Puheenaihe

"Sukkahousupukuiset vetää ohi ja näyttää keskaria" – autoilijat kimmastuivat Helsingin suunnitelmista

MUUTOS Liikenneturvallisuus paranee ja matkanteko hidastuu vain vähän, toteaa liikenneinsinööri.

Muutosta perustellaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamisella.

Jussi Vehkasalo/Arkisto

Helsingin kaupunki suunnittelee nopeusrajoitusten laskemista sekä asuinalueilla, että keskustassa. Suurin sallittu nopeus olisi 30 km/h ja keskustan pääkaduilla 40 km/h.

Sukkahousupukuiset vetää ohi."

Uutinen on kerännyt Helsingin Uutisten verkossa ja Facebookissa lukuisia kommentteja.

– Saakohan moottori olla käynnissä tuon ajon aikana vai pitääkö työntää, HU:n fb-keskustelussa leukailtiin 30 km/h rajoituksesta.

Moni koki, että pyöräilyä asetetaan liikaakin jalustalle.

– Pyöräilijöitähän ei nopeusrajoitukset koske mitenkään, eräs kommentoi.

– Sukkahousupukuiset vetää ohi ja näyttää keskaria, toinen tiivisti tuntonsa.

Osa keskustelijoista huomautti, että keskustaa kartetaan autoilla jo nyt:

– Kukaan normaali autoilija ei päivisin liiku keskustassa ihan käytännön syistä, joten pysäköiviä asiakkaita riittää mainiosti kaikille taajamien ostokeskuksille.

Kannatustakin uudet rajoitukset saivat.

– Hyvä muutos! Perustelutkin oli jo uutisessa, jos ja kun tällä saadaan liikenteen meluhaittoja ja loukkaantumisia vähennettyä, niin ei tätä vastustaa voi, nimimerkki Ilkka kommentoi.

Kaupunkiympäristön toimialan liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä myöntää, että palautteita keskiviikkona julkistetuista suunnitelmista on jo tullut.

– Pääosin ne ovat positiivisia. Kiitellään, että etenkin lasten kulkeminen helpottuu, Yli-Seppälä sanoo.

Hänen mukaansa autoilijoiden matkanteko ei merkittävästi hidastu uudistusten takia.

– Moottoriväylillä nopeudet säilyvät ennallaan, samoin pääkaduillakin pääosin. Jos automatkan viimeisellä kilometrillä nopeus laskee 40 kilometristä tunnista 30:een, niin vaikutus on puoli minuuttia, Yli-Seppälä havainnollistaa.

Hän lisää, ettei muutos vaikuta juuri busseihinkaan, joilla matkantekoa hidastavat eniten ruuhkaisuus ja pienet pysäkkivälit.

Vaikka suunnitelmista nousi äläkkä ja monen mielestä tavoitteena on vain hankaloittaa autoilua, Yli-Seppälä korostaa, että taustalla on liikenneturvallisuuden parantaminen.

– Parempaan suuntaan on menty, mutta 2010-luvulla edelleen keskimäärin 3–12 ihmistä on kuollut Helsingin liikenteessä joka vuosi ja 450 loukkaantunut. Jos se jonkun mielestä on siedettävä määrä, niin minun mielestäni se on liikaa, Yli-Seppälä kuittaa.

– Kun törmäysnopeus laskee 40:stä 30 kilometriin tunnissa, jalankulkijan kuolemanriski puolittuu.

Yli-Seppälä muistuttaa myös, että vaikka kantakaupungin ruuhkissa liikenne mataa jo nyt paikoin alle 30 km/h -rajan, on alempi nopeusrajoitus turvallisuuden kannalta hyödyllinen iltaisin ja viikonloppuisin.

Kaupunkiympäristön toimialan esityksestä kerätään lausuntoja ja kommentteja ennen kuin se menee kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn. Kommentoida voi 6. lokakuuta asti kymp.viestinta@hel.fi.

Lue myös: Helsinki aikoo alentaa nopeusrajoituksia 30 km/h:een – koskee keskustaa ja kaikkia asuinalueita

 

Esitys nopeusrajoituksista

Kaikilla asuinalueiden tonttikaduilla 30 km/h -rajoitus

Keskustassa 30 km/h -rajoitus, paitsi pääkaduilla ja satamiin johtavilla reiteillä 40 km/h

Teollisuusalueiden tonttikaduilla pääsääntöisesti 40 km/h -rajoitus

Pääkaduilla 50 km/h esikaupunkialueilla, 40 km/h kantakaupungissa

Alueellisilla kokoojakaduilla 40 km/h

Paikallisilla kokoojakaduilla 30–40 km/h

Lisätiedot: www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu