Paikalliset

Metro nilkuttaa yhä Vuosaaren asemalla

Vuosaaren metroasemalla on ollut käytössä vain toinen laituri viime marraskuusta asti. Poikkeustilanteelle ei vieläkään näy loppua, sillä suljetulla lähtölaiturilla tyhjänpanttina jököttäviä laituriovia ei edelleenkään voida ottaa käyttöön.

Jussi Vehkasalo

Metroliikenteen poikkeusjärjestely on jatkunut Vuosaaren metroasemalla kohta vuoden.

Lähtölaiturille asennetut laituriovet ovat jököttäneet paikallaan tyhjänpanttina alkuvuodesta lähtien. Yhdestä ovesta on jo rikottu lasikin.

Laituriovien asennuksen alkaessa viime syksynä lähtölaituri oli käytössä puoleen väliin asti.

Marraskuusta alkaen metro on käyttänyt vain toista laituria.

– On tämä kyllä kestänyt vähän liian kauan ja se on haitaksi. Pikku hiljaa tilanteeseen on tottunut, vuosaarelainen Sanna Hahtomaa kommentoi tilannetta.

Kaverinsa Suvi Laiti on myös jo tottunut tilanteeseen.

Vuosaarelainen Mika Rissanen kokee poikkeusjärjestelyn hankalaksi.

– Vuorovälit ovat pitemmät. Taitavat tuollaiset laituriovet nyt olla niin uusi asia HKL:lle, että niitä ei saada toimimaan, Rissanen arvioi.

HKL:n toimitusjohtajan Matti Lahdenrannan mukaan kyseessä on monimutkainen ongelma.

– Kun metrojunan etupää tulee asemalle, sen nopeus on vielä noin 50 kilometriä tunnissa ja juna voi heilua, selostaa Lahdenranta.

Heiluessaan juna ei saisi osua laiturille asennettuihin laiturioviin.

– Toisaalta junan täytyy päästä tarpeeksi lähelle laituriovia, jotta junan pysähdyttyä sen ja laituriovien väliin ei jää liikaa rakoa.

Ongelmavyyhtiä paisuttaa se, että käytössä on kahdenlaisia metrojunia. Vanhemmissa junissa vaunun ovet liukuvat avautuessaan vaunun seinän sisään.

Uudemmissa junissa ovet työntyvät ulospäin ja liukuvat auki vaunun ulkoseinälle.

– Ratkaisua ongelmiin on haettu. Valitettavaa, että tämä asia on pitkittynyt. Ratkaisu on ollut huulilla ja periaatteessa löytymässä, mutta vielä ei olla finaalissa, Lahdenranta jatkaa.

Ratkaisu on ollut huulilla.”
Vuosaaren poikkeustilanne jatkuu toistaiseksi.

– Jo paikalleen asennettuja laituriovia ei ole tarkoitus poistaa. En nyt uskalla sanoa, milloin laituriovikokeilu pääsisi Vuosaaressa alkamaan.

Palautetta HKL:lle on tilanteesta tullut: matkustajat ihmettelevät, mikä asiassa kestää.

Laiturioviin liittyvät ongelmat ovat osasyynä sille, että metron automatisointiprojekti on viivästymässä jo ilmoitetusta aikataulusta.

– Automaattimetrohankkeen lopullinen suunnittelu ei ole edennyt sille asetetun aikataulun mukaisesti, Lahdenranta vahvistaa.

Alkuperäisen aikataulun mukaisesti Helsingin metron automatisoinnin piti olla valmis alkuvuodesta 2014.

Metron automatisoinnin tilaaja HKL ja toimittaja Siemens neuvottelevat parhaillaan keinoista, joilla automatisointiprojektin onnistuminen varmistetaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu