Paikalliset

Köysirata olisi puolet halvempi

JKMM Arkkitehdit

Laajasalon Kruunuvuorenrannasta saattaa tulevaisuudessa kulkea ratikan sijaan köysirata Hakaniemeen.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) tekemästä esiselvityksestä ilmenee, että nopealla köysiradalla pääsisi Hakaniemeen 12 minuutissa. Vaunuja kulkisi puolen minuutin välein, 20 tuntia vuorokaudesta.

Matkustajakapasiteetti olisi kaksi kolmasosaa raitiotiehen verrattuna, mutta hinta puolet halvempi. Köysiradan perustaminen maksaisi 90-120 miljoonaa euroa.

Asemia reitille tulisi neljä: Hakaniemi, Sompasaari, Korkeasaari sekä Kruunuvuorenranta. Yhdessä reittivaihtoehdossa köysirata kulkisi Merihaan yli. Tällöin nousukulma tulisi olemaan jyrkkä, jotta vaunut pääsevät Merihaan talojen yli.

HSL muistuttaa selvityksessään, että köysirata voisi olla Helsingille myös merkittävä matkailuvaltti.

Turvallisuusnäkökulmia on myös pohdittu raportissa. Mikäli kori pysähtyisi kesken kaiken, se voisi jatkaa matkaa varamoottorilla. Mikäli sekään ei toimisi, matkustajien evakuointi voidaan tehdä joko pelastamisvaunulla tai köyteen kiinnitettävällä rullaimella.

Köysiradan tuki- ja muut rakenteet suunnitellaan kestämään pahimmat sääolosuhteet. Laitevalmistajan mukaan köysirata toimii vielä 25 m/s tuulennopeuksilla.

Mutta entä jos nuorisojoukko alkaa mellastaa 20–30 hengen korissa korkealla meren päällä?

– Siinä on tietysti sama kuin metrossa tunnelissa, eihän sieltäkään mihinkään pääse, vertaa HSL:n kehittämisryhmän päällikkö Kerkko Vanhanen.

– Pisin asemien väli on Korkeasaari–Kruunuvuorenranta, eikä sekään ole kuin noin neljä minuuttia.

Vanhasen mukaan esillä on kuitenkin ollut valvontakameroiden asentaminen koreihin. Vartijat partioisivat köysiradalla todennäköisesti samaan malliin kuin metroissa.

– Lisäksi tässä on se hyvä puoli, että köysiradalla ei käytännössä ole vuorovälejä. Eli jos kokee, ettei seura miellytä, voi valita toisen vaunun.

Ratikkavaihtoehdon etuna olisi se, että ratikalla voisi jatkaa eri puolille Kruunuvuorenrantaa ja Laajasaloa, ja keskustassa liittyä raitiotieverkkoon.

Vanhanen huomauttaa, että myös köysiradalta olisi erittäin hyvät yhteydet, vaikka liityntäliikenne Laajasalon päässä hoidettaisiin busseilla.

Hakaniemessä köysiradalta olisi välitön yhteys metroon, sekä tulevaisuudessa Pisara-rataan, jonka yksi asema olisi Hakaniemessä.

Pisara-rata kulkisi Pasilasta Oopperan ja keskustan kautta Hakaniemeen ja siitä Pasilaan. Se yhdistäisi toisiinsa Keravan, Espoon, sekä Vantaankosken suunnan junaradat.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu