Itsenäisyyspäivän onnitteluviesti ei tavoittanut kaikkia – "Virhe lähetysprosessissa"

Suurin osa suomalaisista sai itsenäisyyspäivän onnitteluviestin matkapuhelimeensa. Kuvituskuva.

Arkisto/ Päivi Tuovinen

Kaikki suomalaiset eivät saaneet matkapuhelimiinsa itsenäisyyspäivän onnitteluviestiä keskiviikkona.

Valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -organisaatio oli sopinut isojen teleoperaattorien kanssa onnitteluviestin lähettämisestä. Viestejä oli tarkoitus lähettää yli seitsemän miljoonaa kappaletta.

Osa Telian asiakkaista jäi kuitenkin ilman viestiä. Hankkeessa olivat mukana myös DNA, Elisa ja Ålands Telefonandelslag.

Suurin osa suomalaisista sai viestin, kertoo valtioneuvoston kanslian viestintäpäällikkö Päivi Pirttilä.

– Mutta ilmeni, että Telia joutui keskeyttämään operaation.

Pirttilä pahoittelee, että osa jäi ilman onnitteluviestiä.

– Olemme saaneet paljon palautetta ja voittopuolisesti ihmiset ovat ilahtuneet viestistä, hän sanoo.

Itsenäisyyspäivän onnitteluviestin tekstin muotoilivat Suomi 100 -organisaatio ja puhelinoperaattorit yhdessä. Operaattorit lähettivät viestit omalla kustannuksellaan.

– Se oli ainutlaatuinen kokonaisuus, jollaista ei ole aikaisemmin tehty. Tiesimme, että se voi sisältää riskejä, mutta voittopuolisesti se sujui hyvin, Pirttilä summaa.

Telia kertoo tänään torstaina nettisivuillaan lähettäneensä 1,8 miljoonaa itsenäisyyspäivän onnitteluviestiä.

"Viestien kokonaismäärä olisi ollut tätäkin isompi, mutta osa viesteistä jäi lähettämättä lähetysprosessissa tapahtuneen virheen takia", Telia tiedottaa ja pahoittelee virhettä.

Vajaa 20 prosenttia Telian asiakasta jäi vaille itsenäisyyspäivän onnittelutekstiviestiä. Syitä siihen, miksi asiakas ei ole saanut viestiä on useita.

– Rajasimme lähetyslistoiltamme pois sellaiset asiakkaat, joilla on totaalikielto voimassa. Päätimme myös olla lähettämättä multisim-liittymää käyttäville viestiä, sillä vaarana oli, että he olisivat saaneet viestin jopa yli 20 kertaa. Yrityspuolelta rajattiin pois salaiset numerot sekä erikseen sovitut yritykset ja yhteisöt, kertoo Tatu Tuominen Telian nettisivuilla.

Etukäteen tehtyjen rajausten lisäksi listojen käsittelyssä tapahtui virhe.

– Osa asiakkaista joutui useampaan lähetyserään ja osa putosi puolestaan listoilta kokonaan pois. Tästä syystä osa asiakkaistamme saattoi saada viestin useaan otteeseen ja osa jäi puolestaan vaille viestiä, sanoo Tuominen.

Telia lähetti viestejä yli 200 kappaletta sekunnissa. Lähetysnopeudesta johtuneita toimitettavuusvirheitä ei tapahtunut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä