Liikenne

Ruuhka uhkaa Mechelininkatua – "Käyttäkää mitä tahansa toista reittiä"

ETU-TÖÖLÖ Poliisikin jännittää, millaiset ruuhkat pian alkava mittava remontti aiheuttaa. Selvää kiertotietä ei ole.

Elmeri, Minna ja Tuomas Hirsi ylittävät Mechelininkadun palatessaan koulun vanhempaintapaamisesta. - Tähän asti kadun liikenne on sujunut hyvin, he kiittelevät. Tulevasta ei vielä tiedä.

Johanna Erjonsalo

Mitä tapahtuu, kun yksi Helsingin vilkkaimmista kaduista kavennetaan 2+2-kaistaisesta 1+1-kaistaiseksi korjausten ajaksi?

Vielä ei tarkalleen tiedetä, mutta Mechelininkadun remontin vaikutus on sama kuin se, että Mannerheimintielle jätettäisiin vain kaista suuntaansa.

Haasteellista toteuttaa ilman, että Töölö menee täysin tukkoon.”

Pistokoe Mechelininkadulle tiistai-iltapäivän ruuhkaan neljän jälkeen kertoo, että katu vetää nykyisellään kohtalaisen hyvin, vaikka hetki sitten Länsisatamaan kiinnittyneet Silja Europa ja uusi Megastar purkavat juuri autoja uumenistaan.

– Kriittisin kohta on Mechelininkadun ja Porkkalankadun risteys, poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein toteaa.

Katua säännöllisesti ajavat tietävät kertoa, että liikenne puuroutuu ajoittain nytkin.

Liikennetilastosta selviää, että Mechelininkadun käyttö on vähentynyt. Kun eteläpään liikenne oli vuonna 2004 vielä 38 200 ajoneuvoa vuorokaudessa, se oli vuonna 2015 laskenut 35 000:een.

Sama on tapahtunut aivan viime vuosina Hesperiankatujen kohdalla.

Todennäköisesti liikennettä on helpottanut vuonna 2011 valmistunut Crusellinsilta, jonka kautta osa Jätkäsaaren liikenteestä kulkee.

Sen sijaan vuonna 2040 Mechelininkadun liikennemääräksi ennustetaan 43 800 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Mechelininkatu on ollut leveä katu.

– Jollei kadunvarsi olisi niin tiiviisti asuttu kouluineen kaikkineen, sen nopeusrajoitus voisi kaistojen leveyden puolesta olla 60 kilometriä tunnissa, Pasterstein arvioi.

Tällä hetkellä nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa, ja nopeuksia valvotaan sekä kameralla että muuten tiiviisti.

Remontin tavoitteena on kaventaa kaistoja.

– Kun kaistat kapenevat, nopeudet alenevat, Pasterstein sanoo.

Katutyöt alkavat Hesperiankatujen kohdalla aivan lähiaikoina.

Kun kumpaankin suuntaan jää vain yksi kaista, tarkoittaa se 15 000 – 20 000 ajoneuvon siirtymistä muille reiteille.

– Se kuulostaa haasteelliselta toteuttaa ilman, että Töölö menisi täysin tukkoon.

– Ruuhkista tulee väistämättä suuria, varsinkin aluksi. Tilanne rauhoittuu, kun ihmiset löytävät vaihtoehtoisia reittejä ja osa vaihtaa kulkumuotoa, Pasterstein uskoo.

Kaupunki ei ole ohjeistanut Mechelininkadulle yhtä tiettyä kiertotietä.

– Jos suinkin mahdollista, kannattaa autoilijoiden käyttää mitä tahansa toista reittiä, rakennusvirasto tiedottaa.

Mechelininkadun peruskorjaus

Tehdään välillä Leppäsuonkatu–Nordenskiöldin aukio.

Kestää loppuvuoteen 2018.

Molempiin suuntiin kaksikaistaisen kadun ajoradat kavennetaan.

Pyöräilijät saavat omat yksisuuntaiset pyöräkaistat kumpaankin suuntaan.

Koko maanalainen kunnallistekniikka uusitaan.

Osa katupuista on kaadettu, ja niiden tilalle istutetaan uudet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu