Puheenaihe

Gradientin kaiuttimet ovat himottuja 20 vuoden iässäkin – "Arvo nyt 1 500 euroa, eli enemmän kuin maksoivat uutena"

Atte Salmi ja loppukokoonpanossa olevia Grandientin kaiuttimia. Asiakas voi valita kaiuttimiin erilaisia kankaita.

Juha Perämäki

Maailmanlaajuista mainetta niittänyt kaiutinvalmistaja Gradient Labs on mukana pienille yrityksille suunnatussa Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kumppanuusohjelmassa. Mukaan päässeitä tuotteita ja palveluja yhdistää teemavuoteen sopiva tausta tai tarina.

Yritykset ovat allekirjoittaneet kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen, joka on yhteinen pitkän aikavälin tahtotila tulevaisuuden Suomesta. Idea on yksinkertainen: konkreettisia tekoja ja mitattavia tuloksia.

– Tämä on hyvähenkinen juttu, johon halusimme mennä mukaan. Olemme ylpeitä, että pystymme valmistamaan korkealaatuisia kaiuttimia käsityönä Suomessa, Gradient Labsin omistaja Atte Salmi sanoo.

33-vuotias yritys on valmistanut tähän mennessä toistakymmentä tuhatta Gradient-merkkistä kaiutinta. Ne ovat ominaisuuksiensa ja muotoilunsa ansiosta saaneet kymmenittäin arvostettuja kansainvälisiä palkintoja. Yksi malli on ollut teollisen muotoilun kokoelmissa Helsingissä ja Tokiossa sekä mukana suomalaisen muotoilun näyttelyssä useissa Euroopan maissa.

Gradientin 1.-sarjalaiset ovat nousseet ikoniseen maineeseen. Suomen juhlavuoden kunniaksi Gradient tuo loppuvuonna markkinoille 1.4-mallin, jonka suunnittelu ja muotokieli tekevät kunniaa edeltäjille.

Gradientillä on nyt puolenkymmentä eri kaiutinmallia, joiden loppukokoonpano tehdään Porvoossa. Esimerkiksi puuosat tulevat myrskyläläiseltä puusepänverstaalta. Yhtiön nykyiset tilat ovat käyneet ahtaiksi, ja muutto uuteen paikkaan on pian edessä.

Tuotannosta noin puolet myydään kotimaahan. Toinen puolisko menee lähes 30 eri maahan maahantuojien kautta. Suomessa jälleenmyyjiä on kymmeniä, joista kolme on Helsingissä.

Hyvät kaiuttimet ovat musiikin kuuntelussa tärkein osa-alue. Gradientin tarinan ydin on äänentoiston innovatiivisessa ja perusteellisessa suunnittelussa.

Kaiuttimet ovat musiikin kuuntelussa tärkein osa-alue."

– Se perustuu mittauksiin ja tietokonesimulaatioihin, yrityksen perustaja Jorma Salmi kertoo.

– Hyvälaatuisilla kaiuttimilla saadaan usein hienoja mittaustuloksia kaiuttomassa huoneessa, mutta kun ne tuodaan tavalliseen kotiin, musiikki ei enää soikaan niin kauniisti, koska huoneen pinnoista tulee erilaisia heijastuksia. Meidän tuotteemme on tehty niin, että heijastuksia tulee mahdollisimman vähän, ja kuuntelija kuulee puhdasta alkuperäistä ääntä eikä huonetta, Atte Salmi selostaa.

– On yllättävää, kuinka vähän markkinoilta löytyy tuotteita, joissa näitä asioita on vakavasti mietitty. Kuluttajamarkkinoilla mielikuvat ovat tärkeitä ja niitä on helppoa luoda, mutta raakoja faktoja niiden takaa löytyy vähän.

Kaiuttimia ostettaessa tärkeintä on tietää, millaiseen tilaan kaiuttimet tulevat ja millaisesta lähteestä musiikkia toistetaan. Gradient on määritellyt vahvistimille tietyt suositukset. Peruslaitteet riittävät, eikä niihin tarvitse välttämättä käyttää paljon rahaa.

Gradientin pääasiallinen asiakasryhmä ovat tavalliset kuluttaja-asiakkaat, joita yhdistää kiinnostus musiikkiin. Tunnettuja musiikin ammattilaisia on joukossa paljon. Kapellimestari Jukka-Pekka Saraste toimi 1990-luvulla yrityksen mainoskasvona.

Asiakkaiden keski-ikä on varsin korkea. Atte Salmi pohtiikin, miten älylaitteistaan kuulokkeilla musiikkia kuuntelevat nuoret saadaan innostumaan kaiuttimista. Hän on varsin toiveikas.

– Tarve kuunnella musiikkia ei katoa mihinkään. Usein kiinnostus musiikkiin kasvaa erilaisten uusien teknologioiden tuoman helppouden kautta.

Gradientin kaiuttimia myydään yleensä pareittain, mutta esimerkiksi kotiteattereihin niitä on mennyt parittomiakin määriä. Edullisin malli maksaa 1 900 euroa parilta.

– Nämä ovat erikoistuotteita. Ei kannata yrittää tehdä maailman parhaita kaiuttimia halvalla. Pitää hyväksyä, että ne maksavat. Oikeastaan tuotteemme eivät ole kalliita, vaan pikemminkin liian halpoja. Joissakin kulttuureissa tuote ei ole uskottava, jos se ei ole tarpeeksi kallis. Mutta hinnat eivät voi poiketa kovin paljon eri markkinoilla, Atte Salmi sanoo.

Asiakkaat tuovat Gradientiin pari kertaa viikossa joko omia tai ostamiaan vanhoja kaiuttimia huoltoon. Ensimmäiset ykkössarjalaiset maksavat käytettyjen markkinoilla noin 1 000 euroa parilta – uusina niiden hinta oli 6 000 markkaa.

Atte Salmi näyttää valkoista kaiutinparia, joita valmistettiin pieni erä vuosina 1989–98.

– Jälkimarkkina-arvo on noin 1 500 euroa eli enemmän kuin ne aikanaan maksoivat uutena.

Sibelius-Akatemia antoi vauhtia

Gradient aloitti kaiuttimien suunnittelun ja valmistuksen Järvenpäässä 1984. Yrityksen perusti Jorma Salmi yhdessä Jouko Alangon ja Mikko Palorannan kanssa.

Yritys muutti Porvooseen tämän vuosikymmenen alussa. Nykyiset toimitilat ovat Tarmolassa.

Gradient on aikanaan Lohja Elektroniikan akustiikkalaboratoriota johtaneen Jorma Salmen pojan Atte Salmen ja hänen vaimonsa Miran perheyritys. Atte Salmi on taustaltaan fyysikko, joka toimi aiemmin Vaisalan tuotekehitys- ja teknologiapäällikkönä.

Gradientin ensimmäinen asiakas oli Sibelius-Akatemia, jonka luokkahuoneisiin ja saleihin yritys valmisti täysin uudenlaista kaiutinsuunnittelua edustavia malleja. Tilaus oli niin suuri, että se työllisti pienen yrityksen pitkäksi aikaa.

Gradient markkinoi tuotteitaan esimerkiksi messuilla. Tieto on levinnyt myös kotimaisissa ja kansainvälisissä musiikki- ja audioalan julkaisuissa, joissa on ollut laajoja artikkeleita yhtiöstä ja sen tuotteista.

Äänentoistomarkkina on jälleen piristynyt viime lokakuun jälkeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu