Palkitun Oivan väki keittää ja leipoo kerralla jopa 400:lle brunssittelijalle

Johanna Rönkkö muutti Kuopiosta Helsinkiin 20 vuotta sitten ja kotiutui heti Kallioon. -

Marketta Karjalainen

RAVINTOLAT Menestyksen eteen pitää tehdä koko ajan töitä. Muuten laatu kärsii ja asiakkaat vähenevät.

– Paras brunssi, paras lounas – me on voitettu usein tai tultu toiseksi, muistelee ravintoloitsija Johanna Rönkkö.

Syitä menestykseen on Rönkön mielestä kaksi. Monipuolinen asiakaskunta ja kova työ.

– Täällä käy opiskelijoita, duunareita, kaupungin työntekijöitä, eläkeläisiä – ihan ketä tahansa. Karaoke vetää Espoota, Vantaata ja Lohjaa myöten ja brunssille tullaan ympäri pääkaupunkiseutua.

Ruoan pitää Rönkön mukaan olla rehellistä.

– Se ei saa maistua purkille eikä tehtaalle. Edullisistakin raaka-aineista saa oikeasti hyvää ruokaa, mutta se vaatii työtä ja osaamista.

Oiva on yksi Kallion suurimmista ja perinteisimmistä ravintoloista.

– Olemme panostaneet laajaan olut- ja viskivalikoimaan eikä meidän hintataso ole enää Kallion edullisin. Se on varmaan vähentänyt vanhoja asiakkaita, Rönkkö arvioi.

Unholaan menneet ajat eivät kuitenkaan ole painuneet.

– On niitäkin asiakkaita, jotka ovat käyneet vuosikymmeniä. Ja niitä jotka kertovat hakeneensa aikanaan isäänsä täältä kotiin, Rönkkö kertoo.

Brunssi saa ihmiset viikonloppuna liikkeelle."

Ravintolapäällikkönä Oivassa työskennellyt Rönkkö ryhtyi paikan omistajaksi yhdessä miehensä kanssa vuonna 2011. Kiirettä on riittänyt siitä lähtien. Ravintola on aamusta yöhön auki joka päivä ja Rönkkö useimmiten paikalla.

Raskaaksi se ei Rönkön mukaan käy, koska hän tykkää olla ravintolassa ja höpötellä asiakkaiden kanssa silloin kun ehtii.

– Asun ihan lähellä ja olen huomannut, että lomalla on viisainta lähteä ulkomaille, Rönkkö toteaa.

Rönkön kaudella Oiva on uudistunut kaiken aikaa, vaikka vaalii myös perinteitään.

– Pitää kuunnella herkällä korvalla, mitä ympärillä tapahtuu. Hetkeksikään ei voi jäädä menestykseen makailemaan, muuten laatu kärsii ja asiakkaat vähenevät, Rönkkö arvioi.

Ruokamyynnillä on yritykselle iso merkitys.

– Brunssi on kolmannes, lounas kolmannes ja ilta- ja baaritoiminta kolmannes, Rönkkö laskee.

Rönkön mukaan brunssiin panostetaan erityisesti, koska se saa ihmiset viikonloppuna liikkeelle.

– Hyvä brunssi on myös markkinointikeino, se tekee ravintolaa tutuksi uusille asiakkaille.

Vappuna Oivan palkittu brunssi katetaan kaikkiaan 400 hengelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Käyttäjän Marketta Karjalainen kuva

Marketta Karjalainen