Pelko hiipi vauraaseen Espooseen: Metro voikin laskea kotien hintoja – "Jos ongelmia ei saada korjattua"

Haukilahti on yksi niistä alueista, joilla hinnat voivat huonontuneiden liikenneyhteyksien vuoksi laskea.

Sirpa Repo

METRO Asuntojen hinnat laskevat Etelä-Espoossa, jos liityntäliikenteen ongelmia ei saada korjattua, uskovat asiantuntijat.

Jos länsimetron liityntäliikenteen ongelmia ei saada kuntoon, ne vaikuttavat asuntojen hintoihin Espoossa.

Kaupunkitaloustieteilijä Seppo Laakso, kiinteistöopin professori Kauko Viitanen ja Hypoteekkiyhdistyksen pääekonomisti Juhana Brotherus kaikki uskovat, että heikenneet yhteydet laskevat asuntojen hintoja.

– Suurimmat häviäjät ovat ilman muuta liityntäliikennealueiden asuntojen omistajat, jos liikennettä ei saada toimimaan. Luulen kyllä että tilanne paranee. En muista, että Helsingissä olisi vuosikausiin enää puhuttu liityntäliikennealueiden asuntojen hintojen alhaisuudesta. On kai sopeuduttu, pohtii Laakso, joka käsitteli väitöskirjassaan muun muassa itämetron vaikutuksia asuntojen hintoihin.

Esimerkiksi Haukilahti on kokenut muutoksen nurjan puolen.”

– Heikentyneen saavutettavuuden alueiden kysyntä kärsii ja siirtää ostajia kohti metron vaikutuspiiriä. Länsimetro voi hyvin laskea asuntojen hintoja alueilla, joista ennen oli suora ja nopea bussiyhteys, mutta nyt liityntäliikenne. Etenkin Etelä-Espoo, esimerkiksi Haukilahti, ovat kokeneet muutoksen nurjan puolen, toteaa Brotherus.

Hänen mukaansa yhteyksien heikentyminen tuntuu tulleen osalle ihmisiä yllätyksenä.

Laakso pitää todennäköisenä, että länsimetron jatkealueen asuntojen hinnat ensin laskevat, mutta nousevat metron auetessa. Näin kävi Kontulassa, Myllypurossa ja Vuosaaressa.

– Ennen kuin metron jatkeet ulottuivat sinne, sieltä oli liityntäliikenne Itäkeskukseen. Se oli selkeästi hitaampi kuin aikaisemmat suorat linjat, Laakso kertoo.

Espoossa uudisrakentaminen on keskittynyt jo pitkään asemien lähelle. Metro tulee kaupunkiin, mutta kaupunki myös kasvaa sen ympärille.

Suurin osa länsimetron tuomasta noususta metroasemien lähistön asuntohinnoille on jo tapahtunut, sanoo Brotherus.

– Mutta pientä positiivista vaikutusta voidaan vielä nähdä, mikäli metron vaikutusalueen liikenneyhteydet paranevat suhteellisesti muihin alueisiin verrattuna, toteaa Brotherus.

Länsimetron vaikutukset eivät jää vain Espooseen.

– Osittain hinnannousu säteilee ympäri pääkaupunkiseutua työpaikkaliikenteen vuoksi. Monet käyvät töissä Otaniemessä ja Keilaniemessä, Viitanen sanoo.

Juna-asemien vaikutusta asumiseen on tutkittu laajemmin. Ihan asemien vieressä asuminen ei yleensä kiinnosta levottomuuden vuoksi.

– Hinnat nousevat, kun etäännytään asemasta. Optimietäisyys on 400–500 metrin päässä. Sen jälkeen hinnat taas laskevat, Viitanen kertoo.

Uudenlainen hybridirakentaminen voi kuitenkin sotkea etäisyysperiaatteen.

– Kun asuintilaa nousee kauppakeskuksien yläkertoihin ja tornitaloihin metroasemien ylle, rauhattomuus ei häiritse. Hyvät kulkuyhteydet kompensoivat, eikä metro tuo melua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Hinnat nousseet tähän saakka

Espoon yleinen asuntojen hinnannousu 2010–2017 on ollut noin 10 prosenttia.

Tapiolassa asuntojen hinnat ovat nousseet melkein 30 prosenttia.

Matinkylässä hinnannousu on ollut yli 20 prosenttia.

Lauttasaaressa hinnat ovat nousseet melkein 30 prosenttia vuodesta 2010.

Written by:

Ota yhteyttä