Puheenaihe

Jättivirastolla lähes 1400 työntekijää, parkkipaikoista tulossa liian kalliita – "Autoilijat saavat totutella joukkoliikenteeseen"

PYSÄKÖINTI Viraston autopaikat tullaan varaamaan yhteiskäytössä oleville sähköautoille, ennakoi Osmo Soininvaara.

Työpajanpihan kortteliin suunnitellaan urbaania rakentamista, jossa yhdistyvät asuminen, toimi-, ja liiketilat. Korkein rakennus on 16-kerroksinen. Uusi kaupungin virastorakennus on 30000 kerrosneliötä.

Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki

Kaupungin teknisten virastojen uusi, yhteinen toimitilarakennus on suunnitteilla Hermanniin. Keskustamaiseen kortteliin tulee myös asumista ja liiketilaa.

Työpaikkoja kortteliin tulee yhteensä 2 100 hengelle. Helsinki on aiemmin ilmoittanut, että Hermanniin muuttaa eri virastoista lähes 1 400 kaupungin työntekijää. Teknisiksi virastoiksi luetaan ainakin kiinteistövirasto, rakennusvirasto, kaupunkisuunnitteluvirasto ja rakennusvalvontavirasto. Kaupungin organisaatiouudistuksessa kuntavaalien jälkeen virastot yhdistellään laajemmiksi toimialoiksi.

Pysäköintipaikkoja Hermannin uudisrakennuksessa tulee olemaan selvästi vähemmän kuin virastoilla on nyt, toteaa kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja Osmo Soininvaara (vihr).

– Tontilla järjestettynä se tulisi tolkuttoman kalliiksi. Puhutaan jopa 100 000 eurosta paikkaa kohden. Viraston autoilijat joutuvat totuttelemaan joukkoliikenteeseen, Soininvaara kuittaa blogissaan.

–  Virkamiehet tarvitsevat autoa myös työmaakäynneillä, mutta siihen yhteiskäyttöautot ovat paljon halvempi vaihtoehto kuin oma auto ja autopaikka jokaisen käytössä.

Bloginsa kommenttikentässä Soininvaara kommentoi tarkemmin pysäköinnin järjestämissuunnitelmaa:

– Kaava sallii virastolle 135 paikkaa, mutta ne ovat niin tuhottoman kalliita, että paikkoja tulee nykynäkymin olennaisesti vähemmän, kuulemma vain 66. Ne varataan todennäköisesti kaikki kaupungin omistamille sähköautoille, joita virkamiehet käyttävät kuin taksia ilman nimikkoautoja, Soinivaara otaksuu.

Lopullista päätöstä pysäköinnin järjestämisestä ei vielä ole.

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi eilen Sörnäisten Työpajanpihan asemakaavaehdotuksen. Ehdotuksessa todetaan, että asemakaavan maanalaisen pysäköinnin toteuttamistapa on vielä ratkaisematta. Ratkaisulla on suuri vaikutus tuleviin kaivualueisiin ja -määriin ja siten myös maan pilaantuneisuudesta aiheutuviin kustannuksiin.

Pysäköintiratkaisu vaikuttaa myös huomattavasti yleisten alueiden kustannuksiin niiden perustamisen osalta, ehdotus toteaa.

Ajatko työpaikalle omalla autolla?

Kyllä, koska en pääse julkisilla työpaikalle tai se on liian hidasta.
31% (366 ääntä)
En, käytän julkisia liikennevälineitä.
30% (349 ääntä)
En, koska voin kävellä tai pyöräillä töihin.
24% (279 ääntä)
Kyllä, koska tarvitsen autoa myös työaikana.
15% (180 ääntä)
Ääniä yhteensä: 1174

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Teurastamon naapuriin tulee asuntoja ja jättivirasto14.3.2017 13.45
Autohallipaikan vuokra on tuuripeliä – Kalasataman asukas voi pysäköidä 40–160 euron kk-maksulla24.1.2016 16.00
Kallistunut pysäköinti hiertää autoilijoita – "Hinta pomppasi nelinkertaiseksi"29.12.2016 20.14
Kalasatamaan tulee 7D-elokuvateatteri24.11.2016 19.35
Kalasataman terveyskeskus nousi harjakorkeuteen24.11.2016 15.57
”Kohteista pyritään tekemään autottomia ja tässä on tulos” – Parkkisakot arkea Kalasatamassa11.11.2015 06.40
Kalasataman Redin hotellikuvio meni uusiksi14.9.2016 18.10
Oletko urbaani kodinkunnostaja? – Teurastamolla testataan työvälineiden vuokrausta23.9.2016 19.21
Teurastamon alue muuttuu autottomaksi31.3.2015 17.00
Tukkutorille tulee uusi kauppakeskus – Lidl tuo pöhinää18.4.2015 10.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu