Puheenaihe

Östersundomia suunnitellaan nyt tällaisen metrolinjauksen varaan – syynä kustannukset

Kaupunkisuunnitteluviraston ilmakuvaan tekemä havainnepiirros, jossa näkyy metron aiemmin suunniteltu pohjoinen linjaus sekä suoremmin kulkeva linjaus.

havainnekuva/kaupunkisuunnitteluvirasto

Östersundomin yleiskaavaehdotuksen valmistelussa ollaan päätymässä vaihtoehtoon, jossa metron jatke kulkee niin sanottuna suorametrona, eikä itämetroa linjata aiemmin esillä olleen pohjoisen vaihtoehdon mukaan.

– Suorametro on nimensä mukaisempi suorempi ja kulkee Itäväylän linjauksen mukaan. Sen kustannusarvio on lähempänä Östersundomin metron alkuperäistä arviota. Arvioitu hinta on noin 700 miljoonaa euroa, kertoo projektinjohtaja Ari Karjalainen kaupunginkansliasta.

Pohjoisen linjauksen alustava hinta-arvio on 815–870 miljoonaa euroa. Summan alin hinta saadaan, jos metro kulkee maan pinnalla.

– Metroasemat ovat kummassakin vaihtoehdossa Länsisalmi-Östersundom-Sakarinmäki-Majvik. Salmenkallion asema poistettiin Natura-vaikutusten pienentämiseksi, jolloin asemien lukumäärä väheni yhdellä. Nähtävillä olleessa ehdotuksessahan linjaus teki koukkauksen etelään Salmenkallioon, Karjalainen selventää.

Kuluvan kevään aikana selvitetään tarkemmin suorempaan metrolinjaukseen perustuvaa kaavaratkaisua. Tarkastelussa on sekä pääosin maanpäällinen että pääosin maanalainen vaihtoehto.

Suoraan metroon liittyvät selvitykset valmistuvat kevään kuluessa.

Kun metrorakentaminen on kallista ja länsimetron ongelmat vielä tuoreessa muistissa, kannattaako uutta kaupunginosaa suunnitella metron varaan?

Karjalainen toteaa, että kun raideliikennepäätös tehdään, poliitikot todennäköisesti haluavat nähdä pöydällä ”kaikki vaihtoehdot”.

– Yhteiseen yleiskaavaan ollaan jättämässä pikaraitiotievaraus Itäkeskuksesta Itäväylää pitkin Östersundomiin. Tämä tarjoaa lisää vaihtoehtoja tuleville päättäjille, Karjalainen kertoo.

Östersundomin uusi yleiskaavaehdotus tulee nähtäville ensi syksynä ja etenee päätöksentekoon vielä tämän vuoden puolella.

Suuria eroja ei ratikan tai metron valinta tuo rakennustehokkuuteen. Metro tuo pistemäisiä suuria keskittymiä asemien ympärille, tiheämmin pysähtelevä ratikka taas luo nauhakaupunkia.

Östersundomiin suunnitellaan asuntoja ainakin 70 000:lle, jopa 100 000 uudelle asukkaalle. Toteutuminen voi venyä 2070-luvulle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Osa kaipaa Östersundomissa yhä Sipooseen – ”Takaisin vain”24.4.2015 15.00
Oletko ihmetellyt länsimetrosotkua? Nyt saat tehdä itse paremmin – työtä on tarjolla3.2.2017 18.30
Näin äänestettiin länsimetron hienointa asemaa: "Rauhoittava, muut psykedeelisiä"7.2.2017 20.45
HS selvitti, mihin Länsimetro-miljoonat menevät: Yksi vessakoppi maksaa 29 000 €22.1.2017 13.21
Karhusaareen jopa 6 000 asukkaan kaupunginosa30.5.2014 06.00
Östersundomista ei saada rantakaupunginosaa6.11.2012 11.34

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu