Puheenaihe

Japanista Suomeen matkaavia muumi-faneja kiinnostaa ihan kaikki – jopa perinteinen pulla

TURISTIT Fazerin uudessa vierailukeskuksessa on tänä vuonna ehtinyt käydä vierailijoita monesta maasta.

Joukko japanilaisia muumi-faneja opetteli leipomaan suomalaista pullaa Fazerin vierailukeskuksen koekeittiössä.

Johanna Erjonsalo

Matkailun kasvunäkymät ovat Suomessa nyt erinomaiset.

– Aasian ja Euroopan lisäksi kasvua voidaan odottaa jälleen myös Venäjältä. Kotimaisten yöpymisten kasvu on ollut parasta viiteen vuoteen, sanoo MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Fazerin vierailukeskuksessa sekä koti- että ulkomaiset kävijät ovat vilkkaasti liikkeellä.

– Loppiaisen aikaan kävi venäläisiä, kiinalaisen uudenvuoden aikaan kiinalaisia. Tänään meillä on japanilaisryhmä ja sitten tulee Keski-Suomesta hiihtolomalaisia, kertoo Fazer Experience vierailukeskuksen johtaja Anu Kokko.

Fazerilassa riittää katsottavaa ja koettavaa eri kulttuureista tuleville.

– Kiinalaiset esimerkiksi ihastelivat museovitriinin vanhoja kukkoja. Heillä tämä vuosi on kukon vuosi, Kokko kertoo.

Viikko sitten vierailukeskuksessa vietti aikaa ryhmä japanilaisia Muumi-faneja. Edellisenä päivänä oli oltu Naantalin Muumimaailmassa. Nyt vuorossa oli pullakoulu ja pikkuleipien teko vierailukeskuksen koekeittiössä.

– Olemme muumien juurilla. Eri puolilta Japania tulevia matkalaisia kiinnostaa tutustua paikkoihin, joista muumit ovat kotoisin, kertoi ryhmänjohtaja.

Kokon havaintojen mukaan Fazer on ulkomaisille matkailijoille kiinteä osa Suomi-brändiä. Ihmekös tuo, kun yhtiön perustaja Karl Fazer oli hyvin isänmaallinen mies ja GustafMannerheimin läheinen ystävä.

– Makeispaperit ovat toimineet yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineinä. Kun suomalaisen postimerkin käyttö ennen Suomen itsenäisyyttä kiellettiin, Karl Fazer painatti sen makeispaperiin, Kokko kertoo.

Eikä suklaakäärekään saanut väriään sattumalta. Sininen oli Karl Fazerille väri, joka symboloi Suomen luontoa ja itsenäistä isänmaata.

Fazerilan vierailutoiminta on jatkunut jo yli 60 vuotta. Lokakuussa avautuneen uuden vierailukeskuksen myötä kävijämäärä on kasvanut voimakkaasti. Samalla toiminta on muuttunut entistä elämyksellisemmäksi ja monipuolisemmaksi.

– Vuodenvaihteessa täällä oli käynyt jo 30 000 henkeä. Kohta menee rikki 50 000, Kokko laskee.

MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan kilpailu matkailijoista on kovaa.

– Suomen näkyvyyttä ulkomailla onkin parannettava entisestään matkailijoiden houkuttelemiseksi, Lappi toteaa.

Japanissa työtä Suomen puolesta tekevät tehokkaasti muumit. Yhä useampi japanilainen on viime vuosina ihastunut Tove Janssonin hahmoihin niin, että haluaa jopa matkata Muumien juurille Suomeen.

– Muumi-makeiset ja -keksit sekä muut Muumi-tuotteet ovat suosittuja tuliaisia kotiin vietäviksi, Anu Kokko kertoo.

Fazer Experience vierailukeskus (Fazerintie 6, Vantaa). www.visitfazer.com

Matkailu kasvoi

Kotimaiset ja ulkomaiset yöpymiset Suomen majoitusliikkeissä olivat selvässä kasvussa vuonna 2016.

Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät 4,6 ja kotimaisten 2,6 prosenttia.

Venäläiset olivat edelleen määrällisesti Suomen suurin matkailijaryhmä.

Aasialaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat 17 prosenttia.

Isoista matkailumaista eniten kasvoivat kiinalaisten (27 prosenttia) yöpymiset.

Myös yhdysvaltalaisten ja espanjalaisten yöpymisissä oli selvää kasvua.

Eniten matkailijoiden yöpymiset kasvoivat Lapissa.

Lähde: Tilastokeskus

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu