Liikenne

Koeajossa uusi Audi A5: Auto kuin räätälin tekemä mittapuku

Sisätilat ovat hienostuneet, mutta kojelaudan keskellä seisova näyttö on kiinteä eikä käänny A6-mallien tapaan piiloon.

Jyrki Hämäläinen

 Alkuperäisen Audi A5:n linjat luonut Walter da Silva luonnehti aikanaan luomustaan kauneimmaksi suunnittelemakseen autoksi. Linjat ovat kestäneet ajan hammasta hämmästyttävän hyvin. Kaksiovisen Audi A5 Coupén mallisukupolvi venähtikin lähes kymmenen vuoden mittaiseksi. Neliovisen Sportbackin ensiesittelystä vierähti seitsemän vuotta, kunnes mallisto siirtyi toiseen sukupolveen.

Muotoiluun tehdyt muutokset ovat hillittyjä ja samankaltaisia kuin teknologia-alustan muodostavassa Audi A4:ssä nähdyt. Keulan ja perän muotoja on hieman terävöitetty, ja maski on aiempaa matalampi. Alusta on täysin uusi ja moottorit edustavat luonnollisesti Audin tuoreinta teknologiaa.

Coupé on vertailukelpoisin varustein ja moottorein kuusi senttiä pidempää Sportbackia karvan verran kalliimpi. Kaikissa Suomeen tuotavissa malleissa on vakiona S-tronic-automaattivaihteisto. Kaksiovista tuodaan maahan vain runsain Business Sport -varustein, Sportbackissa on enemmän valinnanvaraa.

Audi on kuin räätälin valmistama laadukas mittapuku, joka näyttää hyvältä ja jonka sisällä on mukava olla.

Minkä Sportback urheilullisuudessa ehkä häviää, sen se voittaa takaovien tuomassa arkipäivän käytön helppoudessa. Sportback ei ole tilaihme, mutta auto on myös takana istujille väljempi kuin päältäpäin kuvittelisi. Vaikka auton leveys riittää, suuri kardaanitunneli ja istuimen keskellä oleva korotus eivät tee takapenkin keskipaikasta houkuttelevaa.

Kojelauta on samanlainen kuin Audi A4:ssä. Sisätilojen design on yksityiskohtia myöten upeaa. Jos autoon valitsee suomalaiseen teknologiaan perustuvan virtuaalisen digimittariston, navin näytön saa keskelle mittaristoa suoraan silmien eteen.

Myös voimalinja, jota kokeillussa autossa edusti 2.0 litran 190 hv:n ja 400 Nm:n väännön tuottava dieselmoottori 7-portaisine kaksoiskytkinautomaatteineen, sopii hienosti auton luonteeseen.

Kyyti on ripeää, täsmällistä, taloudellista ja äänetöntä, joten pitkätkin rupeamat sujuvat lähes huomaamatta. Tosin autossa ollut S-Line -paketti 19-tuumaisine 35-sarjan renkaineen vaatii meluveronsa.

Auton luonteeseen vaikuttaa versiosta riippuen vakio- tai lisävarusteisesta Audi Drive Selectistä valittu ajo-ohjelma. Ohjaus on hitaassa ajossa hyvin kevyt, mutta jämäköityy vauhdin kasvaessa.

Hienon auton lähtöhinnat 1,4-litraisella 150 hv:n bensamoottorilla ovat autosegmentti huomioon ottaen asialliset, mutta lisävarustelistalle poikkeaminen verottaa pankkitiliä rankasti.

Suomeen tuotavat dieselit ovat aina hintavia nelivetoisia quattroja, joten moni saattaa nyt päätyä bensamalliin, joiden päästöt ja autovero ovat pudonneet melkein dieseleiden tasolle.

AUDI A5 SPORTBACK 2.0 TDI QUATTRO S TRONIC BUSINESS SPORT

Hyvää: ajettavuus, moottori, design

Huonoa: kalliit lisävarusteet

Hinta: 59 812 euroa (kuvien auto 86 835 euroa)

Moottori: 1968 cm3, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho: 190 hv/140 kW/3800–4200 r/min

Vääntö: 400 Nm / 1750–3800 r/min

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,4 s

Huippunopeus: 235 km/h

Renkaat: 245/40 R 18 (vakio)

EU-kulutus (kaup./maant./yhd.): 5,3/4,3/4,6 l/100 km

CO2-päästöt: 121 g/km

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu