Puheenaihe

Le Mansin konkari hehkuttaa suomalaista huippusähköautoa – "Kiinnostavinta on 48 voltin akku, kun Teslassa on 400–450 volttia"

AJONEUVOT Toroidion-sähköautoa on kehitetty hiljaisuudessa. Miljoonarahoitus pitäisi vielä saada järjestymään.

Miikka Soivio seurasi, kun Pasi Pennanen esitteli Toroidionia keskiviikkona Pohjankurussa vierailleelle ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäselle. Mukana oli kilpa-autoilija Harri Toivonen.

Elina Laiho

Pohjankurussa Raaseporissa on jatkettu kaikessa hiljaisuudessa huippusähköauto Toroidionin kehittämistä ja valmisteltu teollisen tuotannon aloittamista.

– Kaikki on valmiina. Yhtiö valmistautuu teollisen tuotannon käynnistämiseen, sanoo Toroidionin perustaja ja toimitusjohtaja Pasi Pennanen Länsi-Uusimaa-lehdelle.

Pennanen puhuu ramp up -prosessin käynnistämisestä, mikä tarkoittaa tuotannon nostamista nopeasti prototyypistä tilaajien vaatimiin massatuotantomääriin.

Teemme piensarjoina pilotteja asiakkaille."

Pennasen mukaan ensimmäisessä vaiheessa olisi kyse alle 75 yksikön vuosituotannosta.

– Olemme skaalausvaiheessa. Skaalaaminen on suurin haaste.

Toissa vuonna Toroidion haki rahoittajia joukkorahoituksella, mutta jäi tavoitteestaan. Sijoittajia pitäisi edelleen saada houkuteltua mukaan.

– Prosessi lähtee rullaamaan muutamalla miljoonalla.

Pennasen mukaan kysyntää olisi.

– Meillä on 40 asiakasta, jotka haluavat tällaisen auton. Asiakkaat ja liiketoiminta on kansainvälistä.

– Kiinasta on tullut kyselyjä ja he haluaisivat ostaa 2 000 kappaletta konseptiautoon pohjautuvia tuotantomalleja.

Toroidionin erikoisuus on sähköinen, turvallinen suoravetoinen voimansiirto ilman vaihteistoa. Tuotetta voidaan hyödyntää kulkuneuvoissa maalla, merellä ja ilmassa.

Pennanen on puheissaan salaperäinen ja varovainen. Pohjankurun hallissa näkyy pari vuotta sitten esitelty konseptiauto sekä mustilla verhoilla peiteltyjä tuotteita.

– Teemme piensarjoina pilotteja asiakkaille. Lisäksi meillä on muutama oma tuote työn alla.

Pennanen lupailee uusia tuotejulkistuksia tälle vuodelle.

– Yritimme ajoittaa niitä jo viime vuoden puolelle.

Tavoitteena on edelleen yhtiön pitäminen Suomessa ja Raaseporissa.

– Onhan meitä kosiskeltu vaihtamaan pääkonttoria ympäri tätä planeettaa. Tällä hetkellä meidän yhteistyö- ja alihankintaverkostosta merkittävä osaajisto on kotimaisia toimijoita.

Yksi Toroidionin päämääristä on ollut Le Mansin 24 tunnin ajot.

– Meillä on kaikki suunnilleen valmista. Vain pieni budjetti puuttuu. Meillä on kaikki tekniset partnerit. Emme ole vielä päättäneet minä vuonna se tapahtuu, koska pääsponsori on vielä vahvistamatta, sanoo Pennanen.

Kilpa-autoilija Harri Toivonen on tullut Toroidioniin mukaan neuvonantajana.

Toivonen on ollut Le Mansin 24 tunnin ajossa mukana viisi kertaa.

– Osaamistani voidaan hyödyntää Toroidionissa sekä ralli- että ratapuolella.

– Tässä on kiinnostavinta se, että tuote on suomalainen ja siinä on 48 volttinen akku, kun esimerkiksi Teslassa on 400–450 volttia ja Porschen hybridissä 360 ja e-tronissa volttia.

– Motor sport on paras tuotekehitysympäristö, kun kehitetään uutta tekniikkaa. Siellä on ääriolosuhteet.

Korjaus 15.1. klo 12.18 Täsmennetty Teslan ja Porschen akun jännitettä ja muutettu otsikkoa. Korjattu tietoa Toroidionin vuosituotantosuunnitelmasta. Asiasta kertoi ensin Länsi-Uusimaa.

Toroidion

Toroidion 1MW Consept sähköinen konseptiauto on suunniteltu ja rakennettu Raaseporissa. Toroidionin tuotantotilat ovat Pohjassa. Superauto julkistettiin huhtikuussa 2015 Monacossa.

Auton sähköinen voimansiirto toimii 48 voltin jännitteellä.

Testeissä auton energiankulutus on todistettu pieneksi. Konseptiauto kulki samalla energiamäärällä pidemmälle kuin markkinoilla olevat sähköautot.

Pasi Pennanen on työskennellyt muotoilijana muun muassa Jaguarille, Zagatolle ja Hondalle.

Pennanen asuu perheineen Tammisaaressa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu