Puheenaihe

Hakaniemensillasta tulee veistoksellinen, Merihaansillasta "laiturimainen"

Merihaasta Kruununhakaan kulkeva uusi Hakaniemensilta on entistä pienempi, mutta veistoksellisempi rakennelma.

Pontek Oy

Uudesta Hakaniemensillasta ja tulevasta Merihaansillasta on valittu alustavat ideat jatkosuunnittelun pohjaksi.

Idea Hakaniemensillaksi on valintaraadin mukaan veistoksellinen ja omaleimainen.

Vuonna 1961 rakennettu Hakaniemensilta on tulossa käyttöikänsä päähän. Sitä korvaamaan rakennetaan uusi silta nykyisen itäpuolelle.

Sillalle tulee niin kuin nytkin 2+2 autokaistaa, pyöräilybaana ja jalankulkuväylä. Sillan alikulkukorkeus tulee olemaan alle viisi metriä.

Kruunusiltoihin kuuluva Merihaansilta on uusi siltayhteys, joka yhdistää Merihaan Sompasaaren eteläkärkeen. Sillalla kulkee raitiotie sekä pyöräilybaana ja jalankulkuväylä.

Merihaansillan kevyt laiturimainen rakenne säilyttää mataluutensa vuoksi näköalan Kalasatamasta Pohjoisrantaan, mikä on kaupunkikuvallisesti hyvä asia.

Idea mahdollistaa myös pyöräily- ja kävely-yhteyden sillalta Hanasaareen. Yhteydestä ei kuitenkaan ole vielä päätöksiä, vaan toteutus ratkaistaan myöhemmin.

Sillan alikulkukorkeus on noin kaksi metriä, mutta siltaan tulee todennäköisesti avattava osuus poikkeuksellisia vesistökuljetuksia varten. Avaus tapahtuisi ajoneuvonostureilla nostamalla.

Molemmat sillat rakennetaan vasta 2020-luvun alkupuolella.

Vaihtoehtoisia suunnitelmia oli laatimassa kaksi konsulttiyhtiötä, joista Pontek Oy:n ideat valittiin jatkosuunnittelun pohjaksi. Valinnan teki raati, jossa oli edustajat kaupunkisuunnitteluvirastosta, rakennusvirastosta ja HKL:sta.

Seuraavaksi aloitetaan siltojen yleissuunnittelu, jossa mietitään tarkemmin niiden arkkitehtuuri, kalusteet ja kaiteet. Se tehdään osana Hakaniemen kunnallisteknistä yleissuunnitelmaa, joka valmistuu tämän vuoden lopussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu