VR:n satavuotinen salaisuus paljastuu – huima hotellihanke Helsingin parhaalla paikalla

- Haikeaa täältä on lähteä, VR:n viestintäsuhdejohtaja Mika Heijari toteaa. 

Päivi Tuovinen

ARKKITEHTUURI   Harva on päässyt kurkistamaan rautatieaseman upeaan hallintosiipeen. Muutos hotelliksi avaa sen yleisölle.

VR:n pääkonttorin käytävien yhtymäkohdissa, pyöreissä auloissa on erikoinen piirre.

– Kun keskellä puhuu, ääni vahvistuu, VR:n mediasuhdejohtaja Mika Heijari esittelee.

Puhe kuuluu tosiaan kuin kaiuttimesta. Ilmeisesti se johtuu katon rakenteesta.

Tämä on osa lipunhintojen alentamista.”

Rautatieaseman konttorisiipi hätkähdyttää muutenkin. Se on arkkitehtuuriltaan yhtä hieno kuin koko asema.

Hallintorakennus valmistui vuonna 1909. Alun perin arkkitehti Eliel Saarinen voitti aseman suunnittelun aivan toisenlaisella rakennuksella, joka olisi muistuttanut viereistä Kansallisteatteria.

Arkkitehtikunnalta saamansa murskakritiikin takia Saarinen piirsi aseman uudestaan. Sitä ennen hän käytti häämatkansa matkustellen katsomassa Euroopan rautatieasemia.

Pääkonttoria hallitsevat pitkät, kaarevakattoiset käytävät, jotka muistuttavat junanvaunuja.

Käytäviä valaisevat Suomen tunnetuimpiin kuuluvan valaisinsuunnittelijan Paavo Tynellin lamput.

– Ne saatiin, kun valaistus uusittiin kesän 1950 suuren tulipalon jälkeen, Heijari kertoo.

Tiloissa on paljon Saarisen suunnittelemia toimistohuonekaluja.

VR luopuu vanhasta pääkonttoristaan toukokuussa, jolloin työntekijät muuttavat Pasilaan Ylen entiseen pääkonttoriin Isoon Pajaan.

Heijarin mukaan muuttoon on kaksi syytä:

– Vanhat tilat ovat tehottomat eivätkä sovellu nykyiseen työntekemisen tapaan.

– Toiseksi tämä on osa lipunhintojen alentamista koskevaa ohjelmaa.

Työntekijäkuntakin on vähentynyt tuhannesta 650:een.

Pääkonttori muutetaan hotelliksi, minkä ansiosta arkkitehtuurista pääsevät nauttimaan entistä useammat – myös helsinkiläiset ravintoloiden ja kokoustilojen muodossa.

– Mutta meille tämä on haikeaa. Monet ovat työskennelleet täällä vuosikymmeniä.

Uusi hotelli aukeaa vuonna 2020. Sitä ennen siipi remontoidaan läpikotaisin.

Rakennus on suojeltu. Museovirasto huolehtii siitä, että käytävät, porrashuoneet ja johdon huoneet säilyvät entisellään. Yksityiskohdista säilytetään ovet, pilarit, 1918 sisällissodassa menehtyneiden rautatieläisten graniittiset muistotaulut, vanha hissi ja alkuperäisenä säilyneitä wc-tiloja.

Kaisaniemenpuiston puolelta avoin laita täydennetään uudisrakennuksella.

– Puuttuva osa oli jo Saarisen alkuperäisissä piirustuksissa, Heijari mainitsee.

Hotelliin tulee 500 huonetta, millä se yltää Suomen suurimpien hotellien joukkoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Rautatieasema muuttuu alati

1861 ensimmäinen asemarakennus valmistui.

1909 uuden aseman hallintorakennus valmistui.

1919 uusi asema vihittiin käyttöön keskeneräisenä.

1957 Rautatientorin puoleiseen eteishalliin välipohja ja yläkerta ravintolaksi.

1958 entinen 3. luokan ravintola lipunmyyntihalliksi.

1967 valmistui asematunneli.

1979 matkatavaroiden vastaanotto kellariin.

2000 otettiin käyttöön uudet laituriraiteet 17–19 ja alikulkutunneli valmistui.

2001 katettiin päälaiturit.

2003 länsisiipi kunnostettiin liikekeskukseksi.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Aseman kellotorni on kestänyt hyvin aikaaÄlä pelästy! – Tältä näyttävät rautatieaseman kivimiehet Kiss-naamioissaKivimiehet nostettiin paikalleen yön pimeydessäRautatieaseman kellaripalo sammutettu – Päärakennus avataan vasta torstaina