Puheenaihe

Tuhoaako populäärimusiikki nuorten lauluäänen? Musiikkiopiston opettaja on toista mieltä – mutta lasten laulutaito on selvityksen mukaan heikentynyt

Musiikin tunteja on kouluissa vähennetty, samoin musiikin osuutta luokanopettajien koulutuksessa.. Virossa on jo päiväkodeissa musiikin aineenopettaja.

Laura Anttola

– Jos väitetään, että lasten laulutaito on heikentynyt, niin popmusiikin syy se tuskin on, napauttaa laulunopettaja Annamaria Hannonen Riihimäen musiikkiopistosta.

Hän näkee, että vastakkainasettelu klassisen ja rytmimusiikin välillä nostaa taas päätään.

Laulupedagogit -yhdistyksessä on tehty selvitys, jonka mukaan lasten laulutaito on keskimäärin heikompaa kuin ennen. Tämä puolestaan nähdään seurauksena paitsi varhaiskasvattajien ja luokaopettajien opetuksen puutteista mutta myös siitä, että musiikiopetuksessa korostuu tätä nykyä populäärimusiikki.

– Ei se ainakaan meidän oppilaissa näy. Meillä on nykyisin myös lapsikuoro, jonne ei ole pääsykoetta ja jonne voivat tulla myös talon ulkopuoliset. Teemme monipuolisesti kaikenlaista.

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tutkija Inkeri Ruokonen vahvistaa kuitenkin musiikin aseman heikentyneen luokanopettajien ja varhaiskasvattajien koulutuksessa.

– Resurssit ovat pienentyneet. Meillä oli aiemmin muun muassa henkilökohtaista äänenkäytön opetusta ja ohjausta pienryhmissä, mistä oli myös hyviä tuloksia.

Yliopistokoulutuksen saama raha perustuu tutkimustuloksiin ja tutkintojen määrään, ei siihen, mitä on tutkintojen sisällä. Lisäksi kouluissa taideaineiden määrä on vähentynyt.

– Tämä heijastuu kentälle; päiväkotien ja koulujen välillä on musiikinopetuksessa suuria eroja. Hienoa, että tilanne otetaan näin esille. Opettajaresurssit kaipaisivat lisää varoja.

Esimerkiksi Virossa on jo päiväkodeissa musiikin aineenopettaja, joissakin myös liikunnan opettaja. Suomessa musiikin aineenopettaja ilmestyy kuvaan vasta 7:nnellä luokalla.

– Jos ei lauleta paljon, äänialue ei pääse laajenemaan. Ääni kehittyy vain sitä harjoittamalla, Ruokonen sanoo.

Vuosikymmeniä sitten opettajaksi pyrkivältä vaadittiin puhdasta ääntä, sittemmin erikoistaidoista sai hakiessa lisäpisteitä.

– Mutta nykyisin nähdään, että kasvattajaksi voi tulla monenlaisilla taustoilla. Jos oma ääni ei ole vahva, voi käyttää äänitteitä ja laulaa mukana.

Hannosella on kuitenkin ilouutinen kaikille niille, jotka kokevat laulunäänensä huonoksi.

– Koskaan ei ole myöhäistä oppia laulamaan. Kaikki pystyvät oppimaan, vaikka lähtötaso olisi matala, Hannonen sanoo ja viittaa Ava Nummisen aiheesta tekemään väitöskirjaan.

Laulussa on kyse instrumentin hallinnasta.

– Alkeista opistossakin lähdetään. Tavoite on saada sellainen ääni, jolla voi laulaa mitä vain.

Siinäkin mielessä on turha asettaa eri musiikinaloja vastakkain.

– Tärkeintä on saada nuoret innostumaan musiikista, hän muistuttaa.

Lue myös: Lasten lauluäänet madaltuvat – tässä opettajan selitys

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu