Bussikapina nousee Espoossa – ”Osa suorista yhteyksistä Helsinkiin säilytettävä”

Länsimetron myötä liki kaikki suorat bussiyhteydet Etelä-Espoon suunnalta Helsinkiin loppuvat ensi vuoden alussa, koska metron liityntäliikenteeseen siirrytään 3. tammikuuta. Kuva länsimetron avajaisista.

Johanna Erjonsalo

Adressit.com-sivustolla kerätään allekirjoituksia adressiin sen puolesta, että osa suorista bussilinjoista Espoosta Helsinkiin säilytettäisiin myös 3. tammikuuta 2018 jälkeen.

Suoria linjoja vaaditaan säilytettäväksi vähintään seuraavilla asuinalueilla: Espoonlahti, Kivenlahti, Saunalahti, Tillinmäki, Soukka, Kaitaa, Hannus, Iirislahti, Haukilahti, Suomenoja, Nöykkiö, Latokaski, Kattilalaakso, Olari, Mankkaa, Tuomarila ja Espoon keskus.

Vaatimusta perustellaan sillä, että monien espoolaisten työmatka tulee pidentymään ja hankaloitumaan huomattavasti metron liityntäbussiliikenteen alkaessa 3. tammikuuta.

Pääsääntöisesti aiemmin Kamppiin ja Kampista kulkeneet bussilinjat saavat tuolloin uuden päätepysäkkinsä joko Matinkylän tai Tapiolan metroasemille. Joitakin Espoon ja Helsingin väliä kulkevia linjoja on myös jatkossa. Metron liikennöintiaikojen ulkopuolella ajetaan yölinjoja Kampin terminaalista Etelä-Espooseen ja Kauniaisiin.

Matka-aikojen arvellaan adressissa pidentyvän alueesta riippuen jopa 15–45 minuuttia.

Vetoomuksen oli allekirjoittanut jo lähes 800 ihmistä (tilanne 7. joulukuuta).

"Miltä tuntuu vaihtaa liikenneajoneuvosta toiseen pakkasella tai räntäsateessa", adressin esittelytekstissä kirjoitetaan.

Lisäksi adressissa lukee, että sisätiloissa vaihdon voi suorittaa vain Matinkylässä. Tapiolan terminaalin arvioidaan valmistuvan vuonna 2019.

"Metro palvelee vain metroaseman läheisyydessä asuvia ja helsinkiläisiä. Suurin osa espoolaisista jää paitsioon", valitellaan.

Matka metron uumenista maan pinnalle koetaan pitkäksi:

"Kävelyä tulee huomattavasti enemmän kuin bussia käyttäessä, vaikka metroasemalla käyttäisi hissiä. Tämän suhteen liikuntarajoitteisia ihmisiä ei ole otettu huomioon. Monelle matka metrolaitureiden luo on huomattavasti pidempi kuin aikaisemmin kävelyyn tarvittava määrä bussia käyttäessä. Tämä asettaa liikuntarajoitteiset ihmiset heikompaan asemaan suorien bussilinjojen lakkauttamisen jälkeen. Osa liikuntarajoitteisista ihmisistä joutuu jatkossa turvautumaan taksiin", adressissa kerrotaan.

Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä