Puheenaihe

VR:n satavuotinen salaisuus paljastuu – huima hotellihanke Helsingin parhaalla paikalla

ARKKITEHTUURI   Harva on päässyt kurkistamaan rautatieaseman upeaan hallintosiipeen. Muutos hotelliksi avaa sen yleisölle.

- Haikeaa täältä on lähteä, VR:n viestintäsuhdejohtaja Mika Heijari toteaa. 

Päivi Tuovinen

VR:n pääkonttorin käytävien yhtymäkohdissa, pyöreissä auloissa on erikoinen piirre.

– Kun keskellä puhuu, ääni vahvistuu, VR:n mediasuhdejohtaja Mika Heijari esittelee.

Puhe kuuluu tosiaan kuin kaiuttimesta. Ilmeisesti se johtuu katon rakenteesta.

Tämä on osa lipunhintojen alentamista.”

Rautatieaseman konttorisiipi hätkähdyttää muutenkin. Se on arkkitehtuuriltaan yhtä hieno kuin koko asema.

Hallintorakennus valmistui vuonna 1909. Alun perin arkkitehti Eliel Saarinen voitti aseman suunnittelun aivan toisenlaisella rakennuksella, joka olisi muistuttanut viereistä Kansallisteatteria.

Arkkitehtikunnalta saamansa murskakritiikin takia Saarinen piirsi aseman uudestaan. Sitä ennen hän käytti häämatkansa matkustellen katsomassa Euroopan rautatieasemia.

Pääkonttoria hallitsevat pitkät, kaarevakattoiset käytävät, jotka muistuttavat junanvaunuja.

Käytäviä valaisevat Suomen tunnetuimpiin kuuluvan valaisinsuunnittelijan Paavo Tynellin lamput.

– Ne saatiin, kun valaistus uusittiin kesän 1950 suuren tulipalon jälkeen, Heijari kertoo.

Tiloissa on paljon Saarisen suunnittelemia toimistohuonekaluja.

VR luopuu vanhasta pääkonttoristaan toukokuussa, jolloin työntekijät muuttavat Pasilaan Ylen entiseen pääkonttoriin Isoon Pajaan.

Heijarin mukaan muuttoon on kaksi syytä:

– Vanhat tilat ovat tehottomat eivätkä sovellu nykyiseen työntekemisen tapaan.

– Toiseksi tämä on osa lipunhintojen alentamista koskevaa ohjelmaa.

Työntekijäkuntakin on vähentynyt tuhannesta 650:een.

Pääkonttori muutetaan hotelliksi, minkä ansiosta arkkitehtuurista pääsevät nauttimaan entistä useammat – myös helsinkiläiset ravintoloiden ja kokoustilojen muodossa.

– Mutta meille tämä on haikeaa. Monet ovat työskennelleet täällä vuosikymmeniä.

Uusi hotelli aukeaa vuonna 2020. Sitä ennen siipi remontoidaan läpikotaisin.

Rakennus on suojeltu. Museovirasto huolehtii siitä, että käytävät, porrashuoneet ja johdon huoneet säilyvät entisellään. Yksityiskohdista säilytetään ovet, pilarit, 1918 sisällissodassa menehtyneiden rautatieläisten graniittiset muistotaulut, vanha hissi ja alkuperäisenä säilyneitä wc-tiloja.

Kaisaniemenpuiston puolelta avoin laita täydennetään uudisrakennuksella.

– Puuttuva osa oli jo Saarisen alkuperäisissä piirustuksissa, Heijari mainitsee.

Hotelliin tulee 500 huonetta, millä se yltää Suomen suurimpien hotellien joukkoon.

Rautatieasema muuttuu alati

1861 ensimmäinen asemarakennus valmistui.

1909 uuden aseman hallintorakennus valmistui.

1919 uusi asema vihittiin käyttöön keskeneräisenä.

1957 Rautatientorin puoleiseen eteishalliin välipohja ja yläkerta ravintolaksi.

1958 entinen 3. luokan ravintola lipunmyyntihalliksi.

1967 valmistui asematunneli.

1979 matkatavaroiden vastaanotto kellariin.

2000 otettiin käyttöön uudet laituriraiteet 17–19 ja alikulkutunneli valmistui.

2001 katettiin päälaiturit.

2003 länsisiipi kunnostettiin liikekeskukseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Aseman kellotorni on kestänyt hyvin aikaa10.6.2011 09.51
Älä pelästy! – Tältä näyttävät rautatieaseman kivimiehet Kiss-naamioissa28.4.2017 07.44
Kivimiehet nostettiin paikalleen yön pimeydessä14.11.2013 09.57
Rautatieaseman kellaripalo sammutettu – Päärakennus avataan vasta torstaina6.9.2017 18.24

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu