuntoisimpiin aluksiin, kun tieto pelastusalusten saapumisesta rannikolle on levinnyt.

Viime vuonna ainakin 4 576:n laskettiin hukkuneen vaaralliselle matkalle.

Viime viikolla EU-maiden johtajat mukaan lukien Suomen pääministeri Juha Sipilä (kesk.) olivat Maltalla pohtimassa vaihtoehtoja ongelmaan.

Kokouksen päätösasiakirjan mukaan EU aikoo rikkoa "ihmissalakuljettajien bisnesmallin". EU aikoo muun muassa tarjota Libyalle rahaa siirtolaisten leirien olojen parantamiseksi sekä Libyan rannikkovartioston toiminnan tehostamiseksi.

Ongelmana kuitenkin on, että Libya on romahtanut valtio ja maan hallitus pystyy kontrolloimaan vain osaa maa- ja merialueista.

Tähän asti Libyan rannikkovartiosto ei ole saanut edes kaikkia laivojaan vesille, eikä Libya päästä EU:n laivoja aluevesilleen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Käyttäjän mikko.valimaa@media.fi kuva
Mikko Välimaa