Puheenaihe

Pienpanimon ennuste alkoholilaista: Kuluttaja saa uusia oluita, joiden maku on parhain mahdollinen

Fiskarsin panimon toimitusjohtaja Jari Leinonen varmistaa, että kaikki on tuotantopuolella juuri niin kuin pitää.

Kai Jauhiainen

Pienpanimoille viime perjantai oli riemun päivä. Eduskunta hyväksyi enintään 5,5 prosentin alkoholijuomien tulon ruokakauppoihin. Nyt yläraja on 4,7 prosenttia.

– Me juhlistettiin eduskunnan äänestystulosta perjantaina skoolaamalla meidän Kaffe Stoutilla. Siinä on tasan 5,5 prosenttia. Nyt sitä ei saa myydä ruokakaupoissa, mutta pian saa, kertoo Fiskarsin panimon toimitusjohtaja Jari Leinonen.

Jari Leinosen mukaan ruokakauppamyynnin laajeneminen tuskin lisää Fiskarsin panimon tuotannon volyymia.

– Sen sijaan se antaa meille mahdollisuuden tarjota ruokakaupoissa kuluttajille monipuolisemman valikoiman oluita. Emme aio vahventaa meidän miedoimpia oluitamme, koska ne ovat parhaimpia juuri sellaisina kuin ne ovat nyt. Sen sijaan ruokakauppoihin voidaan kehittää nyt sellaisia oluita, joiden maku on parhaimmillaan hieman vahvemmalla alkoholiprosentilla, kertoo Leinonen.

Laadukkaita, yksilöllisiä oluita."

Suurpanimot rynnistävät varmasti ruokakauppoihin vahvemmilla oluillaan. Leinonen uskoo pienpanimoiden pärjäävän suurempien jaloissa.

– Me tehdään laadukkaita, yksilöllisiä oluita. Niillä me pärjätään nyt ja niillä me pärjätään tulevaisuudessakin, vakuuttaa Leinonen.

Alkoholilain uudistuksen myötä Fiskarsin panimo saa myydä vahvimpiakin oluitaan ulos omasta ruokakaupastaan Fiskarsissa.

– Meidän pitäisi saada tilaviinioikeudet, mutta pitää vielä tarkistaa asia. Olen mukana Pienpanimoliiton hallituksessa ja se on ollut liiton yksi päätoive, että pienpanimot saisivat myydä suoraan kuluttajille myös yli 5,5 prosentin oluitaan, kertoo Leinonen.

Leinonen ei usko, että pienpanimoiden vahvimmatkaan oluet lisäisivät merkittävästi suomalaisten alkoholinkulutusta. Tällaisiakin kommentteja on lakia valmisteltaessa kuultu.

– Ne, jotka alkoholisoituvat, keskittyvät aivan muihin juomiin kuin käsityöläisoluisiin, muistuttaa Leinonen.

Lohjalaisen UG Breweryn toimitusjohtaja Ilkka Miettisen mukaan alkoholilain uudistaminen on hyväksi suomalaiselle olutkulttuurille.

– Se tuo lisää mahdollisuuksia pienpanimoille ja lisää toimijoita alalle. Se auttaa kehittämään olutkulttuuria. Toivottavasti linja nyt säilyy. Alkoholipolitiikka on ollut Suomessa aika poukkoilevaa. Pienpanimoilla on iso kynnys investointeihin ja on ikävää jos vaarana on, että myöhemmin asetukset ja linja jälleen muuttuvat, muistuttaa Miettinen.

Top Fuel Beer Companyn toimitusjohtaja Olavi Porkan mukaan yritykselle suoramyyntioikeus merkitsee enemmän kuin enintään 5,5 prosentin oluiden saaminen ruokakauppoihin.

– Meidän päätuotteemme Hippie Juice IPA ja Lab Genious Porter ovat osapuilleen 7,5-prosenttisia, joten ei niitä ruokakauppoihin saa, Sen sijaan on hyvä, että pääsemme myymään niitä Lohjan Muijalassa suoraan asiakkaille. Kolme vuotta tätä on odoteltu, kertoo Porkka.

Fiskarsissa toimivan Kuura Ciderin yrittäjä PetriHalmetojan mukaan 5,5 prosentin siidereiden tulo kauppoihin avaa uusia mahdollisuuksia.

– Me teemme aitoa suomalaista omenasiideriä ja sen alkoholiprosentti nousee luonnostaan sinne viiden prosentin kieppeille. Lakiuudistus nostaa meidän volyymiamme varmasti. Tuotantomäärät kasvavat nyt vuosi vuodelta. Jossain se rajakin sitten tulee vastaan, kertoo Halmetoja.

Halmetojan mukaan pienpanimobuumi ei lisää suomalaisten kokonaisalkoholinkulutusta.

– Pikemminkin päinvastoin. Käsityönä tehdyt oluet ja siiderit ovat hintavampia ja kun ihmiset oppivat maistelemaan ja arvostamaan niitä, kuluttavat he sitten kuitenkin itse asiassa alkoholia vähemmän, pohtii Halmetoja.

Täpärä äänestystulos

Perjantaina eduskunta päätti äänin 98-94 nostaa ruokakaupoissa myytävän alkoholin suurimman sallitun prosenttirajan 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Tämä on tuomassa ruokakauppoihin nelosoluen sekä muut aiempaa vahvemmat oluet, siiderit ja long drink-juomat.

Uudistuksessa on tarkoitus myös muun muassa sallia pienpanimoille lupa vahvojenkin oluiden ja siidereiden myyminen kuluttajille kuten jo nyt tilaviinien kohdalla sallitaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Loppuuko kaljaralli? Näin paljon A-olutlaatikoilla on hintaeroa Virossa ja Suomessa 201816.12.2017 08.30
K-Citymarket-kauppias olutpäätöksestä: Tämä tulee olemaan A-oluen hintahaarukka15.12.2017 13.09
Alkoholilakiäänestys oli liikaa Mikael Jungnerille: "Erosin juuri SDP:stä"15.12.2017 16.04
Lapsiasiavaltuutettu kritisoi päättäjiä kovalla kädellä uudesta alkoholilaista – "Vastuutonta, arvotonta ja typeryyden osoitus"16.12.2017 08.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu