Puheenaihe

Ydinkeskustan ratakuilun päälle ehdotetaan rakennuksia – Urbaana-hanke muokkaisi myös suositun fillarireitin uusiksi

Urbaana-työryhmän alustavaa ideointia Eläinmuseo-nimisestä vyöhykkeestä.

Urbaana

SRV on on hakenut aluevarausta Helsingin ydinkeskustasta Urbaana-hanketta varten.

Urbaana-hanke sijoittuisi pyöräilyväylä Baanan yhteyteen, varattava alue käsittää myös osan Pohjoista Rautatiekatua. Aluevaraus tehtäisiin Mannerheimintien ja Malminkadun välisiltä katu- ja puistoalueilta Urbaana-hankkeen tutkimista ja suunnittelua varten.

Hakijan ideasuunnitelmassa varausalueelle esitetään kolmea uutta rakennusta, joiden koko olisi yhteensä noin 50 000 kerrosneliömetriä. Rakennukset sijoittuisivat osittain kansirakenteiden päälle.

Urbaanasta muodostuisi hakemuksen mukaan ainutlaatuinen rakennus- ja puistotilakokonaisuus, joka esittelisi suomalaista rakennusosaamista maailmanlaajuisesti. Se yhdistäisi Kampin ja Etu-Töölön saumattomaksi kokonaisuudeksi. Esikuvaa on haettu New Yorkista, jossa korotettu rataosuus oli vuosikymmeniä tyhjiillään, kunnes siihen rakennettiin 1,5 kilometrin pituinen, huippusuosion saavuttanut High Line -puisto. 

Urbaana-hankkeen myötä keskustan alueelle muodostuisi uudenlainen kaupunkitila, jossa yhdistyisi vapaa-ajan tilaa ja palveluja, puistoa, kevyen liikenteen väylää, asumista, kaupunkilaisten yhteisiä tiloja ja kaupallista toimintaa.

Rakennuksiin voisi tulla myös pienpuistoja talvipuutarha-ajatuksella.

Urbaana-idean isä on kuvanveistäjä Martti Aiha.

– Sain ajatuksen ratakuilun kehittämisestä kuusi seitsemän vuotta sitten kun olin suunnitellut Mechelininkadun Länsilinkki-sillan. Olin asunut Töölössä ratakuilun kulmilla pitkät ajat ja minua ihmetytti tuo outo kohta Helsingin keskustassa, Aiha kertoo.

Hän tuntee suunnittelijoita ja keräsi työryhmän pohtimaan sitä, mitä ratakuiluun ja sen liepeille voisi suunnitella.

– Menin silloisen kaupunkisuunnitteluviraston johtajan Tuomas Rajajärven luokse, hän ei tyrmännyt ajatusta ratakuilun kehittämisestä.

Sittemmin Urbaana-hankkeelle etsittiin rahoittajaa, ja tuolloin SRV innostui ideasta.

– Hanke on ollut vuosia kaupungin rattaissa, mutta nyt se on siis menossa kiinteistölautakunnan käsittelyyn, Aiha jatkaa.

Kiinteistölautakunnan asialistalla hakemusasia on 18. toukokuuta.

Varausmenettelyn ensimmäisessä vaiheessa alue varattaisiin SRV:lle vuoden 2018 loppuun asti hankkeen alustavaa tutkimista ja suunnittelua varten.

Varausmenettelyn toisessa vaiheessa kiinteistölautakunta tulee tekemään lopullisen varausesityksen kaupunginhallitukselle hankkeesta, jos ensimmäisen vaiheen varausehtojen mukaisten selvitysten ja suunnitelmien perusteella siihen on riittävät edellytykset.

Urbaana-hanke

Hanke on jaettu viiteen vyöhykkeeseen, joista ensimmäisessä eli Parlamentti-vyöhykkeessä, Eduskuntatalon ja sen lisärakennuksen välinen alue muutettaisiin puisto- ja virkistysalueeksi ohjaamalla Pohjoisen Rautatienkadun liikenne tältä osin Arkadiankadulle.

Virkistysaluetta seuraisi Arkadiankadun ja Rautatiekatujen risteyskohtaan eläinmuseota vastapäätä sijoittuva korkea rakennus, Eläinmuseo, jonka kerrosalaksi on arvioitu noin 5 500 kerrosneliömetriä. Rakennukseen sijoitettaisiin asumisen ja toimistotilan lisäksi esimerkiksi ravintoloita ja kahviloita.

Baanan yläpuolelle Tennispalatsin, Valtion virastotalon ja Autotalon vierelle rakentuisi Selkäranka, jota voidaan nimensä mukaisesti pitää hankkeen ytimenä. Kyseessä on 30 000 kerrosneliömetrin näyttävä maamerkki ja arkkitehtoninen matkailukohde, johon suunnitellaan katutason yläpuolella kulkevaa kevyen liikenteen sisäkulkuväylää. Puistomaisen väylän varrelle sijoitettaisiin kahviloiden ja ravintoloiden terasseja sekä ylempiin kerroksiin liiketiloja.

Kokonaisuuden päättäisivät Kaarre ja ratasuora sekä Maria -nimiset vyöhykkeet.

Lähde: www.urbaana.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Baana suljettuna perjantai-iltana4.5.2017 19.10
140 000 helsinkiläistä saa yhteisen jättiterveysaseman – uudisrakennus Kampin metroaseman päälle28.4.2017 13.53
Pohjoisbaana poistaa pyöräilijöiden pullonkaulan23.4.2017 08.10
Kuva: Aidat ja räjäytystyömaa eivät fillaristia pidättele – uusi baana otettiin jo käyttöön20.4.2017 19.10
Rakennustyöt sulkevat Baanan tunnelin pyöräilijöiltä pitkäksi aikaa – "Eteen tuli yllätyksiä"24.10.2016 10.31
Pyöräbaanoille etsitään nimiä – Kehäbaana, Viikinbaana, Saaristobaana...?30.9.2016 13.10
Havainnekuva: Helsinki jäisi kakkoseksi – Tampereen keskustaan on nousemassa jättimäinen monitoimihalli11.5.2017 12.36

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu