Arabianranta älähti bussikadosta – "Suunnitelma on täysin posketon"

Arabianrannan länsireunassa Hämeentietä pitkin kulkeva linja 68 muutetaan elokuussa linjaksi 78 ja se siirtyy Kustaa Vaasan tielle.

Jussi Vehkasalo

Arabianrannan länsireunassa Hämeentien pohjoispäässä kulkevat nykyään bussilinjat 71, 71V, 68, 74, 74N ja 506.

Jussi Vehkasalo

Linjan 71 reitin siirtämisestä kulkemaan Kalasataman keskuksen kautta ei ole vielä tehty päätöksiä, mutta sitä on luonnosteltu Kalasataman joukkoliikenneyhteyksien suunnittelun kanssa. Muutos perustuu siihen, että jatkossa Arabian ja Toukolan alueen asukkaiden terveyspalvelut ovat Kalasataman uudessa terveys- ja hyvinvointikeskuksessa.

Jussi Vehkasalo

LIIKENNE Bussilinjoja siirtyy Hämeentieltä Kustaa Vaasan tielle.

Arabianrannan ja Toukolan asukkaat kummastelevat HSL:n tulevia bussilinjamuutoksia, jotka vievät bussilinjoja Hämeentieltä.

Muutoksia ihmetellään Arabian alue -Facebook-ryhmässä sekä HSL:n Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma -nettisivulla. Nettiin on perustettu Turvataan Arabian joukkoliikenne -adressi, jonka on allekirjoittanut noin 700 ihmistä (29.3.).

– Arabianrannan ja Toukolan osalta linjastosuunnitelma on täysin posketon. Latokartanosta on kiire ytimeen, niin säästetään pari minuuttia ja siirretään linja kulkemaan Kustaa Vaasan tietä pitkin, kirjoittaa nimimerkki Töttöröö HSL:n sivulla linjasta 68.

Latokartanosta Rautatientorille kulkeva linja 68, jatkossa linja 78, siirretään Kustaa Vaasan tielle, jotta matka-aika Latokartanon ja keskustan välillä lyhenisi. Myös linja 74 siirtyy Kustaa Vaasan tielle.

Linja 71 ja ruuhkalinja 71B jatkavat Hämeentiellä ja niiden vuoroväliä tihennetään.

– Linjan 71 reitin siirtämisestä kulkemaan Kalasataman keskuksen kautta ei ole vielä tehty päätöksiä, joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura HSL:stä kertoo.

Linjojen 71 ja 71B reitin muuttamista Sörnäisten sijaan Kalasataman kautta kulkevaksi vuonna 2018 perustellaan sillä, että Kalasatamaan tulee myös Arabianrannan ja Toukolan asukkaita palveleva sote-keskus.

Montaa palautetta ei tullut Arabian suunnalta."

– Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmasta ei vuosina 2014 ja 2015 tullut ainakaan kovin montaa palautetta Arabian suunnalta. Yhteensä suunnitelmasta tuli noin 2 000 palautetta, Peura jatkaa.

Suunnitelma kulki nimellä Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma, koska se keskittyi nimenomaan Koillis-Helsingin linjastoon.

Useat Koillis-Helsingin linjat ulottuvat kantakaupunkiin, mutta Koillis-Helsingin ulkopuolisten alueiden osalta muutokset jäivät Peuran mielestä varsin pieniksi, joten niitä ei erityisesti nostettu esille suunnitelman viestinnässä.

– Linjastosuunnitelmasta ei erikseen tiedotettu asukasyhdistyksille, koska suunnitelmat olivat laajasti esillä julkisuudessa useissa lehdissä. Suunnitelman eri vaiheet olivat näkyvästi esillä nettisivuillamme, Peura jatkaa.

Hänen mielestään esimerkiksi Arabiassa ja Toukolassa yhteydet keskustaan säilyvät hyvin tiheinä, vaikka alueen läpi liikennöivien linjojen määrä pieneneekin.

– Toisaalta alueelta on jatkossa tiheä 10 minuutin välein kulkeva yhteys Malmin aluekeskukseen, mikä on huomattava parannus alueen yhteyksiin.

Linjan 71 reitin muuttamista kulkemaan Kalasataman keskuksen kautta perustellaan sote-keskuksen lisäksi myös sillä, että Kalasatamaan aukeaa kauppakeskus Redi.

– Redi tulee olemaan Arabiaa ja Toukolaa lähin iso kauppakeskus, ja siten myös alueen asukkaiden tärkeä asiointikohde. Kalasataman keskuksesta tulee myös nykyistä tärkeämpi joukkoliikenteen vaihtopaikka, kun siellä voi metron lisäksi vaihtaa myös poikittaiseen bussiliikenteeseen esimerkiksi Pasilan, Pitäjänmäen ja Meilahden suuntiin, Peura sanoo.

Redi tulee olemaan Arabiaa ja Toukolaa lähin iso kauppakeskus."

Kalasataman keskuksen pohjoispuolelle Hermannin rantatielle on tarkoitus toteuttaa bussikaistat, jotta joukkoliikenne olisi nykyistä sujuvampaa.

– Ruuhkalinjan 71B olemme alustavasti suunnitelleet päättyvän Kalasataman keskukseen, koska jo nykytilanteessakin merkittävä osa pohjoisen suunnasta tulevien bussien matkustajista jää pois Sörnäisissä ja vaihtaa esimerkiksi metroon.

Nykytilanteessa Arabiasta keskustan suuntaan ajavat bussit ja ratikat ajavat samaa reittiä Sörnäisten kautta.

– Tulevaisuudessa liikenne siis jakautuisi kahdelle reitille: bussilla Kalasataman kautta ja ratikalla Sörnäisten kautta, ja kumpaakin reittiä tiheällä vuorovälillä, Peura jatkaa.

Ratikoita 6 ja 8 tullaan ajamaan uusilla Artic-vaunuilla, joissa on vanhempia vaunuja enemmän matkustajapaikkoja ja myös paremmin tilaa lastenvaunuille ja pyörätuoleille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Arabianrannan suunnan bussimuutoksia

Nyt Toukolan ja Arabianrannan välissä kulkevan Hämeentien pysäkeiltä pääsee Sörnäisten kautta suoraan Rautatientorille busseilla 68, 71 ja 71V ja 74N, Hakaniemeen asti bussilla 74.

Elokuussa 68 muuttuu linjaksi 78 joka siirtyy Toukolan länsipuoliselle Kustaa Vaasan tielle, samoin kuin linja 74.

Hämeentieltä keskustaan asti suoraan pääsee Arabianrannasta uudistuksen jälkeen busseilla 71 ja 71B sekä raitiovaunulla 6. Raitiovaunu on bussia hitaampi. 71:n vuoroväliä tihennetään ja se kulkee Malmin asemalle asti.

Lisäksi on suunnitteilla, että vuoden 2018 aikana 71 ja 71B eivät kulje enää Sörnäisten kautta, vaan siirtyvät kulkemaan Kalasataman kautta.

Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Bussilinjoihin isoja muutoksia kesällä – "Lisää liikennettä sinne, missä matkustajat ovat"Länsisatamasta vihdoinkin bussiyhteys Ruoholahden metrolleHernesaareen pääsee ratikalla ehkä jo ensi vuonnaArabian peruskoulu korjataan – sisäilmaongelma piinannut pitkäänHelsinki typistää kaupungin suosituinta bussilinjaa – "En ymmärrä, miten tulemme liikkumaan"Puhelimen latauspisteitä halutaan ratikoihin ja busseihin – "Osa hyvää asiakaspalvelua"Herttoniemen alueen bussilinjat suunnitteilla – HSL käynnisti liikkumiskyselynTaas lisää torneja Helsinkiin? Katso kuvat Arabianrannan FrankistaArabian tehdas herää vielä henkiin – katso kuvasarja design-kohteesta