Puheenaihe

Terveysasema selätti puhelinruuhkat – "Käytämme lääkärin ammattitaitoa siihen, mihin sitä oikeasti tarvitaan"

PALVELU Vuosaaren terveysasema on saanut purettua alkuvuoden ruuhkia. Kiireettömään hoitoon saa ajan alle viikossa.

Timo Väisäsen Otso-poika sai ajan Vuosaaren terveysaseman hoitajalle samalle aamulle, kun aika varattiin. – On tärkeää, että puhelimella saa yhteyttä, kiittelee Väisänen.

Sanna Jompero

Vuosaaren terveysaseman alkuvuoden kaaokseen ryvettänyt tilanne näyttää jo paremmalta – ainakin tilastoissa. Takaisinsoiton viive nimetylle yhteyshenkilölle oli toissaviikolla 30 minuutista kahteen tuntiin.

– Isoon joukkoon puheluista on pystytty vastaamaan alle tuntiin. Ehdottomasti tavoitteena on se puoli tuntia, vastaa ylilääkäri Virpi Jolkkonen.

Kaupunki on itse asettanut terveysasemille tavoitteeksi puoli tuntia.

Vielä keväällä jonotusajat puhelimessa olivat pahimmillaan useita tunteja.

– Vielä vuosi sitten kiireettömän vastaanottoajan lääkärille sai 3–4 viikon päähän. Tällä hetkellä ajan saa alle viikossa. Myös saman päivän aikoja on joka päivä lääkäreille ja hoitajille, Jolkkonen sanoo.

Puheluita tulee viikossa noin 1 500.

Terveysasemalla paikan päällä annettava pikapalautteen happy-painikkeen käyttö on noussut kevään noin 60 prosentista 85 prosenttiin.

Terveysaseman tilanteen ruuhkautti uuteen palvelumalliin siirtyminen sekä takaisinsoiton poistaminen. Takaisinsoitto palautettiin pian poistamisen jälkeen. Vuosaari on yksi Helsingin kolmesta pilottiasemasta, jossa kokeillaan uutta toimintamallia. Tarkoitus on laajentaa sama malli myöhemmin myös muille asemille, Kalasatamaan jo ensi helmikuussa.

Vaikka tulokset tilastojen valossa näyttävät hyviltä, terveysasemalle tullut potilas näyttää edelleen uudistuksesta pyörällään.

Hoitajan luokse poikansa Otso Väisäsen, 13, kanssa asemalle aamusella tullut Timo Väisänen on aulassa ymmällään. Väisänen ei tiedä, mihin huoneeseen ja kenelle lääkärille samana aamuna annettu aika on varattu.

– Milloin tämä tällaiseksi on muuttunut? Väisänen ihmettelee, mutta kiittelee kuitenkin uutta järjestelmää pojan nopeasta hoitoon pääsemisestä.

Uuden toimintamallin mukaisesti Väisäsille on varattu aika ensin hoitajalle, joka tekee arvion siitä, tarvitaanko käynnillä lääkäriä, joka on paikalla potilastoimistossa ja käytännössä seinän toisella puolella.

– Käytämme lääkärin ammattitaitoa siihen, mihin sitä oikeasti tarvitaan. Asiakas ohjautuu suoraan oikeille ammattilaisille, eikä siis välttämättä aina lääkärille, Jolkkonen kertoo.

Potilaan soittaessa terveysasemalle puheluita käsittelevien hoitajien vieressä on aina kaksi lääkäriä. Hoidon tarpeen arviointi saadaan näin jo puhelimessa pidemmälle. Myös asiakastoimiston taustatiloissa lääkäreitä on aina kaksi.

Mahdollisimman monen asiakkaan toivotaan ensisijaisesti ottavan yhteyttä sähköisesti.

Sähköisiin yhteydenottoihin vastataan mahdollisimman nopeasti, mutta viimeistään seuraavan päivän aikana.

– Myös fysioterapeutti voi sähköisen yhteydenoton pohjalta ottaa suoraan potilaaseen yhteyttä, Jolkkonen jatkaa.

Sähköinen asiointikaavake löytyy Vuosaaren terveysaseman sivuilta.

Vuosaaren terveysasemalle vaimonsa mukaan tullut vanhempi herrasmies on pahoillaan, ettei lääkärille pääse enää yhtä helposti kuin aikaisemmin. Ajan saattaa saada lääkärin sijaan hoitajalta. Mies painottaa tutun hoitosuhteen merkitystä.

– Minulla on ollut yli kymmenen vuotta sama lääkäri, josta pidän. Pitäisihän sitä säännöllisesti päästä lääkärin juttusille ja tarkistamaan, että mies on ylipäätään kunnossa.

Vastaavanlaisia kokemuksia on myös äitiysneuvolaan muutamakuukautisen Eliel-vauvansa kanssa tullut Henna Parkkila kokee niinikään, ettei lääkärille pääse enää yhtä helposti kuin aikaisemmin.

– Neuvola toimii hyvin, mutta muu on huonoa. Jos yrittää varata itselle aikaa, pitää olla todella akuutti tilanne, että pääsee lääkäriin.

Uudesta toimintamallista on tullut potilailta Jolkkosen mukaan myös paljon kiitosta.

– Asiakaspalautteet ovat ehdottomasti parantuneet. Kiitosta on tullut siitä, että yhteydet toimivat ja eri ammattilaisten vastaanotoille pääsee nopeasti, Jolkkonen kertoo.

Avi pyysi Helsingiltä selvitystä

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt selvitystä hoitoon pääsystä perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa.

Kaupunginhallitus käsitteli selvitystä kokouksessaan viime viikolla.

Helsinki sai selvityspyynnön, koska Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen maaliskuun hoitoonpääsykyselyn tietojen mukaan Helsingin terveyskeskuksen perusterveydenhuoltoon saapuvien puheluiden läpipääsyprosentti alitti sovitun valvontarajan (80%) .

Suorista soitoista 3 458 puhelua eli 55,90 prosenttia pääsi läpi.

Helsingin terveysasemiin otettiin puhelimitse yhteyttä maaliskuussa yhteensä 107 949 kertaa.

Takaisinsoitolla vastattiin 101 576 puheluun eli 94,10 prosenttiin kaikista puheluista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu