Puheenaihe

Oletko huomannut? Tällainen pikku laite on Citymarketin uusi myyntikikka – "leivänpaahdin" pölläyttää tuoksua ilmaan

Tuoksulaite ja sen kaverina nököttävä tuuletin luovat myymälään freesiä ja miellyttävää tunnelmaa.

Juha Perämäki

Hento glögintuoksu on tervehtinyt Citymarketiin sisään astuvia asiakkaita joulua edeltävillä viikoilla. Tuoksu tuntuu viipyilevän ilmassa etenkin rullaportaiden alkupäässä. Välillä nenä on erottanut kylmäkaappien tienoilla myös vastaleivotun leivän lämmintä huumaa.

– Muutaman asiakkaan kanssa olemme tuoksusta keskustelleet sen jälkeen, kun yksi tuoksua levittävistä laitteista siirrettiin näkyvälle paikalle myymälässä, kauppias Taina Jansen toteaa.

Etäisesti leivänpaahdinta ulkomuodoltaan muistuttava laite pölläyttää tasaisin väliajoin pienen tuoksukiehkuran ilmaan. Vieressä nököttävä tuuletin hajottaa ja levittää tuoksupartikkelit laajemmalle alueelle myymälässä.

– Nämä ovat Sevende Aromasin laitteita. Niissä käytetään tuoksu-uutetta, joka höyrystyy ilmaan, Jansen selvittää toimintaperiaatetta.

Tuoksut ovat testattuja, eikä niiden ole todettu allergisoivan tai aiheuttavan reaktioita tuoksuyliherkille henkilöille.

– Tästä huolimatta tuoksun tilaa on jatkuvasti seurattava. Tuoksut eivät saa olla liian voimakkaita tai muulla tavoin häiritseviä, niiden on tarkoitus olla vain taustalla ruokaosastolla luomassa positiivista tunnelmaa, Jansen muistuttaa.

Laite on Porvoon Citymarketissa, joka on käyttänyt tuoksumarkkinointia jo kolmen vuoden ajan. Välillä hedelmä- ja vihannesosastolla on leijunut vieno basilikan, muiden yrttien tai vihreän omenan tuoksu, välillä on kokeiltu myös valkoisen suklaan tai appelsiinin tenhoa.

Jansenin mukaan tuoksumarkkinointia on tutkittu paljon ja se on koko ajan yleistymään päin. Tutkimuksissa on todettu, että ihminen ei helposti rekisteröi miellyttäviä tuoksuja, ainakaan tietoisella tasolla. Eikä se ole aina tarkoituskaan.

– Meillä tuoksut luovat myymälään miellyttävää, freesiä tunnelmaa. Se on sellaista hienovaraista ympäristön parantamista, kun myymäläkiinteistömme itsessään on aika vanha. Tuoksulaitteet eivät siis ole mitään suoranaisia tuoksuttimia tai ilmanraikastimia, vaan niiden on tarkoitus lisätä viihtyvyyttä.

Viihtyisän ilmapiirin luomisen lisäksi ei sovi unohtaa myöskään myynnin edistämisen näkökulmaa. Taina Jansen myöntää auliisti, että tuoksuja voidaan käyttää jopa jonkin yksittäisen tuotteen houkuttelevuuden parantamiseen.

– Voisin pelkästään maalaisjärjellä kuvitella, että esimerkiksi herkullinen mansikan tuoksu mansikkalaatikoiden ympärillä varmasti herättää ostohaluja. Sitä, kuinka paljon tuoksut todella lisäävät myyntiä, on kuitenkin hyvin vaikea arvioida, kauppias pohtii.

Uskotko, että hyvä tuoksu saa ihmisen ostamaan enemmän?

Kyllä
72% (639 ääntä)
En
28% (244 ääntä)
Ääniä yhteensä: 883

Aistimarkkinointi

Aistimarkkinoinnin päätehtävänä on luoda mielikuvia.

Se on noussut merkittäväksi markkinointimuodoksi visuaalisen markkinointiviestinnän rinnalle.

Tuoksumarkkinointi on yksi aistimarkkinoinnin muoto.

Tuoksumarkkinoinnin tarkoituksena on lisätä myyntiä ja parantaa yrityksen ilmettä.

Joidenkin tutkimusten mukaan asiakas viihtyy miellyttävästi tuoksuvassa tilassa jopa 40 % kauemmin kuin neutraalissa tilassa.

Lähde: Sevende Aromas

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu