Puheenaihe

Helsingin uusi rantahotelli rakennetaan jopa 75-prosenttisesti täyttömaalle – "Ylimpään kerrokseen terassi"

HAKANIEMI Hakaniemen alueen suurimpia muutoksista ovat hotelli ja uudet liikenneyhteydet.

Hakaniemenrantaan suunniteltu kahdeksankerroksinen hotelli on veistosmainen rakennus, joka tulee olemaan yksi Hakaniemen maamerkeistä.

Snøhetta

Hakaniemi ja sen ympäristö tulee lähivuosina muuttumaan merkittävästi rakentamisen myötä. Alueesta on tarkoitus tehdä aikaisempaa tiiviimpi osa kantakaupunkia lisäämällä asuntoja, palveluita sekä erityisesti joukkoliikenneyhteyksiä.

Yksi Hakaniemen merkittävistä muutoksista on kahdeksankerroksisen ja 400-huoneisen hotellin rakentaminen Hilton Helsinki Strand -hotellin läheisyyteen torin puolelle.

– Tavoitteena on, että hotellia päästäisiin rakentamaan samaan aikaan kuin Hakaniemen siltaa eli vuoden 2020 jälkeen. Pohjatöitä aloitettaisiin aikaisemmin, sanoo arkkitehti Perttu Pulkka.

Pohjoismaisen arkkitehtuurikilpailun voittanut Hilbert’s Hotel on norjalaisen arkkitehtitoimisto Snøhettan suunnittelema. Hankkeen takana on norjalaissijoittaja Arthur Buchardt, joka on myös Jätkäsaaren Clarion-hotellin taustalla.

– Hotellin taustalla on ajatus, että kaikille avoimet ensimmäisen kerroksen tilat avautuvat rantaan. Tämä on erittäin hyvä esimerkki siitä, kuinka kaikille saadaan jotakin. Hotellin ylimpään kerrokseen tulee terassi, jonne kuka tahansa voi tulla, Pulkka kuvaa Hakaniemen tulevaa maamerkkiä.

Hotellista jopa 75 prosenttia rakennetaan täyttömaalle, jolle rakentamisesta Helsingillä on pitkät perinteet.

– En pidä täytölle rakentamista harvinaisena. Hakaniementori täytettiin jo 1890-luvulla. Jätkäsaari ja Kalasatama ovat olleet merestä täytöillä tehtyjä satama-alueita. Nyt niille rakennetaan asuntoja, toteaa yksikön päällikkö Janne Prokkola asemakaavoituksesta.

Hotellin rannan puoli pidetään avoimena kävelyreittinä.

Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli hotellin asemakaavan muutosehdotusta kokouksessaan tällä viikolla, mutta jätti sen vielä pöydälle. Hotelli on osa suurempaa Hakaniemenrannan ja Sörnäistenrannan asemakaavaa.

– Hakaniemi on selkeästi alue, joka kiinnostaa. Se on kehittyvä osa kantakaupunkia, jatkaa Pulkka.

Hakaniemi lähialueineen tulee lähivuosina muuttumaan paljonkin.

Hämeentie tullaan muuttamaan pyörä- ja bussikaistaksi Kurvin ja Hakaniemen välillä, Sörnäisten rantatien varrelle rakennetaan asuntoja ainakin 2 500 asukkaalle, Hakaniemen kauppahalli saa uuden ilmeen sekä Hakaniemen silta puretaan ja tilalle rakennetaan uusi.

– Myös Hakaniemen sillan uusiminen on ollut lähtölaukaus koko alueen uusimisille. Silta rakennetaan nykyistä matalampana, jolloin vapautuu tilaa rakentamiselle, jatkaa Pulkka.

Silta valmistunee 2020-luvun puolivälissä.

Toinen iso liikenteellinen muutos on suunniteltu Pisararata. Pisaran mallinen rata alkaa Pasilasta ja kiertää kahdeksan kilometriä tunnelissa Töölön, keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

– Kruunuratikka tulee olemaan Hakaniemen suurin muutos, jos Pisaraa ei lasketa. Pisara tulee muuttamaan joukkoliikenteen saavutettavuutta paljonkin. Hakaniemestä tulee Pisaran myötä muodostumaan yksi tärkeimmistä joukkoliikenteen vaihtopisteistä, Pulkka lisää.

Pisararadan asemakaava on jo hyväksytty.

Tulevat suunnitelmat ulottuvat Hakaniemessä myös maan alle. Pitkään suunnitteilla ollut, autoliikenteelle tarkoitettu keskustatunneli kulkee edelleen suunnitelmissa Sörnäisten rantatieltä keskustan kautta tai yhtyy Länsiväylään Ruoholahdessa. Keskustatunneli on merkitty Helsingin yleiskaavaan. Päätöstä sen rakentamisesta ei ole vielä tehty.

Korjaus 13.11. 8.34: Raitiovaunut eivät kulje Hakaniemen sillalla, vaan erillisellä raitiotiesillalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu