Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Helsinkiläisyritys aikoo tehdä rikkaruohoista vientituotteen – "Kiinnostava brändäys on puuttunut täysin"

Nokkonen on suomalaista superruokaa. Siitä aiotaan tehdä myös suomalainen vientituote.

Eija Quinlan

Tavallisista pihamaan rikkaruohoista saadaan luksusvientituote, ainakin jos Helsinki Wildfoodsia ja Ruohonjuuri-ketjua on uskominen. Helsinkiläisyritys lanseeraa nokkospestonsa perjantaina Kampin Ruohonjuuressa.

Nettle pesto ja Forest salsa tulevat virallisesti kauppohin alkuvuodesta 2018. "Metsäinen salsa" sisältää muun muassa kuusenkerkkää ja tyrnimarjaa ja sitä voi käyttää vaihtoehtona markettien dippikastikkeille.

– Yhä useammat kuluttajat ovat huomanneet, että ruoka on yksi helpoimmista keinoista vaikuttaa niin omaan kuin ympäristönkin hyvinvointiin. Pohjoinen puhdas luontomme ja sen antimet ovat todellisia luksusvientituotteita, sanoo tiedotteessa Helsinki Wildfoodsin operatiivinen johtaja Roosa Heinilä.

Helsinki Wildfoodsin tuotevalikoima koostuu helppokäyttöisistä ja puhtaista suomalaisen luonnon superruuista, kuten marjoista, sienistä, yrteistä ja vihanneksista.

Just add -tuotesarja koostuu kotimaisista kuivatuista yrtti-, vihannes-, marja- ja sienisekoituksista, joihin lisätään itse haluttu pohja. Esimerkiksi vegaaninen nokkospesto syntyy lisäämällä seokseen tilkka vettä ja kylmäpuristettua kasviöljyä.

Tuotetta voi valmistaa vain sen verran kuin kerralla tarvitsee, mikä vähentää ruokahävikkiä.

– Nokkonen on pullollaan ravintoaineita. Eläimet söisivät sen todennäköisesti sukupuuttoon, jos siinä ei olisi poltinkarvoja. Nokkosta kasvaa koko pohjoisella pallonpuoliskolla. Nokkosen maussa on kuitenkin suuria eroja riippuen kasvuympäristön puhtaudesta. Toivomme, että tuotteidemme avulla myös kansainväliset asiakkaamme voivat innostua villiruokaharrastuksesta ja luonnonsuojelusta, Heinilä kertoo.

Tammikuussa yritys lanseeraa tuoteperheeseen lisäksi koivua, nokkosta, villimarjoja ja kauraa sisältävän raakapuuron.

Rikkaruohotuotteet aloittavat tammikuussa maailmanvalloituksensa Tukholmasta, jonne Ruohonjuuri avaa uuden Happy Food Store -markettiketjun.

– Helsinki Wildfoods on vahvasti rakentamassa uuden sukupolven suomalaista ruokakulttuuria ja myös viemässä sitä maailmalle. Luonnontuotteidemme haasteena ovat tainneet olla sota-ajan traumat: villivihanneksia, pakurikääpää ja pettua on käytetty aikoinaan pula-ajan ravitsemuksena. Myös kiinnostava brändäys on puuttunut täysin, Helsinki Wildfoodsin toimitusjohtaja ja myyntipäällikkö Annika Hannus toteaa.

Helsinki Wildfoodsin oma verkkokauppa on avattu vastikään EU:n markkinoille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Näin saat takapihan vihatuista rikkaruohoista herkkua lautaselle – "Villiyrteiltä on karissut pula-ajan maine"23.5.2017 06.50
Villiruokainnostus leviää vauhdilla – mestareita jo kymmenen19.5.2017 12.08
Hurja luku: jo näin moni suomalainen ostaa luomua viikoittain5.10.2017 20.15
Valoa pimeyteen suoraan seinältä – helsinkiläisyritys teki ainutlaatuisen innovaation23.9.2017 10.30
Nyhtökauran keksijästä Helsingin yliopiston vuoden alumni – "Innovaatioita syntyy kunnolla vasta, kun erilaiset ihmiset katsovat maailmaa eri näkökulmista"21.10.2017 11.47
Villiyrtit pelastivat kunnianhimoisen kasvisravintolan21.6.2016 21.15
Maulavirta, Kolmonen, Laukkonen – huippuosaajista tuli villiruokamestareita29.10.2015 18.00
Voimamies rikkoo stereotypioita Vegemessuilla23.1.2017 17.00
Ota avuksi lierot ja kate – puutarhuri neuvoo, miten torjut kasvimaan rikkaruohot ilman myrkkyjä17.5.2017 06.05
Kuvasarja: Eskarilapset jopa 3 tuntia päivässä metsässä – "Söin välipalan mustikkapuskasta"17.9.2016 14.30

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu